Android Auto - diskussionstråden

Diskussion i 'Android Auto' startad av Jox, 14 jul 2015.

  1. Jox

    Jox Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej,

    Jag försöker hitta något i forumet kring Android Auto, vilket inte är så lätt - prova att söka på det ;) Jag har själv en ny bil med stöd för detta och har kopplat in telefonen med hyfsad framgång. Innan jag undrar mer - är det någon som vet om det redan finns trådar kring detta? Om inte vilken forumdel skulle passa bäst? Sponant i "TV, mediaenheter och spelenheter" om det funnits en passande underrubrik...

    //J
     
    Last edited: 15 jul 2015
    bernard gillar detta.
  2. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jox gillar detta.
  3. Jox

    Jox Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack! Tyvärr inte så mycket matnyttig information där heller. Ett problem jag har är att volymen på navigationen är löjligt låg när jag lyssnar på (bilens egna) radio. Körjag GPM är det perfekt. Jag får dessutom bara röststyrning att fungera med navigation, men det kan ju bero på att appen inte stödjer Sverige/svenska. Bilen är en VW btw...

    //J
     
  4. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Men om du skriver inn ditt problem i behörig underrubrik, kanskje någon kan gi dig en lösning...
     
  5. jonnyrckr

    jonnyrckr Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Motorola Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Motorola Nexus 6
    Info:
    Stock, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Motorola Moto G 2013
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad Air
    Platta 2:
    Nexus 7 2012
    Hur fick du igång Android auto? Sitter i bilen nu, också en vw. Tog hem appen (apk) men den vill inte koppla upp. Sambons iphone funkar mot carplay.

    Har en Nexus 6 så det ska ju inte vara något med versionsnummer.

    Edit: Kan det vara för att Motorola inte har mirrorlink-stöd?
     
    Last edited: 15 jul 2015
  6. Jox

    Jox Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Ja, det var ju märkligt. Själv har jag en orootad Note3... För mig funkade det direkt efter att dragit in Apkn och startat appen en första gång. Jag förutsätter att du har en fungerande USB-kabel och att skärmen inte är låst när du försöker. Har telefonen väl kontakt dyker dessutom AA-loggan upp på bilens display. Gissar du har senaste versionen av AA. Jag ska kolla vad jag har för version på programvaran i bilen,
    om det nu kan skilja.

    //J
     
  7. beachboy72

    beachboy72 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej! Roligt att några här börjar prata Android Auto mm, har också en ny VW som har Android Auto, Mirrorlink och Carplay (standard numera)
    Provade android auto och fått igång det någon gång med den APKn som man laddade ner, dock verkar den vara helt låst och man hade endast telefon, meddelanden, musik (mobilens inte spotify el liknande) och något mer ev. nav? kommer inte ihåg, bara 4 låsta saker iaf.

    När jag kopplade bort BT och lät telefonen glömma BT inställningar, och hade mirrorlink som default på bilen och hade av BT första gången så kunde jag koppla upp Mirrorlink (telefonen måste vara på startskarmen (har en Samsung S6 där även Mirrorlink måste aktiveras under inställningar)

    Med Mirrorlink så kan jag ladda hem lite appar och Navigation, dock mest statistikövervakning på bilen osv.

    Det jag VILL ha är att kunna scrolla bland Spotifys spellistor, maps, rösttyrning telefon osv (köpte inte till röststyrning som tillval) och lite mer appar.

    Såg Android Auto demo på youtube och det var ju HELT perfekt, tyvärr verkar googles variant komma först 2016 till Sverige. Jag har provat ladda hem den Amerikanska varianten av Android Auto men får inte det att lira, och även ersatt google services men får inte igång det.

    Är det någon i Sverige som fått igång Goodles Android Auto app, med Maps och Spotify scrollning på en VW eller liknande? Eller Spotify med Mirrirlink (jag har inte Car-net)
     
  8. hugin85

    hugin85 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2015
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Har även jag hämtat ut en helt ny Vw i dagarna. Testat ladda hem apk men när jag försöker ansluta med appen så säger den att det inte stöds i mitt land. Går detta att kringgå? Vill ju kunna använda funktionen. Eller är det någon som vet när appen släpps?

    Rätt dåligt att bilen har stödet men inte finns tillgängligt i play store.

    Mvh
     
  9. mr_tompe

    mr_tompe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Väntar på en helt ny SEAT Ibiza med Android Auto med leverans om någon månad. Finns tråd även på xda. Men kanske vore på plats med en avdelning även här?
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det börjar hända saker nu. Vi skall skapa en avdelning för Android Auto. Återkommer när den är uppe.

    Nästa år kommer Android Auto att dyka upp på riktigt bred front från bla Honda, Fiat, VW, Volvo, Skoda, Mazda, Audi m.fl.

    Hur kommunicerar telefonen med bilen? Är det med WiFi direct? Eller någon annan standard?
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tråden ligger nu i forumet för "Android Auto".
     
  12. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Telefonen är väl ansluten med en USB-kabel? Eller är det CarPlay som kräver att en kabel är ansluten?

    Haha började tänka på kriget borta på Jagrullar om Carplay vs Android Auto som blev till iOS vs Android och sen kaos :D
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har knappt läst mig in på Android Auto ännu. Är kabel verkligen obligatoriskt? Lite småjobbigt om man bara skall till storhandeln 15-20 minuter bort (i-landsproblem deluxe).


    Det brukar spåra ur rätt snabbt när konkurrerande (fast i det här fallet snarare kompletterande...) standarder diskuteras :) Blir det inte så att de flesta bilar kommer ha stöd för bägge i slutändan?
     
  14. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Är väl inte så jobbigt att koppla in en kabel i telefonen? ;) Verkar dock vara obligatoriskt.
    http://www.androidcentral.com/android-auto-basics
     
    bernard gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Men tar det inte bort lite av charmen? En inbyggd trådlös laddplatta med NFC som aktiverar WiFi-direct-anslutningen hade känts mer "2016" än att fippla med sladdar, men det kommer väl sinom tid det också.
     
  16. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Rip OPT-users ;)

    Jo, det hade det ju gjort, kanske kommer i framtiden?
     
  17. Culex

    Culex Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    LG G4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    LG G4
    Platta:
    Nexus 9
    Övrigt:
    Zenwatch, Chromecast, Android Auto
    Har en VW golf Alltrack med Radio Composition Media, var först osäker om den verkligen skulle ha Android Auto men det hade den, vilket jag är väldigt glad för :).

    Laddade ned Android Auto APK (1.2) i Note3:an och sedan var det bara stoppa i USB kabeln (hade helt klart varit ännu mer nice utan det momentet). Navigering med google maps funkar riktigt smidigt och både Google Music och Spotify är bra, enkelt att bläddra, välja listor eller söka ny musik. Nu har jag iof bara haft den någon dag men... Ringa fungerar såklart också bra, men lite favoriter hade varit guld.

    Inte så mycket andra appar jag använder som fungerar ännu. Samtidigt är det framförallt de (navigering+musik) som används i en bil. Helst skulle jag dock se att Waze fungerade snart också, men det går väl framåt, känns gött att man är med på banan :) om något år skulle det nog kännas sunkigt vara utan.
     
    bernard och uloxh gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fungerar det bra ihop med bilens knappar för musikuppspelning i exempelvis Spotify osv?
     
  19. Culex

    Culex Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    LG G4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    LG G4
    Platta:
    Nexus 9
    Övrigt:
    Zenwatch, Chromecast, Android Auto
    Integrationen är riktigt bra, det fungerar att byta låt och så från ratten, volym också såklart, lite osäker på om det går att gå i menyerna och har väl bara upp ned, känns smidigare välja spellista på skärmen i vilket fall. Går bra att lyssna på vanlig radio samtidigt som man kör android auto också.

    Även röststyrningsknappen fungerar. Dock så fungerar det riktigt dåligt med svenska, men byter man i telefonen till engelska går det bra, problemet då är att den får svårt med svenska namn och adresser. Google Music funger nog bättre med röststyrningen än Spotify också tycker jag. Men oftast väljer jag någon av de listor jag har sparade på Spotify.

    Ska man ha in SMS så är det uppläsning som gäller, samma sak om man vill svara och då är det klart bäst att göra det på engelska, så tja, det där med bättre stöd för svenska hade ju varit nice. Men android auto finns ju egentligen inte i Sverige ännu.
     
    bernard gillar detta.
  20. Danux

    Danux Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2011
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Någon som vet om det finns någon android auto bilstereo som passar ford focus 2001 ?