Ska jag studera eller inte?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ignoramus, 3 sept 2015.

  1. Ignoramus

    Ignoramus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2015
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Behöver lite hjälp. Sökte till en utbildning som jag har kommit in på. Jag var på jakt efter studentlägenhet men haft svårt att få tag på bostad. Så jag var inte säker på om jag skulle studera eller inte, men jag är registrerad på utbildningen. Nu verkar det som att jag kanske kan fixa en lägenhet, men då utbildningen är i en annan stad har jag faktiskt missat ett par lektioner.

    Bör jag ta lägenheten fast jag kommer att ligga efter, låt oss säga en vecka? Eller ska jag avregistrera mig från utbildningen och söka igen till vårterminen?

    Tacksam för lite hjälp!
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det klart att du kan söka utbildningen till vårterminen, men det är ju inte säkert att du kommer in och du kanske får problem med lägenhet då igen om du nu inte tar den nu.

    Om du endast har missat ett par lektioner så bör du snabbt kunna ta igen det. Prata med lärare och övriga studenter om vad som gåtts igenom. Det beror så klart på utbildningen, men det skulle vara konstigt att allt hänger på några få lektioner. Det kommer ju garanterat vara några som är sjuka på x antal lektioner.
     
    indika gillar detta.
  3. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Beror väl lite på vad det är för sorts utbildning.
     
  4. Ignoramus

    Ignoramus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2015
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Tänkte faktiskt inte på det. Jo, det kanske finns några som "sjukskrivna".

    Hur lång tid kan det ta om jag tackar ja till lägenheten innan jag kan flytta in? Har ingen erfarenhet av studentlägenheter. Egentligen bor det någon i lägenheten, men jag kan få flytta in direkt, trots att den nuvarande hyresgästen kan bo till månadsskiftet.

    Brukar dom skicka hem ett kontrakt som man skriver på eller ska man åka ner direkt till hyresvärden och kolla på lägenheten och skriva på? Dom måste ju göra en kreditupplysning också innan man skriver på.

    Såg att det ska behövas hemförsäkring innan man skriver på kontraktet. Hur mycket kan det ligga på?
     
  5. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Om du vill flytta in innan inflyttningsdag så kommer man överens om det med nuvarande hyresgäst. Vanligtvis så betalar man då hyra till nuvarande hyresgäst för de dagar som det gäller. Hyran/30*antalet dagar som du flyttar in i förväg.

    Kontrakt skrivs oftast på plats i hyresvärdens lokaler. Fråga hyresvärden hur det fungerar hos just dem.

    Hemförsäkring kostar någon till några hundra per månad. Jag tycker det är värt att lägga till allrisk (drulle) för att täcka det mesta som kan hända. Kolla med lite olika försäkringsbolag och se vilken som har bäst pris/"prestanda". Jag har Dina Försäkringar som jag är väldigt nöjd med.
     
  6. Azur

    Azur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2013
    Inlägg:
    387
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Fan, kör! Är det något du vill plugga så lär du fixa det, kan väl inte vara så himla mycket att ta igen ännu?
    Tror min hemförsäkring gick lös på 84:-/månad när jag pluggade, ingen fara på taket, med andra ord. :D
     
  7. Ann-Cathrine

    Ann-Cathrine Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Att ligga en vecka efter är ingenting om du ska läsa en termin eller mer. Det tar du fort igen, bara be läraren eller någon annan student om anteckningar, powerpoint eller liknande. Det vore ju synd att missa en hel termin för en enda missad vecka.

     
  8. Roshag

    Roshag Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 8
    En veckas studier är lugnt att missa det brukar nästan alltid bli så beroende om man är med på nollningen eller inte på sin högskola ;)