Diskussion: Den stora tråden om Huawei Honor 7

Diskussion i 'Honor' startad av bernard, 1 jul 2015.

Taggar:
  1. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Har någon mer fått plk-l01c432b121 OTA än? Någon med en svensksåld lur.
     
  2. Mikce69

    Mikce69 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2015
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    22
    Då vart det (till slut) en grå Honor 7 idag då. Litet impulsinköp. :-). Det är ju en riktigt fin mobil. Dock så känns den väldigt hal nu när man inte har larmsladdar på baksidan som i butikerna.
     
    brynjolf och AFK_Alex gillar detta.
  3. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Tycker faktiskt inte att den känns så halkig, trodde att den skulle vara värre
     
  4. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Då verkar B121 ramla in lite överallt i Europa! Stagefright-buggen är fixad och Androidversionen är uppgraderad till 5.0.2. 2015-09-30 10.44.14.png
     
    bernard gillar detta.
  5. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Fick min men B100 som var innan var väl också 5.02?
     
  6. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Nej, B100 var 5.0
     
  7. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Skumt, fick min Honor 7 i måndags, med rom version B100 och den var 5.02 och kollar man på XDA och Android-hilfe så ska B100 vara 5.02. Så jag tror nog att det är så :)
     
  8. Mikce69

    Mikce69 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2015
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    22
    Japp B121 laddas ner nu. 290Mb stor.
     
  9. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
  10. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Det får du gärna tro så mycket du vill, jag går enbart på vad det står i Inställningar, Om telefonen. Där står det 5.0 när man har B100 och 5.02 när man har uppgraderat till B121.
     
  11. brynjolf

    brynjolf Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2015
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    5.1 har släppts till 6an nu. Dock skippar jag gärna 5.1 och kör direkt på Marshmallow, men vad jag önskar och vad som egentligen sker är tyvärr inte alltid samma sak :)
     
  12. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
  13. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Om operatören stödjer 4G carrier aggregation (en del av LTE-A standarden) så är det bara att slå på detta under inställningar, trådlöst och nätverk, mer, mobilnätverk, kombinerade operatörer. Detta är bara en felöversättning av 4G carrier aggregation som ju betyder kombinera band. Nu kallar man ibland nätverksoperatörerna för carriers på engelska, men i detta fall betyder det band.
    Enligt vad jag förstår stödjer Tele2/Telenors LTE-nät detta. I alla fall kopplar min telefon upp sig mot två LTE-celler hela tiden nu sedan jag slog på detta, enligt Network Signal Info Pro och signalstyrkan är nästan alltid full nu. Kommer inte ihåg om detta fanns med innan B121, men enligt en på XDA skall stöd för 4G+ (reklammakarnas namn på LTE-A) ha kommit med B121 och där ingår carrier aggregation men också en del annat så klart! :)
    http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=63081224&postcount=36
     
    bernard och brynjolf gillar detta.
  14. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Pratade just med supporten på Tele2 och hade dem att kolla med en tekniker och enligt denne så skall kombinerade band (carrier aggregation) INTE stödjas i Tele2s nät i dagsläget. :( Så det måste alltså vara en tillfällighet att det såg ut som om signalstyrkan ökade.
    Det uppträdde dock inga problem med instabilitet som det varnades för i en dialogruta när man skulle koppla på det. Telefonen måste startas om varje gång man ändrar detta.
     
    bernard gillar detta.
  15. Mikce69

    Mikce69 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2015
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    22
    Har nu haft denna mobil några veckor och kan säga att det är en helt ok mobil.
    Hade en hel del problem i början med lagg, mobilen hängde sig och Google Store funkade inte.
    Gjorde en "factory reset" och allt åtgärdades. Dock har jag lite konstiga beteenden i web läsaren, bla om det ligger ett tex Youtube filmklipp, så startar ljudet men ej filmen.
    Positivt enligt mig:
    *Batteritiden. Använder mobilen en hel del. Spel,FB,mail,websurf,kamera och framförallt GPS. Klarar ca 1,5 dagar.
    *Byggkvalitetskänslan.
    *Fingeravtrycksläsaren. Snabb och ganska lite felläsningar. Smidigare än jag trodde.
    *Extraknappen på sidan som man kan välja vad den ska göra. Varför har inte fler den.
    *Formatet. Helt perfekt för mig.
    *GPS:en. Har aldrig haft en mobil som hittar signalen och positionen så snabbt. Använder denna mkt till spårläggning för hund,vandring och geocaching. Dock förekommer lite programstopp i tex Runkeeper och Geocach ibland.
    *Dom extra inlagda funktionerna. Rita på skärmen för att starta. Ropa för att hitta mobilen. Knacka med knogen för att ta skärmdump mm.

    Negativt enligt mig:
    *Anser den är lite väl hal. Har nariga och kalla verkstadshänder.
    *Ojämn samtalskvalitet. Bra ljud och så men ger konstiga ljud vid samtal ibland. Bryter även på ologiska ställen. Kan va något med mitt exemplar då jag sett att andra är nöjda. Dock bättre efter uppdateringen som kom. Nån annan som lider av detta?
    *Osäkerheten om uppdateringar. Huawei är ju inte kända för att vara snabba med uppdateringar till nyare androidversioner. Dock när dom kommer så brukar dom vara ganska felfria.

    Kameran vet jag inte vad jag ska säga om. Har tagit några riktigt fina bilder ute i dagsljus och på kvällen, men direkt det blir liiiite mörkare så blir det mesta...skit tycker jag. Grynigt, problem med focus och skärpa. Även lite problem i skogen när ljus kommer in lite olika.
    Filmningen är väl inget att hurra över heller men "duger".
    Finns massor mer bra och dåliga saker men hittills så är jag nöjd med mobilen. Förväntade mig dock mer av kameran. Många som verkar nöjda med kameran men inte jag till det jag använder den till fast den funkar. Kanske blir bättre ju mer man prövar olika inställningar.
     
    inact_0030 och bernard gillar detta.
  16. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    "kombinerade operatörer" vad var detta förnågot?
     
  17. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Det är en felöversättning av "aggregated carriers", som är en del av LTE-A eller 4g+ som en del säger. Flera frekvensband används samtidigt för att uppnå över 200 mbit/s hastighet. Tveksamt om någon i Sverige använder det än. Tele2/Comviq och Telenor (N4M) använder det inte än enligt en tekniker jag kontaktade.
     
  18. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Tack för det svaret.
     
    inact_0030 gillar detta.
  19. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Fick detta svar när jag mailade N4M (Tele2/Telenor 4G) om carrrier aggregation:

    Info<[email protected]>

    11:38 (6 timmar sedan)


    tillmig


    Hej,

    Bästa frågan på länge, alltid kul med teknikfrågor. Vi har självklart stöd för CA men håller på och testar det fortfarande. Dvs du kan i nuläget inte använda det. Vi kan inte heller gå in på när i tid det är klart men du kommer genom din operatör bli varse när det fungerar.

    Mvh

    N4M


    From:
    Sent:den 15 oktober 2015 22:52
    To:Info <[email protected]>
    Subject:Carrier aggregation


    Hej!

    Jag undrar om N4M stödjer carrier aggregation än. Jag har en Huawei Honor 7 och det finns en inställning att slå till detta, men samtidigt en varning att om det inte stöds kan datatrafiken drabbas av fel.

    Detta skall väl vara en del av LTE-A och Honor 7 skall ju ha cat6-modem.

    Jag har Tele2 som operatör men man får lite tomma blickar om man för detta på tal!



    Tacksam för svar!
     
    Last edited by a moderator: 16 okt 2015
    brynjolf och dalton gillar detta.
  20. brynjolf

    brynjolf Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2015
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Marshmallow kommer komma till Honor 7 iaf, skönt!
     
    inact_0030 och bernard gillar detta.