Fråga: Hur känns Nexus 6 idag? (September 2015)

Diskussion i 'Nexus 6 (2014) - Allmänt' startad av Brödrost, 3 okt 2015.

  1. Brödrost

    Brödrost Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Expansys/Orange (samma företag verkar det som på mailsvar) har den inte i lager, och eftersom de verkar lite jobbiga att ha och göra med är det nog bäst att inte vänta sig att det ska gå smidigt att beställa något som inte finns i lager.
     
    bernard gillar detta.
  2. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Frågan är om det verkligen är värt att spara in 2tkr, relativt allt man förlorar från 6P hårdvarumässigt, plus ett år till mjukvarumässigt med (uppdateringar). Jag kan bara se det från mitt perspektiv där jag inte känner att det gör det. Möjligtvis om N6 kostade 3tkr för 64GB, men av vad jag förstår är inte prisnivån där ännu. Det är väldigt mycket som förbättrats och förändrats på 6P, tillräckligt mycket för att skjuta fokus till den, oavsett dess högre prislapp imho.
     
  3. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Fick just ett mail från CDON, "Nexus 6 prissänkt, nu endast 4490:- för 32 Gb!"

    Like .. wow bara. Nu har komplett skickat pärlan så bör ha den i morgon.
     
    Jan-Bertil gillar detta.
  4. Rak Pipa

    Rak Pipa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Japp jag har det mesta på. Kör också max ljusstyrka så där kan man nog spara in lite batteritid också. Men har alltid 100% på mina telefoner. :)
     
    Brödrost gillar detta.
  5. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Tycker absolut steget från n6 till n6p är för litet samtidigt som qi laddning saknas. [emoji6]
     
    Jan-Bertil gillar detta.
  6. Deacon

    Deacon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    388
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Själv köpte jag min N6 64 GB under den dagskorta rean som Google hade (4400 inkl. frakt). Men är det ingen mer än jag som vill se lite konkreta tester innan man bestämmer sig för om 6P är värd mellanskillnaden? Är kameran så bra som det sägs? Håller batteriet måttet? Är skärmen verkligen "senaste generationens från Samsung" (d.v.s. samma som i Note 5 / Edge 6 Plus)? När vi har några seriösa test på plats (inklusive Swedroids) och priserna har börjat sjunka något, så har vi allihopa bättre förutsättningar att göra ett bra köp - eller avstå. :)
     
    kissidor och Jan-Bertil gillar detta.
  7. Brödrost

    Brödrost Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Har beställt en N6 32gb och ett Poetic Revolution-fodral från Orange nu. Jag måste tydligen skicka in ett foto på en räkning för att verifiera kontot, suck. Någon som gjort det och hur lång tid tog det?

    Ja exakt. Det är inte helt ovanligt att det är problem med de tidigt tillverkade modellerna av en telefon heller.
     
  8. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Idag kom min N6:a, men det var inte helt klockrent packat så jag för en dialog med säljaren just nu, mina funderingar kommer därför dröja lite längre
     
  9. kryddan

    kryddan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Original OOS 5.1.5
    Telefon 2:
    LG Google Nexus 5
    ROM:
    Original 7.1.2 root
    Telefon 3:
    LG Google Nexus 5
    Skrev ju mindre än två timmar :) Jag klockade inte när jag laddade. Så det kan säkert stämma det du säger :)
     
  10. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Då har jag haft ca 2 dagar på mig att pilla med en Nexus 6. Den tar inte emot sim-kort så ska lagas/bytas, men det finns ju Wifi hemma så det har blivit lite grejande ändå. Det är helt stock Marshmallow på den medan det på min Nexus 5 som är den andra parten i denna lilla jämförelse snurrar Cataclysm, android 5.1.1 så helt rättvist är det kanske inte, men det får ni ta.

    Storlek:

    Är den för stor? Nej, det tycker jag faktiskt inte. Den är gigantisk, tro inget annat, men det är så pass lite död yta på den att det bara funkar. Jag skulle väl säga att jag har "medelsvenssonstora" nävar, men det kan vara lurigt att sköta den med en hand. Dock klart värt det extra besväret.

    Skärmen:

    Här märker man skillnad! N5 känns rejält vattnig i färgerna (inte helt otippat med tanke på tekniken i skärmarna). Har man kikat på en Samsung så vet man vad jag menar här. Färgerna är antagligen överdrivna för vissa, men jag gillar't. Allt ser rejält bra ut, och G+ loggan är äntligen röd, inte rosa. Det har ju sagt mycket om hur ljus och tydlig man (inte) kan få den här skärmen, men ljusstyrkan är inga fel på alls, iallafall inte i MM. Går att läsa även utomhus i soligt väder, kanske inte i direkt solljus men det lär man inte kunna på N5 heller. I andra änden av skalan är det inga problem att få skärmen så mörk att lite sängläsning går utmärkt utan att frugan vaknar och ber mig släcka lampan.

    Hastighet:

    Först ska jag väl erkänna, jag spelar inga 3D-spel på telefonen. Jag har en dator, varför skulle jag sitta med 5-6" stor skärm när jag har en 27" 1440 skärm nere i källaren? Come on... ;). Jag känner heller inte att N5 på några sätt är långsam. Hur som, N5 och N6 känns faktiskt exakt lika snabba för mig. Jag upplever aldrig någondera enheten som långsam eller laggig på några vis. Båda flyter på lika bra. Det som laggar ibland kan väl vara Tapatalk men handen på hjärtat, om den appen någon gång slutar lagga, då blir vi alla lite osäkra på världen, eller hur?

    Batteri:

    Kan inte säga mycket om det ännu, min enhet var som sagt begagnad, okänt hur mycket batteriet fått tåla innan jag fick den. Nu sista laddningen hade jag 55 minuter SOT och då låg batteriet på 89% så den rundan var ju "ganska" bra ;). Fick ej med någon snabbladdare så kan inget säga om hur den fungerar, men jag kan säga att om den sitter i en USB-port med skärmen tänd, då orkar datorn inte med att ens hålla batterinivån stilla. Törstigt batteri... MM:s "Doze" verkar fungera som det sagts. Inte ovanligt med helt rakt streck när den får ligga, iaf på Wifi utan simkort i.

    GPS:

    Jä*lar i gatan, den låser ju snabbare än en rysk kryssningsmissil! Faktum är att när jag står ute på gräsmattan med fri sikt uppåt och startar Runkeeper, då har den tagit reda på vart jag är innan appen är igång. Det lyckades N5 aldrig någonsin med, det kunde ta uppåt 30s för den att hitta rätt. N6 har även lyckats få GPS-låsning när jag sitter vid datorn nere i källaren. Vårt hus är byggt 1939 så det är en betongkällare med betong tak (golv?), sedan kommer tvättstugan ovanpå det med alla maskiner i, ett isolerat trätak och till slut vinden med diverse bråte och sen ytterligare ett tag med betongpannor på och rakt genom det hittade N6 tillräckligt många satelliter för att dra igång Smart Lock på location. Inget mindre än enastående bra!

    Högtalarna:

    N6 är som att gå runt med en liten bergsprängare i fickan. Den kan spela flera gånger högre och bättre än N5. Hör man inte när denna ringer så hör man heller inte tåget som kör rakt genom vardagsrummet mitt i natten. Eller så ligger man i koma. Pick one.

    Hoppas min wall of text om inte hjälper, så iallafall roar någon ;).
     
    kissidor, bernard, Sweden2 och 4 andra gillar detta.
  11. AndroidGR

    AndroidGR Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    S10+ 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    S10+ 1TB
    Telefon 2:
    iPhone Pro Max 11
    Telefon 3:
    Nokia 1520
    Platta:
    Samsung Tab S
    Samma här, blev en 64an från Expansys, minus MOMS (driver företag),

    så ca 3200 SEK för en 64 vs 4990kr på Play Store!

    Använder Note 4 som basic och har wifog på 64an, väldigt nöjd hittills!
     
    kryddan gillar detta.
  12. nicklas_718

    nicklas_718 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    411
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Bra pris, men frågan är hur man hanterar eventuella returer/reklamationer om man köper den via Expansys?
     
  13. Scrammy

    Scrammy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag vill uppgradra, men inte för att det behövs egentligen....med rätt ROM är den kvick som attans, och den har ju en såååå grym skärm. Nexus 6p lockar..
     
  14. AndroidGR

    AndroidGR Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    S10+ 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    S10+ 1TB
    Telefon 2:
    iPhone Pro Max 11
    Telefon 3:
    Nokia 1520
    Platta:
    Samsung Tab S
    International guarantee som gäller tror jag, så det blir Motorola Sverige men oavsett jag snackade med de på Expansys (svenska) och allt gick ok - ingen strul!
     
  15. Brödrost

    Brödrost Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Efter noggrant övervägande (tack för alla svar!) kändes Nexus 6 från orange/expansys som ett bra val även idag. Beställde en 32gb (de kunde inte svara på hur lång tid det skulle ta att få hem en 64gb) förra Tisdagen och av någon anledning blev den liggande hos DHL i Stockholm i Fredags. Fick den iallafall idag (Måndag). Inte så Express...

    En liten varning, försökte lägga in Marshmallow med Nexus Root Toolkit och det resulterade i bootloop. Även så när jag försökte gå tillbaka till 5.1. Efter att meckat hela kvällen blev jag tvungen att ladda ned Android SDK och flasha 6.0 på det "riktiga" sättet. Då ordnade det sig.

    Varnar även för fodralet Poetic Revolution som verkar trycka in knapparna lite hur som helst vilket bootar om telefonen till recovery.

    Nu dags att ladda ned alla appar och ställa in telefonen som man vill ha den!
     
    Jan-Bertil gillar detta.
  16. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Mysko, jag har ju 2 st Nexus 6:or hemma just nu och båda är flashade med NRT både en och tre gånger med diverse varianter av android, inte ett enda problem.
     
    Jan-Bertil gillar detta.
  17. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Haft min sen release stock.
    Sjukt nöjd med den fortfarande.
    Batteritiden är väl sådär men laddar fullt på drygt 1 timma så de känns inte så farligt.

    Däremot har jag svaga inbränningar högst upp under notifieringslisten.
    Inte något jag ser speciellt ofta men ändå lite störande
     
    Jan-Bertil gillar detta.
  18. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Du får sitta och dra notifieringslisten upp och ner lite då och då så skärmen får motion längst upp
     
    Jan-Bertil gillar detta.
  19. Rak Pipa

    Rak Pipa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Jag tycker batteritiden blev mycket bättre med 6.0. Har kört det i en vecka nu och har mer batteri kvar när jag kommer hem. Från ca 20% till 40-50%.
     
    Jan-Bertil gillar detta.
  20. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Håller med dig, som stock har jag alltid minst 50% kvar vid dagens slut och omkring 3-4h SOT. Så nog gör doze något bra. Hade liknande siffror tidigare på 5.1.1 med hells-core fast 5-6h SOT. Ska bli intressant när jag kombinerar nya doze med hells-core framöver [emoji1]
     
    Jan-Bertil gillar detta.