Frågor kring budgetdator baserad på Intel Pentium (Skylake)

Diskussion i 'Off Topic' startad av bernard, 4 okt 2015.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Funderar på att sätta ihop en rätt billig maskin och såg att Intel nyligen släppt en Pentium-serie baserad på Skylake, så varför inte satsa på en sådan. Budget är cirka 3000kr för moderkort, CPU och minnen.

    G4400 ~749kr
    G4500 ~979kr
    G4520 ~1099kr

    Moderkortet får bli ett ASUS Z170M då det var det billigaste med displayport som jag kunde hitta (1100kr). Via Displayport skall G4XX-serien fixa 4096x2304@60Hz, vilket är mycket trevligt då jag tänker skaffa en 4K-skärm till jul.

    DDR4-minnen: Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 8GB (649kr)

    Det finns inte så mycket att läsa om dessa CPU:er ännu. Vet någon hur överklocningsmöjligheterna ser ut? Klockmultipeln är förstås låst, vilket förmodligen begränsar möjligheterna något? Vad kan man förvänta sig på luftkylning?

    Är det någon idé att satsa på minnen med större bandbredd/högre klockfrekvens om man endast avser använda den integrerade grafikdelen? Prisskillnaden till lägre klockade minnen är liten, men då är förstås latenserna bättre, vilket kanske vore att föredra framför större bandbredd? Ger den utökade bandbredden utslag i grafikintensiva applikationer/spel eller ligger flaskhalsen någon annanstans?
     
    Last edited: 4 okt 2015
  2. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Antar det är typ surfburk som syftet är med denna setup?
    Ingen av dom där propparna kommer göra nån märkbar skillnad i ett system i ett överklockat tillstånd, förutom vid ev benchmark där det kan ge ett par % extra. Och med OEM fläkten så är det nog inte ens nån idé att testa.
    DDR4 ger inte heller nån ren ökning förutom på papper. Så DDR4 = bortkastade kronor. :)
     
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag kikade runt lite bland några benchmarks och enligt Anandtech verkar det ändå medföra viss skillnad vad beträffar IGP:n. I snitt handlar det förstås om en rätt marginell sådan, men då det bara skiljer någon hundring i dagsläget för 2x4GB kanske det ändå kan vara motiverat (plus den lite lägre störmförbrukningen)?


    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad gäller överklockningen var ju G3258 ett riktigt monster: http://techreport.com/review/26735/overclocking-intel-pentium-g3258-anniversary-edition-processor/3

    Jag förväntar mig förstås inte samma möjligheter med G4520 då multipeln är låst, men ger det verkligen så lite att det inte vore värt mödan? Kanske lika bra att bara köpa den lite högre klockande versionen i sådana fall (3,6GHz) och nöja sig med standardkylningen :)
     
  5. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Ja om det bara var en hundring skillnad i pris så kan det ju vara värt..Lär ju vara "framtidssäkrad" åtminstone till ev nästa uppgradering då.

    Jag kör en i7 4770K som är klockad från 3,5>4,2 (med luftkylning) och jag märker absolut ingen skillnad i användningen från "stock" och jag försökte verkligen hitta förbättringar (Ie. anledning att stanna överklockat). Enda gången jag märkte några sekunders förbättring var vid användning av Adobe Premiere Pro vilket var väntat då processorn hanterar större delen av bördan i denna app.
    Men så är ju detta lite apples and oranges jämnföring men principen(logiken?) är den samma tycker jag. :P
     
    bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är nog ingen större idé, och någon jätteöverklockning är säkert inte möjligt på ovanstående CPU:er. Jag tror jag satsar på 3,6GHz-varianten istället med standardkylningen, dvs istället för en lägre klockad med bättre kylning.
     
  7. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Skulle jag också göra! :)
     
    bernard gillar detta.