Rädda filer på tappad hårddisk?

Diskussion i 'Off Topic' startad av googleye, 4 okt 2015.

  1. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Har fått en hårddisk av en vän som har åkt i golvet och jag försöker nu rädda filerna som finns i men lyckas inte. Allt jag försöker med fryser så fort det får nåt med hårddisken att göra. Fick tipset att testa TestDisk och även det fryser när jag väljer vilken hårddisk det ska scanna.

    Ibland kan datorn hitta disken, ibland inte, men även när den hittas går den inte att öppna. Hårddisken är en WD och den är mekanisk. Tips?

    Kan tillägga att disken "klickar" då och då, vet inte vad det innebär men låter inte normalt i alla fall.
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Är innehållet tillräckligt viktigt för att det är värt pengar så är det bättre att bara stänga av och skicka disken till någon som kan, typ www.ribit.se eller www.ibas.se. Ju fortare man stänger av och låter bli att trixa med den desto större chans att de kan göra något med den.

    Är det å andra sidan mer ett försök, går-det-så-går-det liksom, så är det väl bara att mixtra vidare. Om det är en extern disk med usb så skulle man kunna tänka sig att den går att plocka isär och då koppla in på sata internt i en stationär dator. Eventuellt fungerar den annorlunda då. Men det finns förstås ingen garanti.
     
  3. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    En sak du kan prova, och som jag provat i precis ett sånt fall, är att frysa ner hårddisken i minst 6 timmar och sedan prova köra igång den igen. Det kan hända att den kommer fungera att flytta filer från tillräckligt länge för att allt ska kopieras över. Jag läste detta tips för länge länge sedan och efter att ha provat det själv kan jag säga att det absolut fungerar i särskilda fall. Testa söka på att frysa ner hårddisk på google, det du finner folk gjort kan jag intyga har fungerat i mitt fall ivf!
     
  4. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Nja, det är värt mycket men han kan inte motivera flera tusen bara för en felsökning.
    Läste det där men har svårt att tro på det [emoji14] Men det är väl värt ett försök, ska man göra det med eller utan case och ska man försöka medan den är fryst eller låta tina?
     
  5. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Endast hårddisken ska frysas ner, räkna dock med att det tar *lång* tid innan den nått sin kallaste temp. Jag var extremt skeptisk men ville prova alla metoder, och nedfrysning gjorde att jag kunde rädda allt data! Frys ner bara 2,5" eller 3,5"- enheten om det går, om det inte går, så frys ner hela hårddiskkabinettet om det är en extern. Men glöm som sagt inte att frysa ner den minst 6-7 timmar, helst 24. När denna tid gått, ta fram handskar och ta fram hårddisken (den går inte att hålla i med bara händerna). Sätt i sladdar i den *direkt* och starta datorn. Isolera den gärna lite genom att lägga den på något fluffigt, typ en av handskarna, och lägg en handske över också.
     
  6. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Ska prova det nu!
     
  7. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Lycka till! Kan tyvärr inte garantera något, men för mig fungerade det iaf. Glöm inte iaf det där med att det verkligen tar väldigt lång tid för en så solid klump metall att kylas ner, och sen när du kommer koppla in den kommer det blidas kondens och det kommer se lite crazy ut, men ha nån form av tyg/handske mot kretskorts-sidan och testa på. Kondensen kommer så småningom försvinna, det går ganska fort.

    Just det, en grej att tänka på som kan vara bra (jag glömde själv göra det den gången) är att sätta i hårddisken i en tättslutande plastpåse innan du sätter in den i frysen. Då slipper du iaf att hårddisken nås av fukt i frysen.
     
  8. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Hann tänka så långt, tar ut den imorgon