Xiaomi MI4i mini recension!

Diskussion i 'Mi & Mi Note' startad av babydroid, 6 okt 2015.

  1. babydroid

    babydroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    1 393
    Mottagna gillanden:
    285
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Hej!

    Under min två-åriga rundresa i Australien och Nya Zeeland så gav min Nexus 4 upp och jag bestämde mig därför för att köpa mig en ny telefon när vi var på väg hem genom Asien.

    Efter en del letande och recension-tittande så bestämde jag mig för att prova på en billigare telefon men med hyfsad hårdvara.

    Valet blev en Xiaomi MI4i som jag tänkte köpa i antingen Indonesien alternativt Singapore. Det visade sig vara billigare att köpa mobilen från en återförsäljare i Indonesien än i Singapore så det blev ett köp på Lombok. Jag köpte den vita modellen på 16Gb och priset blev 1700 riksdaler vilket kanske är lite dyrt om man jämnför vad det kostar att importera telefonen via Geekbuying eller liknande. Orsaken till att det blev lite dyrare var för att jag betalade med mitt australiensiska bankkort vilket hade bedrövliga växlingskurser. Men jag anser fortfarande att denna telefon är värd bra mycket mer än 1700 kr.

    Telefonen är visserligen inte den nyaste från Xiaomi nu men det kanske fortfarande finns intresse för denna telefon även här på swedroid.

    Jaja, nog om det nu. Här kommer iaf en väldigt liten recension om saker jag tycker kan vara värt att påpeka. Är det något ni undrar över som jag glömt nämna så är det bara att fråga.

    Alla specs hittar ni här: http://www.gsmarena.com/xiaomi_mi_4i-7211.php

    Byggkvalitet:

    Telefonen är väldigt plastig men är gjort av en plast så ändå ger en liten känsla av kvalitet. Enligt många påminner bakstycket om backstycket på Nexus 5 vilket jag inte provat själv men jag gillar helt klart materialet de använt.

    Telefonen är otroligt lätt med sina 130 gram. Dock så har denna telefon en liten "leksakskänsla" över sig just på grund av byggmaterialet och vikten. Inget som stör mig personligen dock.

    Telefonen är också hyfsat tunn med sina 7.8 mm vilket jag verkligen uppskattar.

    Skärmen:

    Skärmen är tillverkad av antingen Sharp eller JDI och är en 5" IPS-skärm och har en upplösning på 1080*1920 vilket ger den ett ppi på 441. Skärmen är skyddad av ett glas tillverkad av Corning. Det rör sig dock inte om Gorilla glass utan av någonting som Corning kallar för "Corning Concore glass" Vad det nu innebär vet jag inte riktigt men jag antar att det inte är lika reptåligt som Gorilla glass så jag köpte ett tempererat glas i Singapore och satte på.

    Xiaomi har även inkluderat något de kallas för "Sunlight Display" vilket höjer/sänker kontrast och exponering i vissa delar av bilden när du tittar på film eller bilder när det är ljust ute. Det fungerar lite som auto brightness men påverkar alltså inte hela skärmen utan bara vissa delar av den. Jag har inte riktigt testat denna funktion helt ut ännu, men har under mina två månader med telefonen sett att det åtminstone fungerar.

    Betraktningsvinklarna är helt okej till bra men absolut inte bäst.

    Ljusstyrkan är också bra och till och med mycket bättre än min förra Nexus 4. Jag märkte dock att när jag var inne på Xiaomis butik i Singapore så var det en stor skillnad mellan mina MI4i och den svarta och vita Mi4i modellen de hade uppställda. Detta kan bero på att min telefon kanske hade en annan skärmtillverkare än de i Singapore, eftersom Xiaomi har två olika skärm-leverantörer.

    Den lägsta ljusstyrkan är även den väldigt bra då man kan sänka styrkan rejält när man på kvällen ligger i sängen och läser. Den går till och med för lågt då man nästan kan få skärmen helt svart.

    Ljud & Samtal:

    Jag har inte haft några klagomål från de jag pratat med i telefonen så det finns inte så mycket att säga om den saken.

    Den inbyggda högtalaren har något Xiaomi kallar för SMART PA vilket ska förstärka ljud och ge en bättre ljudupplevelse. Visst kan den spela upp ljud hyfsat högt men det var inte riktigt något jag blev helt lyrisk över. Skulle ge den betyget OK men inte bättre.

    Mjukvara:

    Telefonen skickades med Xiaomis egna gränssnitt kallat MIUI 6 vilket säkert många känner till. MIUI 6 är baserat på 5.0.1 vilket är en lite föråldrat version av Android idag. Det finns en uppgradering till MIUI 7 men det är fortfarande Android 5.
    .1 om jag har förstått det rätt. Jag har inte brytt mig om att uppgradera då jag tycker telefonen fungerar bra som den är. Jag har läst ett mixat bud om MIUI 7 så jag avvaktar med att uppgradera.

    Mjukvaran påminner mycket om IOS och jag skulle vilja säga att MIUI är IOS för Android om man säger så. Det finns ingen appdrawer vilket tog en liten tid att vänja sig vid. Men jag gillar faktiskt MIUI och jag tänker fortsätta att använda det. Vi får se om jag tröttnar och laddar hem den trogna Nova launcher.

    Mjukvaran är dock lite rörig emellanåt och då främst i inställningarna. Flera flikar hade kunnat slagits ihop och batteridelen borde på en egen flik och inte ligga under Settings-Additional settings-battery-battery usage. Det är lite sådana småsaker som stör men detta har tydligen blivit bättre i MIUI 7.

    Lagg & Buggar:

    Telefonen känns hyfsat rapp i dagligt användande och även när man spelar. Har spelat en del need for speed och reckless racing vilket har fungerat bra. Några "dropped frames" ibland men inget som stör. Det finns en inställning i telefonen som heter "performance" vilket gör att det fungerar lite bättre när man spelar om man hatar nått microlagg ibland.

    Annars har telefonen presterat bra och helt i linje med vad jag har läst om andra telefoner som är byggda på snapdragon 615. MIUI är dock rätt prestanda-krävande då det är ett rätt kraftigt modifierat UI men detta skall återigen bli bättre iom MIUI 7.

    Några små buggar här och där har jag upplevt. Bland annat att wifi tycks vara påslaget även om man stänger av det. Detta har dock med stor sannorlikhet att göra med android 5.0.1 så jag hade samma problem med min nexus 4 när den körde 5.0.1.

    Några andra buggar har jag dock inte upplevt vad jag minns. Inget som jag reagerat på iaf.


    Batteri:

    Batteriet ligger på 3120 mAH vilket är ganska stort för en telefon i denna prisklass. Jag har inte gjort något utförligt batteritest för de finns lite varstans på internet för den som vill se det. Men jag klarar lätt två fulla dagar med mitt handlingsmönster. Då brukar jag ha en skärmtid på runt 3-4 timmar. En timmes telefonsamtal. wifi påslaget dygnet runt men är bara uppkopplad på wifi ungefär hälften. Resten är 3g/4g surf.

    Om jag använder telefonen lite mer krävande en dag så hamnar jag på runt 5-6 timmars skärmtid med blandad användning. Lite surfande, youtubande, spelande och samtal. Då är jag dock tvungen att ladda på kvällen.

    Telefonen har en tendens att dra en del battery i idle vissa gånger utan att jag hittar en direkt orsak till det. Detta har bara hänt 2.3 ggr och en enkel reboot löser problemet. Dessa gånger har telefonen dragit runt 30% på en natt (runt 8 timmar)

    I vanliga fall så drar telefonen mellan 3-8% på en natt (runt 8 timmar) med wifi påslaget och full synk på med mitt google-konto. Den drar ungefär lika mycket under natten om jag istället kör med 3g/4g istället för wifi.

    Jag har kört med location (via 3g) på och har inte märkt någon väsentlig skillnad från att ha den av. Men då jag inte använder google now så har jag valt att avaktivera location.

    GSM/3G/4G i Sverige:

    Telefonen stödjer följande band:

    GSM 850 / 900 / 1800 / 1900MHz

    3G 850 / 900 / 1900 / 2100MHz

    4G B3 / B7

    Som ni ser så stödjer denna telefon inte band 20 som används för 4G på landsbygden i sverige.

    Jag har inte störts så mycket av detta då 3g täckningen har varit fullkomligt underbar på denna telefon. På min gamla nexus 4 så hade jag väldigt dålig täckning på vissa ställen medans med MI4i så har täckningen varit på fullt näst intill hela tiden. Jag kommer åt 4G i de flesta lite större städerna och kommer även åt 4G en bit utanför dessa städer och hastigheterna är mycket bra så jag skulle säga att betyget är fullt godkänt för en telefon som saknar band 20.


    Kameran:

    Huvudkameran är på 13 megapixlar och är tillverkad av antingen Sony eller Samsung, medans frontkameran är på 5 megapixlar. Kameran är bra mycket bättre än på min nexus 4 vilket egentligen inte säger så mycket då de flesta vet att nexus-kamerorna är under all kritik. Men kameran i MI4i fångar bilder som är helt klart godkända under rätt ljusförhållanden. Det jag finner roligast med kameran är att den stödjer fullt manuellt läge så du kan ställa in slutartid, ISO osv vilket ökar din chans att ta bättre och mer intressanta bilder speciellt när det är mörkt.


    Slutsats:

    Man får mycket telefon för pengarna här. Jag är mycket nöjd med denna telefon främst när det kommer till batteri och utseende. Jag tycker denna telefon är helsnygg och den presterar bra för det jag använder den för. Den är dock inget för de som vill ha det bästa och senaste men de tittar nog inte på denna mini recension ändå.

    Vill du ha en pålitlig telefon med bra batteritid som presterar bra i de flesta situationer för ett väldigt konkurrentkraftigt pris är detta en bra telefon att köpa.

    ------------------------------------

    Så det var lite allmänt om telefonen och vad jag tycker om den. Har ni några frågor och vill se några test-bilder eller något annat så är det bara att fråga. Telefonen är som sagt inte så intressant för de flesta här på swedroid men kanske hjälper denna tråd någon som funderat på att skaffa sig en sådan här telefon.

    Tack för mig :)
     
    Last edited: 6 okt 2015
    almost-famous, Pienso, DaLemon och 3 andra gillar detta.
  2. babydroid

    babydroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    1 393
    Mottagna gillanden:
    285
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Såg några saker jag glömt nämna så tråden är nu uppdaterad lite :)
     
  3. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Tack för väldigt intressant läsning! Om du uppdaterar mjukvaran vore det trevligt med ett par rader till angående miui 7 :)
     
    babydroid gillar detta.
  4. babydroid

    babydroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    1 393
    Mottagna gillanden:
    285
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Tack för det. Jag ska uppdatera om några dagar hade jag tänkt och kan då återkomma med hur det fungerar och om det har löst några av buggarna osv :)
     
  5. d71

    d71 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2009
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Vimla, Tre
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Telefon:
    OnePlus 3
    Telefon 2:
    iPhone 7
    Info:
    Jobbtelefon
    Telefon 3:
    Google Nexus 4
    ROM:
    CM 12.1
    Platta:
    Sony Xperia Z3 Tablet Compact
    Övrigt:
    Nexus Player
    babydroid gillar detta.
  6. babydroid

    babydroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    1 393
    Mottagna gillanden:
    285
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Tack för länken. intrressant läsning. Konstigt att man inte hört mer från corning dock om detta glas.
     
  7. babydroid

    babydroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    1 393
    Mottagna gillanden:
    285
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Har nu kört Miui 7 i en vecka ungefär och upplever en klar förbättring när det kommer till ram-hantering. Har strax över 1gb ledigt när jag inte har startat någon app (att jämföra med cirka 300mb ledigt med miui 6)

    Telefonen känns också lite rappare och batteritiden är något förbättrad. Har just nu 33% kvar och telefonen har varit ur laddaren i 1dygn 14 timmar med 3,5 timmars sot och 30min samtal. Inte fantastiskt men jag klarar mig i ungefär två dygn iaf.

    Ska bli intressant att se hur det fungerar när dom släpper den stabila romen då denna är en beta.
     
    indika gillar detta.
  8. babydroid

    babydroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    1 393
    Mottagna gillanden:
    285
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”