Centraladressbok för Android, Vad är bäst tycker ni?

Diskussion i 'Applikationer' startad av kendobendo, 5 okt 2015.

  1. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Tänkte kolla vad ni använder er av på ert jobb. Vi börjar bli rätt många på jobbet och sitta och uppdatera varandras Googleadressböcker är ju inte direkt smidigt för alla kontakter som företaget har internt när man börjar bli fler på jobbet. Men vi började så när vi bara va 6 st anställda.

    Vad som hade varit smidigt för mig hade varit om det fanns någon lösning att få Androids inbyggda adressbok att synka med Exchange-serverns adressbok. Jag tänker alla uppgifter så som mobil, kontor, mail osv.. och inte bara mailadresser. Vi kör med Office 365. Finns det någon som har lyckats få till detta? Jag vet att detta ska gå göra med den officiella Outlook appen ifrån Microsoft. Fast jag skulle vilja hitta en lösning som inte tvingar användarna att använda en specifik e-post app utan som bara synkar adressboken och inte heller någon app som måste ersätta den inbyggda adressboken.

    Jag använder själv Gmail appen för Exchange-mailen och jag vet andra kör med TouchDown appen och sedan finns det ett par som kör med Samsung, respektive Sonys egna inbyggda e-post app.

    Jag har också tittat lite försiktigt på CardDav serverlösning. Men jag gillar inte riktigt idén att behöva sätta upp ytterligare en tjänst på nätet när vi redan har en central adressbok på exchange-servern.

    Tänker jag fel? Har ni någon helt annan rekommendation för hur man håller adressböckerna i mobilerna uppdaterade för alla anställda?
     
  2. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    På rak arm som kommer upp i tankarna är Exchange Active Sync.
    https://technet.microsoft.com/en-us/library/dn792010.aspx
    Jag kan tänka mig att det är någon konfiguration som inte stämmer riktigt, det ska gå att göra.
    Kan du inte få detta till att fungera borde du ringa Microsoft och få hjälp med detta.
    Microsoft erhåller en komplett lösning så du borde inte vara tvungen att ha tjänster lite här och lite där om du fortfarande har ett mindre team satt säga.

    Själv har jag fått det till att fungera i min telefon flera gånger med kontakter, mail, telenummer etc. Men enbart på vanilla android.
     
  3. ninjazin

    ninjazin Hedersmedlem Hedersmedlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7
    Exchange som nämns ovan bör fungera, jag har lagt in jobbmailen i Gmail och kan se kontaktuppgifter på alla i hela företaget (300+ Pers)
     
  4. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Som ovan personer skriver så fungerar det med Exchange active sync. Man måste bara komma ihåg att i telefonbokens inställningar aktivera just exchange active sync, annars syns dom inte (jag var iaf tvungen att göra det på HTC One M8).
     
  5. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Tack ska ni ha. Jag ska undersöka ActiveSync lite mera. Jag har suttit och lekt lite med CardDav servern owncloud. Gud vad de alltid ska finnas buggar och special trixande för att få open source att funka. Skulle vara skönt att bara få det funka med den centrala adresbok som vi redan har idag.
     
  6. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Har suttit och pillat runt lite nu. Jag ser att den synkar mina egna skapade kontakter för mitt specifika exchange-konto men det är ju inte de jag egentligen är ute efter utan jag vill ju att den ska synka den globala adressboken som företaget har så jag får alla kollegors nummer, mail etc... Och inte bara de kontakter jag själv har lagt in. Hittar ingen inställning för detta. Någon som lyckats lösa detta?
     
  7. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Vad jag tänker på då är Microsoft Exchange Server.
    https://products.office.com/en-us/exchange/microsoft-exchange-server-2013

    Hos Office 365 erbjuds denna tjänst under namnet Exchange Online.

    Du kan läsa lite innantill i dessa länkarna.
    Jag kan inte ge dig en specifik guide i med att jag inte vet exakt vilka tjänster du betalar för hos Microsoft.
    Om jag förstår informationen rätt erbjuds Exchange Online ungefär som en "lite" version av Exchange Server om man använder Office 365. Har du stora och flera databaser bör man ha separata servrar som kör Exchange Server, tex inom en kommun eller utbildning.

    Jag vet inte riktigt vad detta innebär men det står någon information i små tipsrutor i den översta länken här under.
    1000 kontakter överskrider man ganska fort om man har ett företag och delar kontaktlistor i en grupp.


    https://support.office.com/en-us/ar...contacts-618cab29-3c2d-4047-8a5b-ee3ef01e55c7

    https://support.office.com/en-us/ar...3c2d-4047-8a5b-ee3ef01e55c7#__add_an_external

    https://technet.microsoft.com/library/aa998858(v=exchg.150).aspx

    https://support.office.com/en-in/ar...h-others-ce5a40d1-bc9f-4f5d-a2aa-5ec388573821

    https://support.office.com/en-in/ar...5f7-9c7e-e0712efc4c43?ui=en-US&rs=en-IN&ad=IN

    https://support.office.com/en-in/ar...nects-to-d427465a-ce3b-42bd-9d83-c7d893d5d334

    https://products.office.com/en-us/exchange/microsoft-exchange-server-2013

    https://www.cogmotive.com/blog/office-365-tips/create-a-company-shared-contacts-folder-in-office-365
     
    Last edited: 7 okt 2015
  8. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Vi har en förhållandevis okomplicerad produkt. Office 365 E3 heter vår licens. Vi använder naturligtvis då även den Exchangeserver som alla Office 365 E3 kunder har tillgång till. Vi har alltså ingen egen mailserver utan allt ingår komplett via MS. Officeprogramvaran, exchangeservern och alla Office 365 onlinetjänster i övrigt. Den dyraste av alla de på den sidan är den vi har.
    https://products.office.com/sv-se/business/compare-more-office-365-for-business-plans

    Vi har färre än 50st kontakter i vår centrala adressbok. Hela poängen med varför jag vill ha det synkat är för jag vill slippa administrationen med att tanka in, uppdatera och löpande höra gnäll ifrån anställda som inte har alla kontakter. Om vi har allt på ett ställe så löser de åtminstone mina problem så länge vi inte blir en kommun med ett par tusen anställda och telefonerna går på knäna för att adressboken har blivit för stor eller för att folk gnäller för de är svårt att navigera runt i den lokala adressboken i mobilen.

    Tittade lite på dina länkar. Vi använder Shares contacts för våra konsulter som jag lagt upp så de kan ingå i våra interna distributionslistor. Det löser dock inte synkfrågan med mobilerna utan löser problemet med att hålla koll på konsulternas kontaktuppgifter när man sitter vid sin dator.

    Jag ser inte riktigt hur någon av dina länkar rör problemet jag har dock. De berör hur man delar kontaktmappar och så mellan olika organisationer eller internt i företaget. Men de berör inte hur jag håller exempelvis en OWA-kopplad adressbok tillgänglig och uppdaterad för mobila användare.

    Jag har grottat runt lite idag och tror jag har kommit fram till hur de är. Tar gärna emot rättelser dock om det är fel.

    1. Du kan enbart synka dina egna lokala kontakter till din mobil. Du kan dock synka andras kontakter men bara på din outlook vid din dator.

    2. Du kan få din centrala adressbok synkad om du kör en tredjepartsprogramvara som loggar in periodvis mot din exchangeserver, laddar ner alla centrala kontakter och sedan laddar upp alla dessa kontakter till alla dina användares lokala exchange-konton. Problem: Produkterna kostar en arm och ett ben. Du måste betala för varje exchange-låda som den håller uppdaterad. Löpande kostnad.

    Så jag har kört fast. De verkar som CardDav ändå är vettigast. Men långt ifrån buggfritt och mycket strul som jag gärna hade undvikt om bara Exchange va lite mer öppnet för oss mindre företag.

    Hur gör ni alla andra på ert företag för hålla alla kollegornas adressböcker uppdaterade i era mobiler? Ansvarar man själv för detta eller hur löser ni det?
     
  9. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Du kan se alla dina kollegors mail, telefon osv..? Och när någon slutar och börjar så räcker de att uppdatera alla adresser på ett ställe, och då blir ALLA anställdas mobiltelefoners adressböcker uppdaterade, och inte bara din egna? Hur då?
     
  10. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Mail var separerat med behörigheter. Men kontakter delades. Det här var dock innan 365 existerade.

    Du borde fråga på Microsofts community, chansen kanske är större att få hjälp av personer som är mer insatta i tex 365
    https://community.office365.com/en-us/
     
  11. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Tack för tipset. Jag har skapat en fråga över hos MS. Så får vi se vad de har att säga.

    Håller tummarna! :D
     
  12. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Då har jag fått svar ifrån Microsoft.

    Sedan gick han vidare och beskrev hur man kan instruera alla användarna att själva kopiera alla kontakter ifrån den centrala adresslistan till sin lokala. Yeah right, de lär dom ju göra, eller hur. Så detta fick inte den utveckling jag hade hoppats på. :(:cry:

    Så egentligen finns ju ingen lösning på ovan problem på ett simpelt sätt. Måste väl vara ett gyllene tillfälle för en apputvecklare att bygga en app som 1) loggar in på exchange-servern. 2) listar alla tänkbara grupper, 3) låter användaren subscriba på valfria grupper eller alla grupper och sedan, 4) löpande håller dessa synkade mot mobilens adressbok.

    Jag vet i alla fall att jag hade varit beredd att köpa den appen. :)
     
  13. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Vill fortfarande gärna veta hur @ninjazin@ninjazin lyckades göra något som MS själva säger inte är möjligt. Han borde söka jobb där istället :)
     
  14. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Vi kör en egen Exchange server hos oss, alltså inte 365....kanske det som skilljer..
    Jag har iaf 116 kontakter från Exchange i min adressbok.
     

    Bifogade filer:

  15. Droid_290

    Droid_290 Guest

    På outlook appen så kan man söka efter jobb kontakter,men är drt någon som vet ifall man kan hitta detta i gmail appen?
     
  16. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Sorry för sent svar. Jag kom precis hem ifrån en långresa i Grekland.

    Det du ser där är din egna adressbok (tror jag), den går att synka fullt ut men inte den globala adressboken som är det jag vill synka här. Globala adressboken innehåller alla anställda per automatik eftersom alla som har ett konto på Exchange-servern. De är riktigt smidigt för alla anställda har ett Exchange-konto och alla landar i allas mobiler automatiskt. Jag slipper göra något och allt går per automatik vilket skulle vara underbart för jag sparar tid.

    Du kan kontrollera om kontakterna du ser i ditt screenshot är lokala eller inte genom att öppna outlooken på din dator och sedan öppna den privata adressboken. Finns alla där så är det den privata. Är den tom eller har betydligt färre än de som visas i ditt screenshot så har ni en duktigare IT-admin än vad jag är. :)
     
  17. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Hoppas resan var bra

    Grejen är att jag inte använder privata kontakter i Outlook, jag har själv bara lagt in två egna kontakter där de senaste sju åren...iaf om inte Outlook ändrat något sedan jag kollade sist. Skall kolla detta när jag är tillbaka på jobbet efter vattkoppor vab och novemberlov.
     
    kendobendo gillar detta.
  18. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Å fan, de låter jävligt intressant. Fråga gärna om de går att få en minut med eran IT, hur de har löst detta. De är ju exakt de jag är ute efter. :)
     
  19. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Hittade svaret på varför jag hade 116 användare där...tyvärr var det inte som jag trodde. Det är Linked in som syncas ut via outlooks privata kontakter...så jag ljög inte iaf :-) fast ändå lite :-( Jag hade inte lagt in dom själv iaf.
     
  20. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Ahh synd men tack för du kollade upp de. :)