Diskussion: Chromecast 2nd gen (2015)

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av bernard, 29 sept 2015.

  1. typ0

    typ0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Fick min idag, här i Norge så var det hemleverans med DHL som gällde. Väntar däremot att koppla in den tills det framkommer om den är rootbar eller inte.
     
    bernard gillar detta.
  2. johnb88

    johnb88 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2015
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Köpte chromecast 2gen idag, är det någon som har problem med spotify? Chromecasten finns som enhet i spotifyappen att välja men när jag trycker på den så visas spotify-ikonen på tv:n, den laddar, och sedan efter ett tag står det att den inte kunde logga in och att man ska försöka senare.
    Kör iOS, har testat:
    - uppdatera från iOS 8 till 9
    - Har återställt chromecasten
    - byta från 5ghz till 2,4ghz bandet
    - Använt två olika iphones (en 5:a och en 6:a)
    Andra appar som youtube, viaplay och svt play funkar kanon. Bara spotify som inte går.
     
    Last edited: 7 okt 2015
  3. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Här har du det :)

    Edit: Woah...1st gen har 512MB RAM medans 2nd gen (video) har 4(!!)GB...
     
    Last edited: 10 okt 2015
    Das Erdbeerkuchen och bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 760
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    Finemang! Tackar.

    Så här såg fynden ut:

    • Chomecast 2015 hardware:
      • Marvell Avastar 88W8887 VHT WLAN, Bluetooth, NFC and FM Receiver
      • Samsung K4B4G1646D-BY 4 Gb DDR3L SDRAM
      • Marvell Armada 88DE3006 1500 Mini Plus dual-core ARM Cortex-A7 media processor
      • Toshiba TC58NVG1S3H 2 Gb NAND Flash Memory
    • Chromecast Audio hardware:
    • • Marvell Avastar 88W8887 VHT WLAN, Bluetooth, NFC and FM Receiver
      • Nanya NT5CC128M16IP-DI/EKDDR3L 2Gb SDRAM
      • AKM AK4430 192kHz 24-Bit Stereo DAC
      • Marvell Armada 88DE3006 1500 Mini Plus dual-core ARM Cortex-A7 media processor
      • Toshiba TC58NVG1S3H 2 Gb NAND Flash Memory
    De bygger bägge på Marvells 1500 mini plus-plattform med en dubbelkärnig Cortex A7-processor, så det har alltså hänt lite under skalet också utöver 802.11ac-tillägget: http://www.marvell.com/multimedia-solutions/armada-1500-mini-plus/

    Marvel släppte ju förresten en pressrelease där de just berättade detta såg jag samtidigt: http://www.marvell.com/company/news/pressDetail.do?releaseID=7116

    Den första generationen Chromecast bygger på Marvells 88DE3005-plattform (vs 88DE3006 för Chromecast 2015) och verkar bara ha en CPU-kärna (1x Cortex-A9), så det förklarar den utökade prestandan: https://wikidevi.com/wiki/Google_Chromecast_(H2G2-42).
     
    Last edited: 7 okt 2015
    aikelo och iterva gillar detta.
  5. Sock Puppet

    Sock Puppet Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2013
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Z5c

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Z5c
    Nån mer än jag som inte får kontakt från PC (Win10)? Funkar fint från min Sony Z3c, men vill casta från Chrome och Spotify i datorn.
    Tyvärr hittar inte datorn Chromecasten..

    Nån som har förslag på lösning?
     
  6. RoadHazard

    RoadHazard Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Köpte min på Webhallen i måndags, mkt nöjd med den så här långt. Riktigt rapp, startar streams från Netflix och YouTube praktiskt taget lika snabbt som min PS4, eller åtminstone bara obetydligt långsammare. Och då har jag en gammal router som bara fixar [email protected], medan PS4:n är ansluten via ethernet. Har inte haft ett enda problem med Wi-Fi-anslutningen heller. Hade aldrig någon gen 1, men av vad jag har läst om den verkar ju detta vara en klar uppgradering.

    Kvaliteten verkar bra, även om jag inte har gjort någon side-by-side-jämförelse. Det enda egentliga minuset är väl att den inte fixar 1080p60 på YouTube, vilket PS4:n ju gör. Att casta telefonskärmen och Chrome-flikar fungerar också utmärkt, även om det sistnämnda är redigt laggigt.

    Ett minimalt problem är att Chromecast-appen inte visar mig något innehåll som kan streamas, utan bara vilka cast-appar jag har installerade. Är detta bara tillgängligt i USA? Vore ju klassiskt Google.
     
  7. Scrammy

    Scrammy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hur är det med stöd för passthrough av typ Dolby digital, DTS o dyl? Nån som vet?
     
  8. Scrammy

    Scrammy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har du testat att chromecasta en flik från chrome på en dator? Upplever du fördröjningen som kortar/bättre?
     
  9. robber

    robber Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    303

    MINA ENHETER

  10. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    Han skrev i sitt svar ovan att casta en chrome flik laggar redigt....
     
    Scrammy gillar detta.
  11. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    462

    MINA ENHETER

    Du blandar tyvärr ihop lite olika enheter (byte och bit). Så här är det enligt ifixit:

    Chromecast 1:
    Ram: 512 MB
    Flashminne: 2 GB

    Chromecast 2:
    Ram: 512 MB
    Flashminne: 256 MB

    https://www.ifixit.com/Teardown/Chromecast+2015+Teardown/50189#comment-179757

    Att flashminnet minskar ser jag inte som någon större grej, Google har väl upptäckt att det inte krävs mer för att ha utrymme till funktionerna de vill inkludera i Chromecast.
    Att RAM-minnet är kvar på samma som första tycker jag är lite lustigt. Jag tog för givet att Fast Play (eller vad de kallar det) skulle kräva mer minne r att fungera, nu förstår jag faktiskt inte alls varför den funktionen kräver nya hårdvaran. Eller är det något jag missförstått?
     
  12. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 829
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Både Plex och YouTube startar mycket snabbare på nya Chromecast, och Plex börjar inte lagga och krångla längre när jag spelar upp 1080p material. Chromecast 1 började strula riktigt mycket med just Plex det sista.
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 760
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, jag förstår inte detta heller. Rimligtvis förvaras data som buffras i RAM-minnet och då bör 256MB vara otillräckligt; i alla fall om en användbar mängd skall buffras - eller? Jag hade hoppats på att den skulle ha mer minne så en större mängd kunde buffras för att smidigare snabbspola/hoppa fram & tillbaka i filmklipp.

    I vilket fall är det ju märkligt att funktionen inte kommer till bägge enheter då minnesmängden inte är utökad i 2nd gen. Kanske är det så att Chromecast 1 inte klarar av att buffra tillräckligt snabbt eller dylikt, men det känns väl också lite tveksamt.

    Så här långt är jag dock nöjd. Det var trevligt att kunna släcka ned 2,4GHz-nätverket hemma och sedan är den förstås betydligt rappare.
     
  14. Michelsson

    Michelsson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2009
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej!

    Har ett problem gällande spotify funktionen från min mobil. Chromecast enheten dyker helt enkelt inte upp i Spotify så man kan inte casta. Detta fungerar utmärkt från mina andra telefoner samt surfplatta.

    Telefonen jag har problem med är en Motorola Moto G 3gen. Kör Lollipop 5.1.1 .

    Någon annan som har detta problem? har testat det mesta så som fabriksåterställt telefonen/chromecasten. Testat på olika wifi (2,4ghz, 5ghz) .

    Tacksam för svar! //Thomas
     
  15. Parika

    Parika Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Är också nöjd med min nya chromecast...som är den fjärde hemma hos oss nu. Klart rappare än dom gamla. Men jag har ett problem. Den ser inte ens 5ghz nätet. På alla andra enheter (telefoner, plattor och datorer) kan man välja mellan 2,4ghz och 5ghz. Men Chromecast hittar bara mitt 2,4ghz nät.

    Jag har ComHem bredband med nya modemet Compal CH7486E , som jag för övrigt är himla nöjd med.

    Någon som har tips på vad jag kan göra?
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 760
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jämför din Spotify-version, så att den är identisk med den på de andra telefonerna. Du hittar väl Chromecasten genom andra appar? Exempelvis YouTube?

    Jag har haft samma problem och det verkar i en del fall ha att göra med vilken kanal man använder för 5GHz-bandet. Har du möjlighet att byta kanal genom att logga in på routern/modemet? Testa i sådana fall med det.
     
  17. Michelsson

    Michelsson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2009
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Den är identisk, version 3.8.0.800. Andra appar fungerar kalas, netflix/youtube etc. Ytterst märkligt, om jag t.ex. startar en låt via surflplattan så vipps så syns det även i Motorolan. Men om jag då pausar låten i mobilen och startar om spotify så finner jag inte chromecasten längre.
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 760
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Förbluffande. Jag har PM.at dig APK-filen för den senaste betaversionen av Spotify (Spotify_3.9.0.958) - är det samma sak där?
     
  19. Michelsson

    Michelsson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2009
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tyvärr exakt samma fel där. Har försökt hittat ngn med samma problem men utan lycka..
     
    bernard gillar detta.
  20. Swerip

    Swerip Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2015
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    3