LG g3 eller Huawei honor 7?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Tinnie, 10 okt 2015.

  1. Tinnie

    Tinnie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej!

    Behöver hjälp att bestämma mig för ny telefon. Skärmen på min c1 compact sprack för några dagar sedan och nu är den oanvändbar. RIP min fina, rosa mobil. Jag har varit mycket nöjd med den förutom småbuggar och att batteriet krånglat nu mot slutet. Plus den lilla detaljen att skärmen sprack av att jag hade nycklar i samma ficka, jag tappade den inte ens. I övrigt har den varit snabb, snygg och känts bra i handen samt att den är en bra storlek, den får plats i alla fickor. Ibland har jag sneglat lite avundsjukt på större skärmar men inte tänkt så mycket på det.

    Jag har ett halvår kvar på mitt kontrakt med Tre och om jag ska fixa ny telefon genom dem så måste jag binda upp mig i två år till. Vill jag? Inte säker. Av de telefoner jag kan tänka mig där är z5 compact eller Samsung s6 Edge. Vågar jag chansa på en Sony igen eller kommer skärmen att paja igen? Vill jag ha en liiiite större skärm? S6 verkar cool, fin skärm, lagom storlek. Dålig batteritid? Laggig?

    Har istället funderat på att köpa kontant en billigare high End phone så jag slipper binda upp mig vid Tre. Kandidaterna nu är LG g3 och Huawei honor 7. Ligger i samma prisklass. Honor är lite dyrare i Sverige.
    Honor har smidigare skärmstorlek, LG g3 är egentligen för stor. Affärerna har inte längre g3an som demoex så jag har inte kunnat pilla på den. Hur plastig är den? Hur pass mycket mer otymplig är den? Får den plats i fickor? Honor är snygg och har en bra känsla i handen men är skärmen sämre?

    G3an är 1,5 år gammal, Honor är nysläppt, men är G3an en bättre telefon ändå? Finns det någon telefon jag har missat? Jag vill ha fin skärm, bra kamera, bra flyt. Maxpris 3500-4000 kr.
    Halp!
     
  2. Tinnie

    Tinnie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det jag undrar är alltså, vilken telefon tror ni är bäst av de två? Ett som var top of the class för ett år sedan eller en som nästan är i toppsegmentet nu? Någon som har testat båda?
     
  3. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 438
    Mottagna gillanden:
    717
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Nord 2
    Jag gjorde som du och gick från en HTC One m7 med abonnemang hos TRE och köpte en LG G3 med abonnemang hos Vimla.
    Var också lite orolig över storleken på skärm, men man vänjer sig snabbt och nu skulle jag inte vilja byta "ner" mig.
    Telefonen känns inte plastigt på något sätt. Den är snabb och har bra batteritid. Det har även utbytbart batteri, vilket är lite ovanligt idag. Skärmen är ruskigt bra enligt mig.
    Idag kanske jag skulle titta lite på LG G4 då den har sjunkit i pris, men det är mest för att den har läderbaksida.
     
  4. FBGKimpan

    FBGKimpan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2012
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Samsung S20 FE
    LG3 hade jag nog kört på.
     
  5. Tinnie

    Tinnie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack för svaren, jag uppskattar det massor!

    Jag får börja köpa jeans för killar (är tjej, med andra ord) och är så less på pyttesmå fickor... ;) Nej, skämt åsido, det här med att inte få plats med den i fickan varit min största farhåga eftersom jag gärna har telefonen i fickan. Killar har det lättare där.

    LG g4 har jag pillat på, skärmen är fantastisk men den är väl en uppdaterad variant på g3an, så jag har inte varit säker på hur g3ans skärm är i jämförelse med g4an, hur pass mycket bättre g4an är.
     
  6. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 438
    Mottagna gillanden:
    717
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Nord 2
  7. Tinnie

    Tinnie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ok. Det verkar som att skärmen uppdaterats en hel del men om jag fattat det rätt så innebär det inte att skärmen på LG g3 är dålig, bara mindre fantastisk än g4.

    Håller på att kolla nu hur det ser ut på begagnat-marknaden, om man vågar försöka sig på det. Pris är en viktig faktor eftersom jag måste betala kontant. Har aldrig köpt mobil begagnat förut men om jag skulle få ner priset så skulle jag inte vara så nervös över att köpa en bautatelefon. :D

    Tack för tipset om Vimla, förresten! Googlade nyss och läste deras hemsida och det lät MYCKET intressant. Jag är tyvärr Tres Bitch i 5 mån till så jag får kika på att byta när bindningstiden gått ut där.
     
  8. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 438
    Mottagna gillanden:
    717
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Nord 2
    Kolla här på köp och sälj trådorna på swedroid ibland kan man nog göra fynd.

    Hoppas bara att vimla har kvar sitt erbjudande som du bland annat ser i min tipslänk om fem månader.
     
    Last edited: 11 okt 2015
  9. Tinnie

    Tinnie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ja, jag hoppas också att erbjudandet kvarstår för jag vill inte betala dubbla abonnemang så länge.
     
  10. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 438
    Mottagna gillanden:
    717
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Nord 2
    Nej det förstår jag. Jag lyckades faktiskt lösa det så att jag hörde med deras kundtjänst om jag kunde skjuta fram datumet när jag bytte och det funkade, sen tryckte jag på en tipslänk och beställde abonnemanget, sen hörde jag av mig till kundtjönst igen får att bestämma nummerflytt osv.

    By the way så finns det läderbaksidor på ebay till lg g3 om det kan vara av intresse.

    http://www.ebay.com/itm/Original-Pi...3-D855-/181773778901?var=&hash=item2a528fbfd5
     
  11. Tinnie

    Tinnie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jaså? Ok, jag ska undersöka saken inom de närmaste dagarna, både kolla uppsägningstid och hur mitt abonnemang ser ut hos Tre och om jag kan göra samma sak som du har gjort. Om jag fattat det rätt så ska jag få del av din rabatt om jag klickar på din länk? Jag gillar att jag kunde få fria samtal, fria sms och 7 gb data (t.o.m 10 gb!) till samma eller t.o.m mindre pris än 49 kr att ringa för, fria sms och 5 gb hos Tre. AWESOME. Då skulle jag inte behöva begränsa mitt Imgur-surfande i slutet av månaden... ;)

    Jag har förresten köpt en Lg g3 på Tradera nu. Jag hade inte is i magen och orkade buda och vänta för att få bästa priset utan jag tog ett "köp nu"-pris (håller på att bli galen på att använda min gamla s2a! Seg som sirap, slut på minne så den vill inte ladda nya appar och skärmen är dassig). Blir ändå tusen spänn billigare än nypris. Hoppas verkligen att telefonen funkar nu... Jag tog med Klarna faktura och då ska det tydligen finnas någon typ av köpskydd.
     
  12. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 438
    Mottagna gillanden:
    717
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Nord 2
    Ja för att få rabatterna och 20GB extra data så måste man klicka på en tipslänk, gärna min

    Skicka ett mail till [email protected] så hjälper de dig med sina frågor om nummerflytt och portering osv.

    Du kommer nog att bli nöjd med G3 om du fick den för runt 2000kr så känns det som mycket för pengarna.
     
  13. Tinnie

    Tinnie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag betalade 2600. Hade säkert kunnat hitta någon för några hundralappar mindre men nu var det lite kris och det var ändå ca 1000 billigare och telefonen var inköpt i juni så den var inte så gammal. Pepp! :)
     
  14. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 438
    Mottagna gillanden:
    717
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Nord 2
    Nej det är en ganska bra sak att köpa lätt begagnade mobiltelefoner!