Laddare förstörde min Oneplus one

Diskussion i 'OnePlus One - Allmänt' startad av CreativeMind, 11 okt 2015.

  1. CreativeMind

    CreativeMind Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej!

    jag köpte en Anker laddsladd till min oneplus one. Kopplade den "kontakten" som följde med telefonen. Verkar ha fungerat bra dom få gångerna jag använt den sen jag fick hem den i fredags. Nu hade telefonen legat på laddning i en timme ungefär och jag kollar till telefonen och bränner mig när jag försöker dra ut laddaren ut telefonen, glödhet och jag ser att telefonen är skadad av värmeutvecklingen, vettefan vad det är som är felet. Är det sladden eller telefonen som fuckat ur? vem ska jag kontakta ?
    Amazon eller anker som säljer hos amazon uk eller är det oneplus .. Fuck..

    Någon som har några tips?

    PS: Telefonen fungerade när jag drog ut sladden och stängde av den. Men inte så man vill använda den direkt..
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Last edited: 11 okt 2015
  2. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Ankers kablar marknadsförs med att de har möjlighet att klara högre ampere än andra fabrikat.
    Men det ska inte ha något med saken att göra.

    Det handlar snarare om hur mycket ampere din telefon ville ha?
    Använde du laddaren som du fick med telefonen?
    Var din telefon igång eller av när den laddades?

    Om telefonen var på:
    Vet du om du hade appar körande i bakgrunden. Alltså i Recents app listan?
    Har du appar som till exempel synkar ofta? Facebook, push-notis etc etc?

    Romen kan i så fall försöka kompensera för den energin som går åt så att batteriet laddas och inte urladdas, genom att öka på ampere. Nackdelen är enkel, ju mer ampere som går in desto varmare blir det.
    Det upp till de/den som gör romen att se till att mjukvaran inte ger tillgång till full fräs utan begränsar hur strömmen skall regleras, efter vart i laddningsprocesen telefonen befinner sig.
    Jag kan tänka mig och har upplevt själv att det är i de låga siffrorna tex 1-20% som laddaren får gasa på som mest.


    Nu efteråt kanske det är svårt att kontrollera exakt hur mycket ström gick in men är din telefon är skadad är det telefontillverkaren du skall kontakta. Kabeln har inget med saken att göra. Inte heller laddaren.
    Telefonens mjukvara bestämmer hur mycket ampere den vill ha och reglerar detta efter behov.

    Flera användare på One plus forumet har likartade upplevelser, relaterat till lollipop uppdateringar.
    https://forums.oneplus.net/threads/help-nedded-overheating-while-charging.309441/
     
    bernard gillar detta.
  3. CreativeMind

    CreativeMind Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Okej. Då då kanske jag inte ska ta upp att jag köpt ny kabel till telefonen? För att hålla fokus i frågan så att säga.
    Jag flashade nyligt till Oxygen OS och det har varit lite små buggigt och sådär men det borde väl inte vara något problem? hmm..

    Telefonen var på och jag är osäker hur mycket appar var igång men inga spel eller något krävande det vet jag i alla fall.

    Det var oneplus laddare jag använde.
     
  4. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Nej, ljug om det. Annars kommer de dumförklara dig och försöka skylla från sig dig rätten från garanti. One plus support är redan dålig som den är.. :)
    Jag är medveten om att Oxygen OS har fått en del ändringar, jag kan inte kommentera mer än så. Jag är inte så värst insatt i utvecklingen där.
    Det kan ha varit en utlösande faktor. Du bör inte utesluta att du bytte rom.
     
  5. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Har svårt att tänka mig att man lagt in så OS styr vilken effekt som telefonen skall ta emot laddning på utan detta bör ligga i firmware som är nivån lägre.

    Lite jobbigt läge, men du kan ju börja i kontakten med OnePlus bara att berätta vad som hänt utan att berätta att du använt en 3:e partskabel. Får du frågan så får du på förhand bestämma dig för vad du skall säga, risken är ju onekligen hög att OnePlus kan få för sig att de vill kolla på kabel + mobil för att avgöra garantin och då är det ju lite jobbigt läge om kabeln inte bär några spår av hög värme.

    Anker kan du ju även kontakta men tror inte du har mycket där att hämta mer än en ny kabel :/ Är ju alltid riskfyllt att köra höga ampere genom tunna kablar och är inte värmeavledningen på topp och kabeln dessutom lite defekt så kan resultatet bli på detta vis.

    Ett tredje alternativ @CreativeMind@CreativeMind är att köra på hemförsäkringen om denna täcker scenarion som dessa, beror ju på vilken man har.
     
  6. CreativeMind

    CreativeMind Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER


    Jo exakt så jag tänker också.. telefonen har gjort ifrån sig ett lite klickande ljud i laddkontakten, rätt säker det är kontakten i telefonen, så kanske det är glappt?

    Men ja antingen får man se om oneplus ersätter eller får det bli hemförsäkring helt enkelt.
    Jag som inte ville skaffa en ny telefon nu!...damn it
     
  7. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    @CreativeMind@CreativeMind glapp är definitivt något som kan ge upphov till en sådan här händelse, men det blir ju lite dumt när du kört en annan sladd än original då OnePlus kan hävda att det är den som har orsakat glappet.

    Men ja, som du säger så är det bäst att kolla med OnePlus och i värsta fall lösa det via hemförsäkringen.

    Du kan ju även Googla runt och se om du kan hitta fler som råkat ut för detta på deras OnePlus, skulle du ha sådan "tur" att du hittar ett drös med andra som råkat ut för liknande så har du plötsligt ett väldigt mycket bättre case när du väl kontaktar OnePlus.
     
  8. CreativeMind

    CreativeMind Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Sant sant. Får kolla om andra fått samma problem. Tack du!
     
  9. CreativeMind

    CreativeMind Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    tack alla andra också för era snabba svar! :)

    EDIT: Nu har jag läst på nätet och sett att det hänt andra också men Oneplus har inte ersatt dom pga att dom använt 3-parts sladd och eller laddare. (än om det kan ha varit delas fel)
     
    Last edited: 11 okt 2015
    bernard gillar detta.
  10. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Tjenixen, jag har flyttat ditt ämne till avdelningen OnePlus > One > Allmänt.

    Lycka till!
     
    CreativeMind gillar detta.
  11. CreativeMind

    CreativeMind Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Uppdatering. Jag har testat laddaren nu efteråt både med orginal sladd och med min Anker sladd och dom fungerar utan problem. Så visst måste det vara telefonen som är felande länken då?
     
  12. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    @CreativeMind@CreativeMind nja.. Sladdarna och laddaren kan ju ändå fungera, de har ju egentligen bara "smällt" lite pga överhettning.

    Det kan ju vara laddaren som skickat för hög ström, mobilen som begärt för mycket ström. Eller helt enkelt för mycket ström i kombination med dålig kontaktyta mellan kabel och telefon, en form av glapp. Detta i sin tur kan ju gjort att det blivit värmeutveckling med detta som resultat.
     
  13. mekanismen

    mekanismen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2011
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Inte för att det hjälper dig i nuläget, men hur många ampere en telefon kan dra från laddaren styrs av kärnan (kernel) och det kan absolut ändras av en utvecklare till en custom ROM, om nu utvecklaren väljer att inkludera sin egenknackade kärna med ROMen i fråga. Om du alltså körde en custom ROM och/eller custom kernel så kan det alltså varit orsaken.