Recension: DOOGEE F5 Ara-recension

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Ara, 18 nov 2015.

  1. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Hej Androidvänner!

    Jag har upptäckt en stor brist, vilket jag borde kollat tidigare. DOOGEE F5 har inte hotspot och det har inte heller Blackview BV5000. Ett riktigt aber.

    Jag har försökt åtgärda det med appar utan lycka. Det försämrar mitt betyg på mjukvara.

    Jag ändrar det till 8.

    Som jag skrev tidigare så kan jag komma att lägga till saker i recensionen. Det gäller både plus och minus. Detta var ett (för mig) stort minus.

    I övrigt har min tid med DOOGEE F5 bara bekräftat att jag gett den rätt betyg. DOOGEE F5 är en fantastisk smartmobil för sitt pris, men det finns klara brister.

    I vissa fall kan den på allvar konkurrera med dyra flaggskepp och i andra fall så faller den rätt platt (kamera, brister i mjukvara).

    Men kan man på allvar hårt kritisera en smartmobil för 1200:- att inte nå upp till 7000:- smartmobiler i varje gren? Jag tycker inte det.
     
    Last edited: 25 nov 2015
    blizzet gillar detta.
  2. jack63

    jack63 Guest

    Blev medlem:
    5 apr 2015
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Doogee F5 Test / Review - rakt in i hjärtat.

    Gizchina Tyskland. Söndag November 22, 2015

    Han tycker att en av de viktigaste komponenterna är misslyckade nämligen displayen. Möjligtvis den viktigaste komponenten displayen. Ett allvarligt fel.

    Han tycker att kameran är mycket bra. Men jag måste protestera, inga höjdare bilder. Något jag förtränger omedelbart.

    http://www.gizchina.de/testberichte/chinaphones/doogee-f5-test-review-mitten-ins-herz.html
     
  3. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är fullt möjligt att DOOGEE lagt in olika displayer med varierande kvalitet. Svårt att säga. Skärmen på min DOOGEE F5 är dock mycket, mycket bra. Klart bättre än Blackview BV5000:s skärm exempelvis, som har en helt okej skärm. Faktum är att den slår LG G3:s skärm i vissa grenar, som ljusstyrka. F5 har dock ingen perfekt skärm, ljuset är inte helt jämt (syns oftast inte dock) och visst kunde svärtan vara bättre. Men i den prisklassen är den fantastisk. 8 i betyg förtjänar den helt klart.

    Kameran är som jag sa ganska bra så länge man inte har bråttom. För rörliga bilder är det närmast att glömma. För övrigt! Tack för länken.

    Han skriver (google translate) :

    "Allmän kurs är jag mer än imponerad av design. Det är för mig en av de bästa smartphones någonsin. Sammantaget är utförande verkligen hög"

    Du säger att han är negativ till skärmen?

    "Panelen är extremt hög ljusstyrka och lätt att läsa åtminstone med den aktuella solljuset. Färgåtergivningen är helt okej, men inte lysande. Med MediaTek Miravision men lämnar en hel del rausholen igen. Panelen själv är knivskarp. Sålunda kan enskilda bildpunkter inte ses med blotta ögat. Betraktningsvinkeln beroendet är helt tillfredsställande."

    Det låter "rätt" bra i mina öron..

    "Men vad som oroar mig nu? Tja, för en dim tre döda pixlar annars fina panel, vilket i sig är en no-go."

    Det är givetvis inte okej, skicka tillbaks. Inga döda pixlar på mitt exemplar. Det är bara att få en ny helt enkelt. Han har fått en defekt produkt.
     
    Last edited: 25 nov 2015
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Du tar i något helt otroligt. Han säger att skärmen är jättebra men att det finns tre döda pixlar som inte är okej alls. Då skickar man tillbaks den och får en ny. Svårare än så är det inte.
     
  5. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag har läst igenom den tyskspråkiga recensionen nu och han är på många punkter mer positiv till F5 än vad jag är.

    Hans F5 verkar ha en defekt skärm dock och kamerans AF verkar mycket bättre.

    Men annars verkar vi vara överens om det mesta.
     
  6. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Intressant hur du väljer att ignorera det han tycker är bra och lyfta upp det han tycker är dåligt.
    Det gör tyvärr ditt inlägg väldigt oseriöst och meningslöst..
     
    Ara gillar detta.
  7. apelipell

    apelipell Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2013
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Du nämner att telefonen kommer med förmonterat displayskydd. Tog du av det när du vägde telefonen? Annars kanske det är den extra vikten. [emoji4]

    ----------------------------

    Du gör ett stort jobb Ara när du recenserar telefonerna, oavsett vad man tycker om resultatet. Inte många som tar sig den tiden.

    Jag har en F5 på väg hem för test för de som vill ha olika infallsvinklar på telefonen. Känns som att jag borde skapa en egen tråd för att inte fläcka ner denna.
     
    christer50, Ara och indika gillar detta.
  8. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Absolut gör det!
     
    Ara gillar detta.
  9. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Tack! Det är dock märkligt hur många som inte ens haft F5 i sin hand kan ha så tvärsäkra åsikter. Svårt att ta på allvar.

    Det ska bli hur kul som helst att läsa din recension! Jag ser fram emot att läsa din text.
     
  10. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Hej igen Androidvänner!

    Nu har jag goda nyheter för er som är intresserade av DOOGEE F5. Förra gången jag ändrade betyget så berodde det på något negativt.

    Nu är det något mycket positivt. Jag har fått en uppdatering av mjukvaran till F5 och det har bland annat gett en snabbare - men framförallt pålitlig autofokus - skillnaden är enorm. Som natt och dag. Skarpa bilder varje gång och det går snabbt!

    Nu förstår jag vad recensenten i den tyskspråkiga recensionen pratade om! DOOGEE F5 har med ny programvara en riktigt bra kamera.

    Jag höjer betyget för kamera från 6 till 8 och prisvärd från 9,5 till 10.
     
    Last edited: 28 nov 2015
    wiper, Micke_A och svenix gillar detta.
  11. Killing

    Killing Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2015
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    Dooge f5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Dooge f5
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Lg nexus 5
    ROM:
    Cyanogenmod
    Info:
    Nova
    Telefon 3:
    Galaxy note
    Hej.
    har nyss fått min f5. Fantastisk tele för dom pengarna.
     
    Ara gillar detta.
  12. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Absolut! Fantastiskt är ordet. Jag brukar inte använda det ordet, men i detta fall så passar det perfekt. Kul att du skaffat en också!
     
    christer50 gillar detta.
  13. christer50

    christer50 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2014
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Tele2 Comviq
    Telefon:
    Nexus 6p Samsung note 3 + 4, s7 e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 Comviq
    Telefon:
    Nexus 6p Samsung note 3 + 4, s7 e
    Jag vill också tacka dig för din recension av F5, som jag själv testat nu i knappt en vecka och efter också haft s. k flaggskeppstelefoner i många år bestämde mig för märket Doogee då den på olika utländska sidor efter deras tester angavs vara en i den prisklassen bra telefon..
    Först köpte jag hem Titan 2 som jag blev glatt överraskad av o som jag både tappat i marken några gånger o använt som batteriladdare!!
    Numera har jag då också F5 som jag är otroligt nöjd med och jag har då också följt din recension från början vilken jag tycker är bra utifrån ditt sätt att göra bedömning, sedan är det ju upp till var o en att själv läsa o göra sina egna värderingar på det utan dessa ibland otrevliga o imbicilla kommentarer som du har försökt besvara...
    Fortsätt du med nya recensioner ara då du lägger ner så mycket energi o intresse för oss andra... Må gott
     
    Ara och Killing gillar detta.
  14. Killing

    Killing Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2015
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    Dooge f5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Dooge f5
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Lg nexus 5
    ROM:
    Cyanogenmod
    Info:
    Nova
    Telefon 3:
    Galaxy note
    Har du fått fingerprint att funka?
     
  15. christer50

    christer50 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2014
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Tele2 Comviq
    Telefon:
    Nexus 6p Samsung note 3 + 4, s7 e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 Comviq
    Telefon:
    Nexus 6p Samsung note 3 + 4, s7 e
    Tyvärr inte men skall i dagarna när jag har tid göra som ara, en återställning då det fungerar ade för honom så jag återkommer.
    Däremot har jag också fått uppdatering som gjorde kameran betydligt bättre...
     
    Ara gillar detta.
  16. Killing

    Killing Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2015
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    Dooge f5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Dooge f5
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Lg nexus 5
    ROM:
    Cyanogenmod
    Info:
    Nova
    Telefon 3:
    Galaxy note
    Hade problem med fp på min med tills jag fattade att man skall sätta fingret flera ggr mot läsaren. Funkar perfekt nu.
     
    Ara och christer50 gillar detta.
  17. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Tack så jättemycket! Ja, DOOGEE F5 kan inte riktigt mäta sig med de bästa mobilerna i klassen 7000-9000 SEK (av naturliga skäl), men den ligger inte långt bakom och de flesta skulle ha svårt att gissa att den inte är i samma prisnivå. Vid vanlig användning så märks det väldigt lite (för att inte säga ingen alls) skillnad.

    Man kan märka skillnad mot de bästa kamerorna och när man spelar de tyngsta spelen. Man kan även märka skillnad mot de bästa skärmarna när man gör en direkt jämförelse, men knappast annars. Skärmen på F5 är alldeles utmärkt.

    Dessutom har F5 fördelar som iPhone och nyare Galaxy saknar, minneskortplats och möjlighet att använda dubbla SIM.

    Ja, jag ska fortsätta med min recension av Blackview BV5000 och så fort jag får tag i en annan kinamobil så kommer jag skriva en recension om den. Vi får se när det blir.
     
    Last edited: 29 nov 2015
  18. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Japp! Jag gjorde en fabriksåterställning och nu fungerar den!
     
  19. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Fabriksåterställning bör lösa problemet.

    Ja, vilken skillnad på autofokus! Från närapå värdelös till alldeles utmärkt!
     
  20. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Grattis!
     
    Killing gillar detta.