[Telia] Tråden om Telia

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Cupcakes, 10 jun 2013.

  1. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    @6150@6150
    Självklart, men jag har aldrig sett någon som har några större problem med tele2 eller halebop. Kundservicen är likvärdig på båda då halebop inte har något nummer att ringa till och de gånger jag haft att göra med tele2 har det inte varit några problem. Täckningskartan ser likadan ut i de områden jag rör mig så det får väl bli ett byte.

    @Cupcakes@Cupcakes
    Det är synd för surfmängden i Sverige har egentligen gått bakåt sen jag band mig till ett abonnemang sist förutom hos tele2 verkar det som. Billigast behöver man inte vara men man kan väl i alla fall vara i närheten.
    Ni ligger på samma pris som telenor men hos telenor ingår change i det priset, hittar inte något om att man kan få det hos telia/halebop.
     
    Last edited: 25 nov 2015
  2. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 374
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Att täckningen är lika hos Halebop och Telia är inte så konstigt då det är samma nät.

    Sedan sitter väl kundservicen till Halebop hos Telia.


    Angående Telenor så är dem typ stalkers till Telia, man fick den uppfattningen förr iaf, så fort Telia ändrade så gjorde även Telenor det, eller tycker du inte abonnemangen hos Telenor är väldigt lika Telia i utförande ?

    Change har jag aldrig förstått mig på, betala på en mobil som du inte får behålla...
     
  3. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Läs igen, jag skrev tele2 och telia/halebop.

    Change funkar som jag förstått det att om du vill byta efter ett år behöver du inte betala vidare på luren om du köpt lur och abonnemang samtidigt. Kanske inte magiskt bra men bättre än att binda sig ett två år och sitta fast med att avbetala en telefon du sålt.

    Har bestämt mig för att testa tele2 nu under december, kan passa på att köra upp till sommarstugan då jag är hemma också och se om 4G täckningen är lika bra som tele2 säger att den ska vara.

    Säljsupporten till halebop sitter nog inte i samma byggnad som telia då numret jag fick för några månader sen nu gick till ett stort servicecenter någonstans så fick be om ett nytt.
     
  4. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 374
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Ahh, missförstod dig där ang täckningen.

    Ja, det blir nog bra med Tele2.
    Ska faktiskt själv testa på dem har jag tänkt, inte för att jag har för avsikt att byta från Telia utan mer för att prova på lite, se hur de har det med kapaciteten i 4G osv samt täckningsmässigt.

    Telia är för mig fortfarande bästa alternativet då dem har surfanslutningar, bäst pris på surf samt bäst pris när man som jag jobbar på färja.
     
  5. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Ja jobbar man färja finns det inga alternativ annat än att gå via Telias nät. Hade jag haft kvar flickvän i fjällen hade jag nog behövt stanna med Telia också.

    Nvm tittade just, täckningen i fjällen runt Tärna är bättre med tele2 än Telia, ganska komiskt.
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kom ihåg att täckningskartorna endast är beräkningar och inget som egentligen återspeglar verkligheten. :)
     
  7. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Självklart. Det är era täckningskartor också och ni uppskattar alltså sämre täckning överallt där jag rör mig. Ni är bättre om jag ska upp till Kiruna och lalla runt däremot men seriöst vem vill dit.

    Har iaf börjat min portering nu och så får vi väl se hur skillnaden är i de områden jag rör mig, troligtvis ingen skillnad. Möjligtvis lite lägre hastighet hos tele2 om det du säger stämmer men sålänge jag kan streama netflix/twitch/gmusic så spelar det ingen roll.
     
    Last edited: 26 nov 2015
  8. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 374
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Nä, finns inget annat alternativ, Telia har bäst pris samt så har dem stabilast täckning över Ålands hav.
    (4G hela vägen över till Åland).

    Föga förvånande så är det dem med 3 som tappar täckningen först när vi är ute på öppet hav. Finns ju iofs fritt Wi-Fi på fartyget men endå lixom...
     
  9. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Hehe wifi på färjor är ju en jävla mardröm. Så långsamt
     
  10. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 374
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Nja... det wi-fi vi har är uppkopplat mot 4G, så det går ganska fort iaf. Fast det beror på hur många passagerare vi har med oss också ju.
    I hamn så använder vi fiber, så då går det mkt snabbt, men då har man ju iaf mobiltäckning..
     
  11. makatech

    makatech Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2011
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Har precis beställt en Nexus 6p 32GB med Rubbet liten via Halebop för 369kr / månad (20kr lur, 169 kr abonnemang).

    Hur fungerar det om man vill byta abonnemang? Att byta abonnemangsform inom Halebop är inget problem så länge som det inte är billigare än nu tror jag men om man skulle vilja hoppa till annan operatör, hur blir det då? Vill man byta till annan operatör tvingas man betala av telefonen kontant och med en månads uppsägningstid gällande abonnemanget, stämmer det?
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, det bör stämma. Du får då en slutfaktura direkt när du ber om en
     
  13. makatech

    makatech Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2011
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Tack, så telefonen får man då betala av kontant, (vad som nu återstår mot den ursprungliga köpesumman på 4800kr enligt vad de erbjuder för Nexus 6p nu) men extra kostnad för abonnemanget bör ju inte bli längre än kostnaden för en st månadsuppsägningstid vilket blir 0kr om man använder abonnemanget månaden ut?

    Frågan är om man åker på någon extra smäll med själva mobilabonnemanget mer än 1 st uppsägningsmånad?

    Om inte så fall kan man verkligen fråga sig varför så många nu verkar gå på cdons erbjdudande på ca 5500 kr för Nexus 6p när man kan få samma mobil via Halebop för 4800kr, något jag missat?

    + att man får Huwaei originalskal + Huwai in ears + Urbanears vita trådlösa plattan just nu (via Halebop).
     
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, men det är vad som står i avtalet vad telefonen kommer att kosta i slutet, inte vad det står på halebops hemsida nu
    Folk, som jag t.ex. inte vill binda sig i 24 månader till en operatör. Samt att Halebop inte har abonnemang som är så prisvärda kontra hur mycket surf man får t.ex.
     
  15. makatech

    makatech Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2011
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Hmmmmm, lurigt, det som man får betala kontant för telefonen vid avslut av avbetalning + abonnemang är alltså inte vad luren kostade vid köpetillfället utan vad som nu står i avtalet??

    Själva abonnemanget trodde jag det dock enbart var 1 månads uppsägningstid på men eftersom man förbundit sig för 24 månader från början så åker man alltså på en större smäll på abonnemanget än 1 månad?

     
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nja, asså de du får betala för telefonen är så mycket som det stod på hemsidan att telefonen skulle kosta när du valde att teckna abonnemanget med telefonen. Själva abonnemanget är 1 månadsuppsägningstid, men du är ju bunden till Halebop i 24 månader o där med får lite billigare telefon. Så själva abonnemanget har fortfarande 1 månads uppsägningstid men du är bunden till Halebop i 24 månader från att du tecknade abonnemanget + mobilen
     
    makatech gillar detta.
  17. makatech

    makatech Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2011
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Ok ;-) För att få lite mer exakt koll så får jag väl fråga Halebop chatten.

    Ingen panik att byta på något sätt eller om jag blir kvar 24 månader men bra att veta.

    >Men så bra att man kan betala av resterande av 4800 kr som mobilen kostar just nu vid 0 månad / avbetalning + enbart 1 månads uppsägning för abonnemanget blir det alltså inte, synd. ;-) hehe

     
  18. makatech

    makatech Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2011
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Fick ett svar nu om man skulle vilja avbryta abonnemanget + avbetalning direkt och svaret blev:
    "Ja, alltså, det blir ju månadskostnaden x24 i princip, alltså ca 8856 kr."

    Alltså, man får betala av BÅDE mobil och abonnemang kontant om man väljer att avbryta, räcker inte med enbart mobilen och sedan en månadsuppsägningstid på abonnemanget.

    Kanske självklart för alla, men tack, nu har jag koll. ;-)
     
  19. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Ja, du lär ju ha kryssat i 24 månaders bindningstid när du tecknade (eller tänkte teckna). Uppsägningstid 1 månad gäller förstås sedan bindningstiden gått ut.
    Bra att du fått det utrett ordentligt av Halebop eftersom det här i tråden är lite luddigt.
     
  20. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    526
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Det är ganska logiskt. Du förbinder dig i 24 månader och då får du betala den månadsavgiften i 24 månader, därav de kan hålla lägre pris på telefonen. Du kan alltid oftast byta upp dig i abonnemang men du kan inte byta ner dig utan att få betala mellanskillnaden. En viktigt detalj är att du har 24 månaders bindningstid men egentligen 23 månaders uppsägningstid, dvs att du har rätt att avsluta abonnemanget när det gått 24 månader utan extra kostnad. På samma sätt tillämpar många operatörer rätten att förlänga. Tidigare när det var 3 månaders uppsägningstid så då kunde man förlänga när det var 3 månader kvar av bindningstiden. Nu är jag osäker på hur operatörerna gör, tror det kan variera, dock har jag för mig att bindningstiden inte får överstiga 24 månader.