Huawei Mate S

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av huskul, 2 sept 2015.

  1. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 553
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Ah..den har jag.
     
    dalton gillar detta.
  2. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 553
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Änsålänge gillar jag emui..tänk om de också vore lite mindre lagg :-)
     
  3. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Jag kör med Google launcher. Funkar perfekt.
     
  4. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 553
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Finns de inga sätt att ha musik kontroll på låsskärmen?
     
  5. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 553
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Har någon här rootat?

    Edit: nu har jag rootat och fryst och avinstallerat massa crap. Nöjd med emui så här långt förutom låsskärmen . men inaktiverade och kör cm locker . mycket nöjd ... Ändrade cpu gouvernor till interactive tycker det gjorde vid skillnad. Inget lagg alls nu. Kör prestandaläget.

    Men batteriet kunde varit starkare..

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nåja. Mycket lek idag. Gömma telefonen och Ropa på den exempelvis..barnen diggar [emoji3]
     
    Last edited: 28 nov 2015
  6. selko

    selko Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2011
    Inlägg:
    1 687
    Mottagna gillanden:
    431
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    LG G3
    Platta:
    iPad Air
    Finns det någon som vet var jag kan ladda hem stock rom? Kan verkligen ingenting om vilka romar som passar den svenska marknaden
     
    dalton gillar detta.
  7. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Du har ju inte läst i tråden (-:
     
  8. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
  9. selko

    selko Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2011
    Inlägg:
    1 687
    Mottagna gillanden:
    431
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    LG G3
    Platta:
    iPad Air
    dalton gillar detta.
  10. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Kan hjälpa dig senare. Har varit hos svärmor i 5 dagar så jag är lite seg ;-)
     
    selko gillar detta.
  11. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  13. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Jag försökte få något vettigt ut från ryssen, men vad han menar fattar inte jag.
     
  14. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Klämmer lite på en Mate S idag. Satan vilket bättre flyt det är i den än i Ascend Mate 7 till exempel. Det förvånade mig lite. Nätt "liten" trevlig lur som ligger väldigt bra i handen. Känns kvalité när man håller i den.
     
  15. blizzet

    blizzet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Telefonen är aktiv mkt även när skärmen inte är på, så fixar du det lär batteritiden bli bättre.
     
  16. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Har som sagt lekt med en Huawei Mate S idag. Här kommer lite första intryck.

    Låt mig börja med att säga att jag gillar den här telefonen. Ordentligt. Men, jag har bara haft en i ett halvt dygn än så länge. Så det här blir mer första intryck än något annat. Jag har haft en Huawei förut (Ascend Mate 7) som jag lämnade tillbaka efter 2 dygn. Inte för att jag ogillade hårdvaran eller telefonen i sig. Men den hade rätt dålig prestanda i gränssnitt och appar. Hackade lite för mycket för min smak då jag är van vid iOS eller Windows Mobile (har alla tre för tillfället). Så ni kan anta redan här att jag är ingen fanboy åt något håll. Alla system har sina styrkor och svagheter.

    Jag var lite orolig först innan kör att prestandan i gränssnittet skulle vara rätt dåligt som på Ascend Mate 7 och tvekade lite inför ett köp. Men här blev jag motbevisad rätt så snabbt. Den presterar mycket lenare utöver hela gränssnittet. System som tredjepartsappar. Visst hackar det till lite ibland men lite sådant får man stå ut med på alla system idag. Dock allra värst på vissa Androidmodeller. Men denna telefon är hittils tillräckligt len för att inte avskräcka mig som är van vid iOS och WM. Rätt smooth faktiskt för att vara en tredjepartstillverkad Android.

    EMUI i sig tycker jag om. Kanske inte säger så mycket för dig för jag tycker om de flesta Kineslurars gränssnitt bättre än Samsung, LG och andra.Det kanske inte är det mest funktionella även om det finns extra nyttiga funktioner men jag gillar hur det är designat. Lite annorlunda med deras "timeline" in notifikationsfältet samt meddelandeappen till exempel.

    Kameran har jag bara hunnit testa lite snabbt men den verkar prestera rätt bra i dunklare miljöer. Vad jag sett än så länge så gillar jag kameraappen. Speciellt "Pro" läget som öppnar upp fullt manuella möjligheter. Det jag gillar extra mycket är att vitbalansen går att ändra steglöst i kelvinskalan och inte bara mellan förinställda lägen. Det ger möjligthet till perfekt vitbalans för de flesta situationer. Tror inte jag har sett det i någon annan telefon. Men den verkar ta rätt bra bilder i autoläge också och optisk bildstabilisation är riktigt bra att ha och det fungerar bra. Hjälper massvis vid mörkerbildet. Värt att notera är att bilder "bara" blir 10mp om du fotar i 16:9 format. Man måste fota i 4:3 för att alla 13mp ska utnyttjas. Detta är dock standard för många telefoner.

    Batteritid är ju alldelles för tidigt för att dra några slutsatser om men jag kan ju bara tala om den första laddningen från fabrik som jag förbrukade idag. När jag bootade upp luren första gången idag så hade den 47% på battermätaren vid klockan 12:00. Batteriet tog slut nu på kvällen vid 23:00. Då hade jag haft en skärmtid på 2 timmar och 40 minuter. Men då har jag ju även gjort allt det där som man gör med en ny telefon. Laddar hem alla de appar man ska ha och ställa in allt som man vill ha det så det blir ju rätt tung använding. Så första intrycket är att batteritiden kommer att vara helt OK efter några laddningar. Ej oroad.

    Hårdvaran känns faktiskt riktigt exklusiv. Den känns exklusiv på samma sätt som min iPhone 6S Plus fast den känns "hårdare" pga att den är kantigare. Sen är den lättare också och har inte samma tyngd. Men den känns mycket tunnare och mindre i handen trots att det inte skiljer SÅ himla mycket i storlek till fördel för Mate S. Samma skärmstorlek men mindre kanter samt tunnare så den känns mycket smidigare i handen. Känns som kvalité rakt igenom och knapparna har ett skönt och distinkt tryck.

    Skärmen är riktigt bra och härligt att titta på. I vanlig Amoledordning så är skärmen lite övermättad och färger är lite starkare än vad de ska vara. Det kan vara jobbigt och skönt på samma gång beroende på vad man gör. Färgmättnad kan man inte ändra men vitbalansen kan man ändra men den känns bäst på default. Svärtan är direkt kolsvart som bör vara med Amoled. Det enda jag kan "klaga" lite på är att det syns lite litegrann att det är pentile matris på denna skärm då den är så stor som 5,5" och 1080p. Men det syns inte så pass mycket så att det stör mig. Men det märks rätt väl (för mig) att min iPhone med samma storlek på skärmen upplevs skarpare defintivt. Det blir mest märkbart på viss text.

    Vibratorn är en annan grej som överraskade mig positivt. Den känns bättre än på de flesta mobiler jag har haft (dock ej i klass som den nya vibratorn på iPhone 6S). Men den låter inte speciellt mycket och den har en distinkt och skön vibration som jag faktiskt hellre lämnar på på denna telefon än alltid stänger av det som jag brukar göra pga sunkig upplevelse.

    Ljudet är bra på alla sätt och vis! Den externa högtalaren är hög.Riktigt hög. Det är nästan så att jag inte vill ha den på maxvolym för notifikationer och dylikt. Även ljudet i hörlurar är riktigt fint i mina Harman Kardon CL hörlurar. Det går även att spela riktigt högt i dem mot vad jag är van vid så jag drar mig för att dra upp volymen på max när jag lyssnar på musik i hörlurar. Föredrar faktiskt ljudet i denna jämfört mot min iPHone. Lite mera tryck i det.

    Märker nu att den verkar ladda snabbt, i alla fall när telefonen är avstängd. När den dog helt satte jag den på laddning och nu är laddningen på 30% ~20 minuter senare.

    En sak jag INTE tycker om är standardtangentbordet i telefonen även om det är baserat på Swype. Tycker bara det är så himla fult så det bytte jag bort på en gång mot min personliga favorit TouchPal.

    Det ska bli ett sant nöje att använda denna telefon vidare och se dess styrkor och svagheter och förhoppningsvis så kommer jag att uppdatera denna recension lite senare med lite mer intryck.
     
    martin, pacmeyer, dalton och 1 annan gillar detta.
  17. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Hade lite halv oro över batteriet på förhand men jag verkar motbevisad. Är ju van vid iPhone 6S Plus och Lumia 1520. Första fulla laddningen idag.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Som sagt rätt nöjd med batteriet. Första hela dagen med den. Som även inkluderade systemuppdatering 2 gånger. Först till B114 och nu till B145. Telefonen känns för övrigt ännu lenare nu. Kan inte få Instagram att hacka t.ex. hur mycket jag än försöker. Riktigt smooth överlag.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    villen version sa du att du hade fått? Operatör?
     
  20. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Telefonen kom med B110 sen kom det uppdatering till B114 på cirka 370mb sen efter det kommer en ny OTA på ungefär 100mb som slutar på B145. Kör Telenor.
    [​IMG]
     
    Last edited: 18 dec 2015