Övrigt: Snabba frågor, snabba svar - Xperia Z2

Diskussion i 'Xperia Z2 - Allmänt' startad av Janne303, 5 maj 2014.

  1. NaxoS

    NaxoS Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    55
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Series 7 45mm
    Z2 åkte i golvet och hela skärmen sprack. Digitizern är förstörd. Tänker inte laga den, ingen idé, mobilen krånglar alldeles för mycket ändå.

    Men finns det något sätt man kan stänga av touch helt och hållet? För att använda mobilen som t.ex. media center?

    (för just nu när skärmen är i gång så kommer det massa random tryck på skärmen)
     
  2. masqu

    masqu Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2015
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Oneplus 6 128gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Oneplus 6 128gb
    går inte att stänga av touchen då måste den öppnas och kopplas lös tror jag om den inte går ihop med skärmens kontakt
     
    NaxoS gillar detta.
  3. NaxoS

    NaxoS Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    55
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Series 7 45mm
    Sant! :) Tack.
    EDIT: Har nu tagit bort båda glasskivor och den fungerar med MHL. Dock så överhettar den utan glasen väldigt enkelt. :) (Lite off topic, finns det någon launcher som är anpassad/efterliknar desktop? Alltså mindre ikoner, text, m.m.)
     
    Last edited: 12 aug 2015
  4. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    tydligen tyckte min lucka till usbn att den gjort sitt jobb och lossnade... Kan man fixa det på nått enkelt sett? Gått av i den lilla flärpen inne.
     
  5. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Yes it can be fixed, it also happend to me too. My z2 is no longer waterproof because i dont want it to be fix. But ofc it can be fixed! :)
     
  6. onroads

    onroads Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    24.se har usb luckor hemma. Bytte på min häromdagen.
     
    Janne303 gillar detta.
  7. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    Bara dra ut skiten som sitter kvar i hålet å trycka i nya va? :D
     
  8. onroads

    onroads Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Japp. Ju mer du får ut desto bättre. Sprayade lite siliconspray och drog ut pluppen med en tång.
     
    Janne303 gillar detta.
  9. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    Tur att man mekar e-cigg så man har massa roliga tänger :D
     
  10. jompz

    jompz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    3
    I bought a new one on Ebay :)
     
    Honda gillar detta.
  11. NaxoS

    NaxoS Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    55
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Series 7 45mm
    Nya Z5'orna såg fina ut men ack så dyra. Så jag väljer att laga min Z2 med ny skärm och baksida.
    Har nu beställt allt. Någon som har erfarenhet utav att byta display, har ni några tips?
    Tack. :)
     
  12. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Köpte mina grejer här: http://www.tvc-mall.com/c/Replacement-Parts/Sony/Sony-Xperia-Z2-D6502-D6503/Replacement-Parts/

    Är riktigt nöjd med kvaliteten på både skärm och baksida, limmet man köper till fäster riktigt bra. Mitt tips är att testa så att allt funkar innan du limmar fast skärmen.

    Du har en bra guide här hur man byter allt: https://www.ifixit.com/Device/Sony_Xperia_Z2
     
  13. Azur

    Azur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2013
    Inlägg:
    387
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Köpt en begagnad Z2, tidigare ägare har själv bytt ut glaset på baksidan, vilket han förmodligen köpt på eBay eller något. Upptäckt att hålet till kameralampan är förskjutet, och inte ligger i linje med linsen, vilket det väl borde göra?

    Det medför att själva LED:en är delvis täckt, och ljuset istället går rakt upp mot linsen, vilket gör att bilderna blir horribla. Har beställt nytt glas i hopp om förbättring.

    Fler som bytt baksidan själv som varit med om samma sak? Är det kanske meningslöst att försöka få tag på en baksida där hålet är korrekt placerat?

    DSCF7321.JPG DSCF7326.JPG
     
  14. GS2

    GS2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Har inte bytt glas men som original var varken kameran eller lampan helt centrerad på min. Men lampan sitter mer i mitten än på din iaf.
     
  15. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    888
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER


    Det är ett känt fel som är ursprungligt. Finns trådar om det. Ingenting som påverkar kameran så var lugn!
     
  16. Azur

    Azur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2013
    Inlägg:
    387
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Är det då att själva uttaget i baksidan sitter fel, inte rakt under kameran, eller "bara" att LED:en inte sitter helt rätt där inne?

    Jag upplever att det ställer till det för kameran. Om jag använder fotolampan blir bilderna delvis täckta av en stark blå ton. Ska se om jag kan visa exempel imorgon.

    I övrigt är jag inte det minsta imponerad av kameran, blir väldigt gryniga bilder. Allt som oftast ser allt bra ut tills det ögonblick då man klickar av bilden... Gäller både manuella läget och Superior Auto. Även när jag bytt till Z5-rom inkl. kamera (Bootloader intakt). Tar med lätthet bättre, skarpare bilder med min Moto X 2014...

    Ingen som har något super-tips? Eller är den helt enkelt inte bra om man inte har riktigt bra ljus?
     
  17. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    888
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Googla på typ "misplaced camera lense Xperia Z2". Apropå kvalitén så är det ganska ironiskt att Sony som tillhandahåller kameramoduler till de flesta telefontillverkare inte själv kan få till bra bilder. De snackar så mycket om specar men bilderna blir kassa precis som du säger. Just därför bytte jag till Samsung S6 Edge i våras som har en grym kamera på riktigt. Har börjat snegla på Z5 Premium och hade kunnat tänka mig att byta tillbaka till Sony men så har det börjat dyka upp recensioner av Z5an där kameran sågas igen.

    Visst finns det möjlighet att få till grymma bilder med PRO-läge eller genom att fippla med inställningarna men för mig och alla andra så är det viktigaste att autoläget är grymt, det är i det läget majoriteten av bilderna tas så det är vad som räknas. Trist för min första Androidlur var Xperia Arc, följd av Xperia S, Z och senaste Z2. Syrran köpte en Z1 mini som hon är så fruktansvärt besviken på pga kameran. Brorsan köpte den vanliga Z1an, samma sak där.
    Det Sony är grymma på är att optimera gränssnittet, upplevde aldrig lagg och batteriet är verkligen grymt så användarupplevelsen är riktigt bra bortsett från kameran. Där har Samsung mycket att hämta!

    Min drömlur just nu är en Xperia fast med Samsungs kameramjukvara och hårdvara :)
     
  18. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Det enda man kan göra är att modifiera kamera appen och kerneln för att få ut maximal kvalite på kameran. Därför fungerar Samsungs mycket bättre när det gäller att ta foto, vilket är väldigt synd :(
     
  19. Azur

    Azur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2013
    Inlägg:
    387
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Jo, men att linsen inte är centrerad verkar vara vanligt bland många enheter. Men nu pratar jag ju om att hålet för LED:en inte sitter rakt under hålet för kameran, vilket det ska göra om jag ska lita på bilder jag sett på internet. Därför täcks lampan delvis och ljuset stängs inne bakom glaset och leds upp till linsen ändå.

    Resultatet blir en lila ton över delar av bilden, såhär:

    ce3c4859-a733-4429-aa0e-a0e0744c77d0.jpg

    Detta sker alltså enbart när man använder fotolampan, och kan väl knappast anses normalt?

    Vad gäller Sony's kameror vill jag minnas att Xperia Arc S och Ray fick väldigt bra kritik för sina kameror.
    Min första Android från Sony var dock en Z3 Compact som jag hade i våras. Då kom jag från en Nexus 5, vars kamera kritiserats hårt i recensioner, men faktum är att jag var väldigt nöjd med hur den presterade, och det var mycket lättare att ta bra bilder med den än med Z3C.
     
  20. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Jag hade dåliga bilder på min Z2, fick ett tips att gå in i Inställningar, Appar, Alla, Kamera, och rensa cashminnet och vips så blev mina bilder mycket bättre. Testa det och återkom.