Android Auto - diskussionstråden

Diskussion i 'Android Auto' startad av Jox, 14 jul 2015.

  1. Nightdriver

    Nightdriver Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Jag har både samma bil och telefon som du, håller med om att det strular. För att få det att lira, någorlunda, startar jag Android Auto appen och har telefonen upplåst när jag startar Smartlink. I inställningar på stereon ska du välja att prioritera Smartlink först. Se också till att mirrorlink är avaktiverat i telefonen.
    Förhoppningsvis blir det bättre när det kommer ett officiellt stöd i januari.
     
  2. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Aha, tack för tipset! Tråkigt att stödet är så dåligt trots att telefonen är såpass ny, men vi håller tummarna att uppdateringar fixar ett bättre stöd framöver.
     
  3. Letalis

    Letalis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2010
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    76

    MINA ENHETER

    Jag har försökt få svar ifrån Google och Android Auto gänget men det är som att tala med en vägg.

    Har en VW Passat 2016 och där fungerar AA med OPO hur bra som helst. Var tvungen att ha rätt kabel bara.
     
  4. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Haha, nu har jag uppdaterat till senaste versionen, dvs Marshmallow, fungerar det bättre? Nej verkligen inte, tvärt om.. Nu kraschar bilstereon och startar om sig istället.. Provat flera kombinationer i form av enbart MirrorLink, enbart Android Auto, skärmen upplåst innan inkoppling osv osv.. Har du ett flipcover på din telefon? Jag funderar på om det fortfarande spökar. Ska även prova byta USB-kabel precis som Letalis säger.

    EDIT: Visade sig att QuickCircle inte får vara aktiverat över huvud taget.. Snart fram med kniven för att skära bort skiten, skapar mer problem än det gör nytta. Nu fungerar i alla fall MirrorLink, med tilläggsappen "Rockscout" går det även att hantera Spotify smidigt och lätt.

    Men som ni sagt tidigare så verkar ju Android Auto vara att föredra, hoppas det stödet kommer snart.
     
    Last edited: 14 dec 2015
  5. Mongroovy

    Mongroovy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2010
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    198
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Idag fick jag till slut kopplat in min Pioneer AVH-X8700BT med Android Auto. Hann bara testa lite snabbt innan jag var tvungen att åka till jobbet. Det verkar fungera bra med min LG G3, allt startar upp så fort jag kopplar in telefonen.

    Jag hann testa Spotify och lite Google Maps, fick även notifiering och uppläsning av ett meddelande på hangouts. Kunde inte få röststyrningen att svara på meddelande eller ringa upp någon, kan det vara att det inte fungerar på svenska än kanske?
     
  6. Affekaffe

    Affekaffe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2016
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    2
    Fick äntligen igång Android Auto på min Samsung Galax S5 där jag har Android 5.0 Lollipop.
    Jag sökte på google efter apk 1.5 Android Auto och ladda ner filen i telefonen och installerade den. Försökte först att klicka på Google Play men då får man felet Stödjs inte i ditt land.
    Klicka alltså på Download istället
    Jag har en Passat GTE 2016, alltså laddhybriden med massor av funktioner i bilen. Nav Pro paket med Aktive info display gör bilen till en mindre datacentral, det känns nästan som att köra en rymdfärja.
     
    Mongroovy gillar detta.
  7. Affekaffe

    Affekaffe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2016
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    2
    Bilen talar mu svenska med mig men röststyrning fungerar dåligt. Kvinnorösten säger nästan alltid "Det finns ingenting som heter så". Trots att den så på, detta vis startade navigeringen korrekt och adressen blev också rätt.
    Kanske ska man lära sig att använda rätt ord och i rätt ordning, eller så förstår den inte halländska?
     
  8. macke87

    macke87 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jaså denna funktion hade en helt egen forumdel, skönt att se. Valde bort navi i bilen enbart pga denna funktion att man skall kunna navigera via luren inkopplad via AA.

    Har haft lite problem då jag trodde att det bara skulle vara att koppla in telefonen och få upp instruktioner med hur man skulle göra efter för att få grejerna att synka på ett bra sätt. Efter lite läsning både här och andra ställen har jag förstått och laddat ner apkn via nån annan sida, ska ner nu strax och testa lyckan.

    Bilen är en Vw scirocco R -16

    Pyss
     
  9. Affekaffe

    Affekaffe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2016
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    2
    Japp ladda ner, installera, anslut USB kabeln i bilen. Acceptera alla frågor du får sedan är du igång.
    Jag köpte en fabriksbil som hade alla tillbehör från start, kunde alltså inte välja bort något. Hade lite bråttom för att få miljöpremien 40000 kr före årsskiftet. Nu 2016 kan man bara få 20000 i avdrag för elbilar. 16000 kr extra för tillbehöret nav pro är riktigt dyrt tycker jag också.
    Man måste dock inse att i utlandet blir det dyrt med navigator via telefonen igång i datalogi. Men visst 16000 kr delat med typ 79 kr per dag för datatrafik i utlandet ger 200 dagar innan man sparat in navigatorn. En riktig navigator har väl bättre antenner eller har alla bilar kanske GPS antenner nu förtiden som telefonen kan nyttja. Jag hade platstjänsten avstängd i telefonen och kunde ändå navigera med Android Auto.

    Testa gärna du som saknar navigator i bilen. Stäng av dina platstjänsten i telefonen så märker du om din bil har GPS antenner som din telefon kan nyttja via Android Auto API erna. via USB sladden får telefonen kontakt med mycket hårdvara i bilen.
     
  10. DanceNation

    DanceNation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Kul att denna tråd fått fart. Har precis hämtat ut en ny Passat som såklart fungerade med Iphone direkt... Min Nexus 6p fungerade inte.

    Pratade med en återförsäljare som trodde att någon uppdatering skulle komma i januari/februari, han visste dock inte om det var till bilen eller för Android telefoner. Någon som vet?

    Testade att ladda ner apk:n för AA 1.5 och det fungerade precis som du skrev AffeKaffe! Men min halländska fungerade lika dåligt som din.

    Har du AffeKaffe fått Spotify att lira med Android Auto? Google Music och TuneIn radio verkar ha stöd iallafall.

    Navigationen fungerar perfekt. Överlag nöjd!
     
  11. Mongroovy

    Mongroovy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2010
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    198
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Spotify fungerar för mig men styrningen är inget att ha eftersom det inte funkar med rösten (än?)
     
  12. DanceNation

    DanceNation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Mongroovy När jag väljer musik från AA i bilen dyker bara TuneIn och Google Music upp som val. Skumt. Får trixa vidare imorgon.
     
  13. macke87

    macke87 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Försökte då att ansluta AA igår men det enda den säger innan jag fått upp några rutor att acceptera på är att det inte finns tillgängligt i mitt land än. Någon annan som fått upp detta men kunnat kringgå det på något sätt?

    MVH
     
  14. macke87

    macke87 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Fel verision av AA var problemet, det löste sig sedan jag uppdaterade till 1.5. Gmaps och Spotify fungerar flawless, känns också som det viktigaste.

    Någon som vet om kvaliteten på ljudet skiljer sig åt mycket om man kör via aux kontra Usb?

    Kan inte beskriva med ord hur mycket jag älskar sånt här, när utvecklingen av teknik går i den hastighet man vill för en gångs skull.
     
    bernard gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    När du kör via USB torde ljudet bli lite bättre eftersom det skickas digitalt framför analogt. Bilens stereo behöver inte vara strömsnål på samma vis som en telefon, så jag förmodar att ljudomvandlingen (Digitalt->Analogt) blir bättre. Dock bara en försiktig gissning - har du testat jämföra?
     
  16. macke87

    macke87 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har bara jämfört blåtand med aux där man hör skillnad till kabelanslutningens fördel, dock ej aux och usb, får bli ett test till helgen :)
     
  17. Nightdriver

    Nightdriver Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Den officiella versionen av Android Auto har inte kommit till Sverige än, tror stödet kommer att bli bättre då. Jag har en Skoda Octavia 2016 med Bolero stereon, den fungerar fint med AA 1,5 (som jag fick ladda ned separat). Det enda strulet är att min LG G4 gillar att prioritera Mirrorlink framför Android Auto. Problemet verkar vara relaterat till telefonen och Mirrorlink, antagligen eftersom det är hårdvarubaserat, efter som det är samma problem i frugans Seat Leon FR.
    Spotify fungerar perfekt, dock inte om man sideloadar äldre versioner, och jag har flera gånger använt navigeringen som verkligen är riktigt bra.
     
    bernard gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, och eftersom Google är så himla dåliga på att meddela sina lanseringar, så får man väl förmoda att det bör betraktas som "lanserat" när väl appen dyker upp i den svenska Google Play-butiken.

    Om någon ser att appen finns tillgänglig i Sverige hade det varit suveränt om det meddelades i den här tråden :)

    För de som vill köra Android Auto fram till dess är det väl apkmirror som gäller, vilket ju tyvärr innbeär att automatiska uppdateringar inte fungerar. Möjligtvis finns den tillgänglig via aptoide förstås, men de brukar vara långsamma med uppdateringar där också :(
     
  19. Nightdriver

    Nightdriver Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Om någon har ett tips för att stänga av Mirrorlink permanent får ni skriva det oxå....! ;-)
     
  20. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Retligt att det fungerar för dig med kombinationen Skoda Octavia 2016 med Bolero och LG G4, men inte för mig.. Det bråkas riktigt ordentligt :(. Jag kan få MirrorLink att fungera och styra Spotify med RockScout, men det jag egentligen är ute efter är navigationen.. Så om jag stänger av SmartCover (stöd för cirkelskalet), väljer att prioritera Android Auto, lägger in Android Auto 1.5, kopplar in telefonen och tillåter det som efterfrågas, så startas min Bolero om sig. Det gör den sedan upprepade gånger varje gång jag försöker tvinga anslutningen via apparatlistan, till jag kopplar ifrån eller byter tillbaka till MirrorLink..

    Har du några andra speciella inställningar på din telefon? Tänker till exempel på Engelska som systemspråk, tangentbordsspråk eller liknande? Har själv slut på idéer på varför min vägrar fungera :cry::ehm:

    EDIT: Förresten, om du kopplar din G4 till bilen med Bluetooth, stöter du på några problem då också? För mig ligger informationen ett spår efter.. Så har jag spelat låt A, B, C och lyssnar just nu på D, så är det låt C som står på Bolerodisplayen, vilket är både frustrerande och konstigt.
     
    Last edited: 7 jan 2016