Router

Diskussion i 'Off Topic' startad av Fredriks, 22 nov 2015.

  1. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Kommer få fiber inkopplat inom några veckor. Det är fiber via stadsnät och jag kommer fortsätta med Telia som leverantör.

    Då jag ansluter mig till stadsnät kan jag inte använda Telias router utan måste skaffa en egen. Tanken är då att den får kosta lite mer då jag vill ha en riktigt bra router.

    Har tittat på dessa :

    http://www.tp-link.com/en/products/details/cat-2_Archer-C2600.html

    http://www.netgear.com/home/products/networking/wifi-routers/R7500.aspx

    http://www.netgear.com/home/products/networking/wifi-routers/R8000.aspx

    Alla verkar bra ( från mina ögon sett) men den sista skulle passa bra på väggen där den ska sitta då den inte har lika utstickande antenner som dom andra

    Tacksam för råd o tips

    Någon med mer kunskap inom detta som kan vägleda mig? Detta är inte min starka sida [emoji19]

    Kanske finns det andra alternativ, dom behöver dock ha en enkel setup då kunskapen gällande detta är låg.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Skall du göra något mer med routern? Du planerar inte använda den som en NAS/ansluta disk eller använda den som VPN-server eller webbserver?

    Är det viktigaste främst trådlös/trådad prestanda? Kommer du ansluta några enheter till ethernetportarna och vad är det i sådana fall för typ av enheter? Har de gigabitnätverkskort?

    De routrar du listar kan eventuellt vara lite overkill, speciellt om du inte har många enheter med 802.11ac-stöd i ditt nätverk. Har du övervägt att köpa något billigare? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082&ref=192
     
    Last edited: 22 nov 2015
  3. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Som läget är nu ska jag inte göra något mer med routern, det kan ju dock ändra sig framöver.

    Har ganska många trådlösa enheter just nu, vi är 2 vuxna och 2 barn, alla med varsin telefon och dator + just nu 2 surfplattor. Utöver det finns det 2 st chromecast och en apple tv. Digitalboxen är ansluten med sladd och så vill jag ha det framöver också. Kanske blir det en tv till och den ska då vara trådlös. Det enda som kommer vara anslutet till ethernetportarna är nuvarande digitalbox. Dessutom har jag 4 st smartpluggs från eon för att styra lampor osv.

    Jag är beredd att lägga lite extra för att känna att jag inte har köpt en för liten router och jag behöver en riktigt bra räckvidd då routern troligtvis kommer sitta i källaren. Nu är det inget betong hus och Telia routern som sitter i trapphuset ger täckning precis överallt.
     
  4. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Asus RT-AC66U och RT-AC68U...Har 66an men har haft långtest på 68an och kan varmt rekommendera båda. Fruktansvärt bra WiFi, stabila till tusen...Och väldigt prisvärda!
    66an körde jag som längst över 1 år utan att behöva starta om den en enda gång..Vilket talar mkt för hurpass bra en router är enligt min erfarenhet.

    Har aldrig haft ett enda strul på nätverket...2 datorer ansluten med kabel, 2 med WiFi, 2 surfplattor, 2 mobiler,2 NAS enheter, 2 Chromecasts, AppleTV, BoxeeBox...En hel del prylar som körs dagligen (och mycket samtidigt). Jag har fiber 250/100.
     
  5. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Jag vill slå ett slag för Apples Airport extreme... Fruktansvärt stabil, min bootas bara om vid strömavbrott :) Har säkert gått ett par år nu, fungerar perfekt med familjens Apple datorer, padda & telefoner, men även med Androidpaddor och telefoner.

    Plus för inga utanpåliggande antenner som spretar som en leksak... ställ den på en bänk, bokhylla, whatever... och den smälter in.

    Jag har en äldre typ, men denna är säkert ännu bättre:
    http://www.apple.com/se/airport-extreme/
     
  6. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Har kollat lite på Asus också men inte mer än så. Dom verkar ju vettiga båda 2. Apple har jag faktiskt inte ens tänkt på men just denna är inte optimal för mig då jag behöver sätta fast den på väggen eller i taket.
     
  7. speedline

    speedline Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    1 596
    Mottagna gillanden:
    272
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
  8. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Hmm, blir svårare o svårare detta ☺
     
  9. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Om du inte tycker att det är tillräckligt svårt att välja mellan alla olika routers som finns så kan ju jag tipsa om att det dessutom finns 3e parts firmware att ladda ned och installera.:)

    Själv kör jag DD-WRT firmware på min Asus RT-AC66U. Nu har jag kört den så länge att jag inte minns riktigt varför jag valde just DD-WRT, men jag har för mig att SNMP-övervakning var en av de features som jag ville ha och som saknades i orginal firmware.

    m v h Henrik
     
  10. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Nu har jag gjort ett val. Det blev en Netgear X6 på Black Friday på elgiganten. Den kostade då 1990 istället för nästan 2700.
     
  11. Thomas.b

    Thomas.b Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Jag bumpar en gammal tråd.
    Jag har nu 200/100 lina och routern är för gammal för att palla med.

    Har kikat lite på Netgear R7000 Men kikat lite på Asus RT-AC660 också som nämnd här.

    Jag behöver BRA räckvidd på wifi, stabil och helst inte en stor klump som netgear är men den ska ha väldigt bra räckvidd.
    Annars har jag inte mycket krav, ska klara en del enheter, har mediaspelare direktkopplad, NAS och lite annat men har 3 våningar i huset samt stor trädgård, vill inte att det trådlösa ska vara uselt på verandan liksom.

    Några förslag eller har jag hittat en bra?

    Tack!
     
  12. joström

    joström Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2014
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    260
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 11 (2018)
    Asus routrar är suveräna, jag gillar deras mjukvara och dom är stabila. Jag körde innan med AC68U och den hade riktigt bra räckvidd, så AC66U som du kollat på kommer du säkert bli nöjd med.

    Asus har i sin mjukvara en funktion så man kan använda deras routrar i ett mesh nätverk.
    Just nu kör jag med AC88U och min AC68U som mesh nod. Än så länge har det fungerat riktigt bra, jag har bra mottagning i hela huset.
     
  13. Thomas.b

    Thomas.b Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Tack för snabbt svar!
    Blir så jävla trött på denna uppkoppling att ja drar och köper nu.
    ASUS RT-AC66U B1 Blir då alltså bra? Ska ha trådlös förstärkning osv
    Trådlös AC-router med smarta funktioner
    Lika bra eller bättre än Netgear R7000 Nighthawk AC1900 ?
    Tack!
     
    bernard gillar detta.
  14. joström

    joström Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2014
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    260
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 11 (2018)
    Spontat känns det som att Netgear AC1900 är lite bättre än AC66an, oavsett vilken du väljer kommer säkert bli nöjd :)
     
  15. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Eftersom du har så stor yta att täcka så kommer det inte räcka med bara en router, du behöver fler accesspunkter. Smidigast är att köpa ett mesh-system med tre puckar som automatiskt kopplar ihop sig trådlöst. Exempelvis Google WiFi, TP-Link Deco, Netgear Orbi, Asus Lyra o.s.v.
     
    bernard och R3b0rn gillar detta.
  16. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Jag kör netgear orbi, köpte till en extra accesspunkt och har dessa utspridda i huset. Täcker upp överallt jag vill ha täckning inkl utomhus. Riktigt nöjd med Orbi måste jag säga
     
  17. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Jag hade en Asus Rt-ac66u tidigare men den funkade inte alls för vårt hus på två våningar med murade väggar och källargrund. Kompletterade med en ubiquiti ac pro så blev det helt okej men valde för ett tag sedan att gå över helt till UniFi. Nu har jag täckning i hela huset och trädgården men det kostar ju lite.
    [​IMG]
     
    bernard gillar detta.