Xposed Framework

Diskussion i 'Allmänt' startad av Marooned, 2 jul 2014.

  1. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Nej. Inte det minsta. Snarare är det så att vissa kan spara.
     
    johnconnor och RNB gillar detta.
  2. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Tack för svar! Vilka moduler skulle du säga spar in lite på batteriet, samt generellt vilka tycker du är oumbärliga för dig på din mobil? Om man skulle ha ett startpaket med riktigt användbara moduler, vilka skulle dessa vara?
     
  3. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Tror detta är en äldre skröna som många tror på. Kanske det låg nåt i det för några år sedan.
     
  4. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Nu ska vi se. Är det en skröna att appen skulle dra (mycket) batteri, eller menar du att det är en skröna att dementera det?

    I vilket fall: jag är intresserad av några favoritmoduler, för att börja testa Xposed. Vilka favoriter har ni?
     
  5. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Greenify och andra program som är utvecklade för att spara batteri brukar göra det.

    Då jag använde xposed så var gravitybox oumbärlig, likaså irdetofix samt rootcloak.
    Se svar ovan.
     
    RNB gillar detta.
  6. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Tack! Av nyfikenhet: Varför slutade du använda Xposed?
     
  7. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Köpte mig en oneplus two och insåg att jag inte ens behöver roota för något som jag vill göra. Tidigare användes roota och dylikt för att modifiera mjukvaran, men med oneplus så behövs inte det. Sedan funkade inte viaplay tillfredsställande med root och då skippade jag det.
     
  8. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER



    Vad användare har rapporterat med Xposed förr i tiden var relaterat till att Xposed inte var en stabil utgåva på den androidversionen. Tex när kitkat släpptes behövdes ett helt ny bas. ART kom ut som en ständigt utvecklande runtime i kitkat, som sedan blev standard i Lollipop.
    Idag har man snarare gått in i en maintenance fas och att få support till flera enheter i med att Xposed framework är så pass stabilt på vanilla Android.
    Xposed är inte en app. Xposed installer är en app.

    Xposed har två delar, en backend som är en hel hög med systemfiler som flashas in via recovery.
    Och en front end som är just Xposed installer appen.

    Det finns denna
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ryansteckler.nlpunbounce
    Sedan finns klassikern
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.rootuninstaller.batrsaver
    Greenify har jag ingen erfarenhet utav.

    Jag behöver inte använda någon sådan app i med att jag förlorar 0% i deep sleep.
    Gjord utav en dev på XDA som kallar sig för " Uncle Lucifer"

    Sedan finns det denna tråden
    http://forum.xda-developers.com/android/general/guide-0-0-hour-idle-battery-drain-stock-t2973588

    Många edit: är inte ett fan av denna javascript baserade textredigeringen. BB code editor är inte bättre..
     
    Last edited: 4 okt 2015
  9. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Schysst! Tänkte testa Xposed på ren Android, om det finns fler finfina moduler eller om andra har förkärlek för särskilda moduler får ni jättegärna skriva ut dem här så kan man testa!
     
  10. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Mitt behov av Xposed är inte så stort. Det mesta går att göra utan Xposed.
    Men jag använder Youtube Adaway, GravityBox [LP], och Disable desk dock = jag har en xperia med magnetladdport. Telefonen vill rotera när man sätter ström på den porten. Detta blockerar det.
     
    RNB gillar detta.
  11. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Hur skulle ni generellt säga att Amplify o liknande moduler fungerar i praktiken, dvs de som uppger att nettolasten blir typ 0-0,5% timme. Hur påverkar detta tex när man får sms och mail, eller meddelanden via messengers. Samt vanliga samtal, eller varför inte google location uploads? Segar det ner dessa typer av aktiviteter, så man tex ser att man fått ett sms först kanske 5 minuter senare eller så? Samt leder till färre uppladdade locations till google? Mao, ser man klara nackdelar där modulen slöar ner notiser och saker man faktiskt vill ha körandes med relativt god frekvens?
     
  12. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Det är idén bakom de flesta appar. Att antingen helt inaktivera alarm och wakelock hos specifika appar och services. Eller att man anger, antingen via en preset som finns att välja i en lista eller manuellt ställer in hur ofta appar och services få göra en alarm och wakelock.
    Presets finns i olika grader. Från snälla inställningar till att stoppa alla services så länge skärmen är släckt.

    Sms kan få en delay på 5 sek. Men telefon services blockeras aldrig. Det vore lite dumt att inte kunna svara när någon ringer.
    Email tex, push notiser senareläggs. Tex 30min, 1.5hour timme etc.
    Teorin är att försöka telefonen förbli i deep-sleep så länge som möjligt. När du får en notis måste cpu'n klockas upp. Tex från deep-sleep till 50MHz för kernels som stödjer det. Annars från deep-sleep till minst 300MHz.
    Ibland kan olika telefoner skala upp till 300MHz,650,800, 1GHz. Och sedan skala ned till deep-sleep efter en intervall som varje tillverkare har valt. Så en samsung och tex Xperia beter sig inte likadant.

    Följden är att detta drar batteri. Det kan gå åt flera procent om din telefon får många noticer eller att appar har alarm som ska väcka telefonen då och då.
    När du kan ha en fördel till detta är om du är långt ifrån en laddare, tex långt hemifrån och behöver spara så mycket ström som möjligt. Men jag rekommenderar inte såna här appar att vara aktiva hela dagarna, om man vi ha en responsiv telefon.
     
    RNB gillar detta.
  13. Grebdroid

    Grebdroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2011
    Inlägg:
    164
    Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    5.0 stock LRX21O
    Info:
    Apex Launcher
    Är det någon här som får Snapprefs att funka på 6.0? Det fungerar inte alls för mig trots att det står att det ska fungera!
     
  14. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag skulle vilja lägga till att "Xposed-behovet" mycket avgörs av vilken ROM man kör.

    Om det är en fullmatad ROM såsom BlissPop, Cyanide eller Resurrection Remix kan man avvara moduler såsom GravityBox, Xperia Xposed och en del andra. Däremot är det svårare att klara sig utan Amplify och liknande. Sedan finns ju diverse småtweaks såsom Audio Stream Music Default, NoLock Home, MaxLock o.s.v för att inte tala om PowerNap och Smart Network.

    Enligt min erfarenhet av olika ROMar är Xposed något som alltid erbjuder fördelar. Man kan undvika GravityBox med en ROM som har dessa anpassningsmöjligheter men andra moduler är svårare fast det beror också på vilka funktionskrav man ställer.

    Jag skulle väl dela in behovet i följande kategorier:

    1. Stock ROM på olika enheter inkl Nexus samt CM: Xposed ihop med GravityBox och märkesspecifika moduler (Xperia Xposed o.dyl) rekommenderas starkt. Det är dessa ROMar som har störst behov.

    2. Funktionspåbyggda ROMar (BlissPop t.ex): Xposed är inte "nödvändigt" om vi endast talar om GravityBox men ger fortfarande mervärden genom andra moduler.

    Personligen kan jag inte komma på en ROM som helt "eliminerar Xposed" - d.v.s som är så fullmatad med funktionalitet att man kan dra fram 10 moduler och utropa saker som "ja, YouTube AdAway behövs inte för ROMen har det!", "jag behöver inte Smart Network för ROMen har det!".

    Vissa Xposed-moduler kan man eliminera genom Taskerprofiler men jag kan tycka att det i en del fall är behändigare med en modul än att programmera in tasks för just de funktionerna (t.ex att programmera tasks som ersätter Smart Network).
     
  15. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag har kört Amplify och PowerNap länge och de fungerar. Min enhet brukar ha låg standbyförbrukning med dessa. Sedan kan man komplettera med Wakelock Detector för att identifiera vilka appar som genererar mycket wakelocks. Bl.a har jag lärt mig att vissa G-Appar (Play Books, Play Music, Play Games) har en tendens att dra mycket ström (har märkt ganska märkbar skillnad när jag tagit bort dessa) - sedan finns det diverse tjänster i Google Play Services man kan avaktivera (t.ex allting som rör Ads, Analytics, Fit och Wear om man struntar i allt detta). Det finns t.ex ingen anledning att ha en massa Android Wear-tjänster aktiva när man vägrar smartklockor eller ha Castditon igång trots att man inte har en ChromeCast o.s.v.

    Det är också en bra idé att avaktivera diverse autostartande appar med t.ex BootManager - finns ingen anledning att ha 30 autostartande saker när de kan hållas inaktiva tills man själv drar igång dem.

    På min egen enhet brukar jag kunna hålla nere standbyförbrukningen på 0.5-1% per timme när den ligger orörd (beroende på hur aggressiv jag är med Amplify etc) och brukar även döda appar när jag inte använder dem. Det gör jag inte med en task manager utan med långtryck på backknappen eftersom jag t.ex inte ser en fördel med att ha en app som Android Police öppen i bakgrunden när jag läst dagens nyheter där och går vidare.

    Det går helt enkelt att spara mycket ström om man ser över sina processer och använder Amplify och liknande. Det är också mycket rekommenderat att städa sin autostart (har väl sisådär 300 MB extra RAM den vägen).
     
    Jan-Bertil, Spooky, kalleboston och 1 annan gillar detta.
  16. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Mycket välkommet inlägg, stort tack för dina ord!
     
  17. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag tror att jag lyckats bra med senaste konfigurationen via Amplify och Disable Service: Jag tog min enhet från laddaren för ungefär fem timmar sedan och tittade just till den - fortfarande fulladdad enligt indikatorn. Det innebär mindre än 1% förlust med skärmen avstängd under den tiden. ROMen är BlissPop, Androidversion 5.1.1_r24 och jag har avaktiverat alla onödiga tjänster.

    Man kan således få en Androidenhet att få mycket lång batteritid med rätt åtgärder. Sedan är det värt att påpeka att det inte påverkar funktionaliteten, inkommande samtal via Hangouts etc ringer som vanligt.

    Jag är definitivt nöjd och får erkänna att jag nu fått ner förbrukningen ännu mer än med Stamina Mode som Sony har i sina ROMar. Vill man ha den funktionen finns PowerNap som ger exakt samma funktionalitet.
     
  18. skrewie

    skrewie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Bra skrivit och bra sammanfattat! Du tippsade mig om flera bra moduler thanks!.... Kört nästan enbart med gravity och YouTube adaway. Två moduler som knappt går att leva utan..... Men min fråga är, vilken rom har YouTube adaway installerad så man slipper xposed? Frågan är från en z3c ägare där xposed inte fungerar :(
    (Behöver inte vara en z3c rom) bara nyfiken....
     
  19. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Om ROMen har Youtube Adaway förinstallerat så har den även Xposed förinstallerat.
     
  20. skrewie

    skrewie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jo men säg en rom som har xposed, har jag aldrig sett.......