Recension: Blackview BV5000 Ara-recension

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Ara, 24 nov 2015.

  1. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Hej Androidvänner!

    Här är min recension av Blackview BV5000. Del 1: Beställning, uppackning och första intryck.

    Jag har köpt min Blackview BV5000 på följande ställe: http://www.gearbest.com/cell-phones/pp_237293.html
    Jag valde att köpa den kamouflagegröna modellen. Den finns i färgerna orange och svart dessutom

    Den kostade mig $140 (samma pris som DOOGEE F5 för övrigt) vilket motsvarar 1200 SEK (OBS! Nu har visst priset hoppat upp till $170 igen och de har även sålts för $160). Jag kommer i denna recension jämföra Blackview BV5000 med DOOGEE F5 som jag också recenserat:
    https://swedroid.se/forum/threads/doogee-f5-ara-recension.127879/
    Jag kommer inte att jämföra den med LG G3 i någon högre utsträckning, eftersom jag sålt den mobilen.

    Det är dock väldigt olika mobiler jag ska jämföra, med helt olika styrkor. Så det får man tänka på när man läser. Det gemensamma är dock pris, Androidversion, tillverkningsland, de stödjer alla svenska banden och de har svenska som systemspråk. Så denna recension kommer i första hand handla om Blackview BV5000 och i andra hand en jämförelse. Nog om det.

    Kartongen är ganska påkostad, snäppet bättre än F5:s kartong. Den är vit utanpå och svart inuti. BV5000 ligger högst upp som vanligt och är välinpackad. Till skillnad mot F5 så följer ett headset med (som är helt okej) och precis som DOOGEE så har Blackview monterat ett plastskydd på skärmen, man behöver inte ta av det, det fungerar utmärkt med, vilket inte alltid är fallet.

    Kartongen innehåller en laddarkontakt med samma specs som med F5, 5V - 2A. Utmärkt. En USB-sladd på cirka en meter, färgen är vit på båda enheterna. Det medföljer fyra skruvar för att skruva fast bakstycket (och fyra reservskruvar dessutom! 8 skruvar totalt alltså) och en skruvmejsel(!). Det finns ett gummiskydd att placera ovan på batteriet, precis under skalet för att göra enheten vattensäker. Det medföljer också extra skärmskydd (precis som med F5). Det finns även en kabel som medger att man kan använda Blackview BV5000 för att ladda andra enheter, en powerbankfunktion. Det finns också en snabbguide på engelska. Blackview är väldigt generösa med tillbehör.

    Skärmen har HD-upplösning och är på 5", den är skarp, strömsnål och ljusstark med bra kontrast. BV5000 är en rejält stor mobil trots 5", den är lika stor som de flesta mobiler på 5,5" och betydligt tyngre och tjockare. Det förklaras av dels ett batteri på hela 5000 mAh (uppmät till 4780 mAh), ett mycket kraftigt skärmglas som inte är Gorillaglas utan något annat och mycket tjockare och tyngre. Det förklaras också av rejäla skyddskanter. Blackview BV5000 är byggd för att hålla och hålla länge innan strömen tar slut.

    Blackview lovar att skärmen håller för repor, slag och fall och det finns inget som tyder på något annat. Jag tänker dock inte testa detta annat än i väldigt liten omfattning. Jag har släppt den från midjehöjd på en tunn matta upprepade gånger och jag har lagt den i smutsigt såpvatten, jag har hållt den under rinnande vatten och haft den i frysen i 30 minuter påslagen.

    Det fungerade fint att hantera BV5000 när den var blöt, den reagerade som vanligt. Det är så långt jag tänker gå. Den höll fint för allt. För den som vill se vad Blackview BV5000 klarar så finns det gott om test på nätet.

    Det är alltså inte bara skärmen som ska tåla mycket stryk, hela mobilen ska tåla mycket stryk. Den är vattentät, smutstät, dammtät, köldtålig, den ska tåla vätskor som kaffe, olja och te. Den ska tåla mycket slag, fall och repor. Den verkar tåla det, men jag tänker givetvis inte testa det fullt ut. Om ingen vill sponsra testet förstås.. ^^

    Vad gäller hur väl Blackview presterar så gör den ett bra jobb för vardagsgrejerna som att surfa, hantera i menyer, uppstart, mejl, chat o.s.v. Den är inte i upplevelsenivå med F5, men fortfarande bra. Men den har också en mindre skärm med lägre upplösning att hantera.

    Parentes: Jag ska också säga att jag kommer jobba mycket närmsta tiden så det kommer säkert ta betydligt längre tid för mig att skriva färdigt denna recension. Ha tålamod.
     
    Last edited: 28 nov 2015
    Ducceman, Clumber, Tokas och 6 andra gillar detta.
  2. jack63

    jack63 Guest

    Blev medlem:
    5 apr 2015
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Lycka till med recension!

    Du sågad först Blackview BV5000 längs med fotknölarna i min tråd. Men kom på bättre tankar! Eller?

    Min tråd förintades och splittrades till en helt osammanhängande massa.

    Jag vill förstås nämna att det var jag som först skrev om Blackview BV5000. Jag valde en mer publikfriande rubrik som för de mesta uppskattats av en mer vanlig läsarskara. Men en allt för tekniskt inriktad och delvis humorbefriad läsarskara uppskattade inte rubriken. Blackview BV5000 är en av de bästa smarttelefonerna i just den här genren stryktåliga smarttelefoner.
     
    dalton gillar detta.
  3. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Nej, det stämmer inte alls. Du far med osanning. Jag skrev att jag gillade den och skulle beställa den. Snälla jack63 försök att inte förstöra denna tråd också. Det räcker med dina irrelevanta inlägg i recensionen av DOOGEE F5.

    Vem som skrev om Blackview BV5000 först är helt irrelvant för recensionen. Jag har köpt den och nu testar jag den. Allt du gjorde var att länka och citera en nyhetssida. Jag tackar dock för tipset, vilket jag redan gjort tidigare. Det var ett bra tips, jag är (ganska) nöjd med köpet.

    Som jag skrev i det första inlägget i tråden så kommer jag jobba mycket närmsta tiden så recensionen kommer att dröja ett tag.
     
    Last edited: 26 nov 2015
    devylia, christer50 och Frodrak gillar detta.
  4. Frodrak

    Frodrak Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2015
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag väntar med spänning på fortsättningen, då jag har beställt den jag med.
     
    Ara gillar detta.
  5. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Har du några särskilda frågor så är det bara att skicka ett PM. Det ska bli kul att läsa din syn på Blackview BV5000 också. Det är så mycket roligare att få respons från någon som äger mobilen och har förstahandsinformation.
     
    Frodrak och svenix gillar detta.
  6. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Här är min recension av Blackview BV5000. Del 2: Yttre delar av mobilen och ljud.

    På högersidan av BV5000 så hittar man på/av-knappen som dessvärre är lite väl känslig och det kan hända att skärmen slås på i fickan. Det är klart irriterande och drar ström i onödan, inget jättebekymmer dock. Den sitter rätt löst och sladdrigt, men är av metall. Det finns också en skruvad metallist för att öka styrkan i konstruktionen, en likadan finns på vänster sida av mobilen.

    På vänstersidan hittar man volymgungan som inte alls känns så sladdrig, också den av metall. På ovansidan hittar man under gummiskydd (som ska hindra vatten från att komma in) USB-micro kontakt och under det andra gummiskyddet hittar man uttag för hörlur. Det finns problem med båda. Det går inte att stoppa in USB-micro kontakter som har korta kontakter, det är för trångt, men de går med de flesta.

    Det är samma sak med hörlursuttaget. En del hörlurskontakter är helt enkelt för tjocka en bit upp och går inte att få ned. De allra flesta går dock att få ned i hörlursuttaget. Jag hoppas att de löser dessa problem i en kommande uppföljare, för jag gillar verkligen BV5000.

    På baksidan finns som vanligt ett kameraobjektiv och den sticker inte ut det minsta, faktum är att den är någon under resten av baksidan. Väl skyddat, bra. En enkel fotolampa finns det också. Det finns på bakstycket också hål för att skruva dit medföljande skruvar. När man väl skruvat i skruvarna så känns BV5000 som något som skulle passa som tillbehör till en pansarvagn. Texten Blackview är tryckt med vit text.

    På framsidan hittar vi ett tjockt skärmglas som ska tåla både repor och slag, skärmglaset täcker inte hela fronten. Det finns utrymme även för mikrofon och samtalshögtalare vi sidan av. Aktivitetsknapparna är upplysta (till skillnad mot hur det var med F5). Jag hittar ingen LED-indikator (som finns på F5). Det finns sensor för att bland annat registrera rörelser. Det finns givetvis också en främre kamera.

    Ljudet. Högtalarljudet är högt och låter bra, men den sitter på baksidan. Ska man bara lyssna på musik (och inte titta på skärmen) så är det "hur bra som helst" när man vänder högtalaren uppåt, men ska man titta på skärmen samtidigt så blir ljudet rejält lidande så klart.

    Hörlursljudet är utmärkt, men som jag skrev så kan man inte få ned alla hörlurskontakter, min bästa hörlur gick inte att använda. Det går troligen att lösa med en adapter. Blåtand har jag haft problem med. Den tappar kontakten och så får man installera om. Blåtandsljudet har ibland krånglat men efter omstart brukar det fungera bra och låta helt okej. Det känns inte förtroendeingivande dock.

    Samtalsljudet från själva mobilen är okej, men inte mer. DOOGEE F5 har långt bättre ljudegenskaper överlag.
     
    Last edited: 30 nov 2015
    Frodrak gillar detta.
  7. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Här är min recension av Blackview BV5000. Del 3: Batteri

    Nu tänker jag ta recensionen i en liten annan ordning än tidigare eftersom just batteriet är en av Blackview BV5000 riktiga styrkor och ingen kommer att bli besviken, det kan jag lova! Så därför tar jag batteridelen tidigare i denna recension.

    Om ni läst min recension av DOOGEE F5 så lyckades den få 7:55 timmar med påslagen skärm i Geekbench 3 batteritest. Jag får tyvärr meddela att jag inte fått något färdigt resultat med BV5000. Jag har försökt tre gånger.

    Men! Jag kan tala om att tiden passerade 17 timmar alla tre gångerna (möjligen också 18 timmar innan den la av). Så det är mer än dubbla batteritiden. Den räcker en full dag (16 timmar) med mycket högt användande utan problem (jag har hårdtestat den på den punkten!). Två dagar med moderat användande. Tre dagar med beskedligt användande. Någon poängsiffra har jag tyvärr inte kunna få fram med Geekbench 3.

    Så vad gjorde jag istället? Jag använde ett annat test givetvis! "AnTuTU Tester" som man också kan testa batterier med. Ni kan se resultatet på skärmdumparna. Som ni kan se så har den nära tre gånger bättre siffra än Nexus 5 exempelvis. Jag har även lagt in en test av DOOGEE F5 som jämförelse. Den presterade knappt halva poängen.

    Laddning. Det går inte fort att ladda BV5000, men helt okej hastighet upp till 80%, det tar runt två timmar. Men sen tar det en "evig tid" för de sista 20 procenten. Närmare 4 timmar från 0 till 100. Å andra sidan så räcker batteriet väldigt länge när det är fullladdat. Men absolut att man gärna haft en snabbladdningsfunktion på BV5000.

    Som jämförelse så laddar F5 otroligt snabbt upp till 70%, klart under timman och laddar fullt på 110 minuter. Men då räcker som bekant inte batteriet mer än max hälften heller. Blackview BV5000 har ett monsterbatteri (uppmätt till 4780 mAh) och är dessutom strömsnål. Grym batteritid med andra ord!
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 29 nov 2015
  8. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Ara gillar detta.
  9. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Japp! Jag skulle precis tipsa. Jag köpte en till, en orange till frugan. Perfekt för fjällvandringen. Otroligt pris.
     
  10. pentaxoen

    pentaxoen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Fundera på att skaffa mig en själv men..

    Fungerar den bra att köra sim1 som vanligt teleabbonemang och sim2 som mobilt bredband och dela till datan och annat?

    Vad kommer man upp i för hastigheter på 4g?

    Tack för svar :)
    Magnus
     
  11. jack63

    jack63 Guest

    Blev medlem:
    5 apr 2015
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

  12. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Om det är som det brukar vara så är SIM 1 för samtal + datatrafik och SIM 2 för endast samtal/sms, troligen kan man också välja att göra tvärtom (SIM1 för samtal/sms och SIM2 för samtal/data) Jag ska kolla detta. Jag vet i alla fall att SIM1 fungerar för 3G och 4G. Jag ska även mäta hastigheten.
     
    Last edited: 2 dec 2015
  13. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Vi kan diskutera alternativa mobiler i en annan tråd (forumavdelning köpråd). Här diskuterar vi min recension av Blackview BV5000. Sen kan du ju låta mig testa mobilen färdigt innan vi ger slutomdöme. För du har väl inte testat BV500 själv, har du.

    Sen är det lite märkligt att beskriva BV5000 som kompakt, det är en ganska stor och tung mobil. Det skulle du veta om du själv testat den.
     
    Last edited: 2 dec 2015
  14. pentaxoen

    pentaxoen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Vilket som man kan använda till vilket spelar mig ingen roll, ville bara va säker på att man kan köra hotspot från det ena utan att det andra påverkas.
     
  15. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Blackview BV5000 saknar surfzon (hotspot).
     
  16. pentaxoen

    pentaxoen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Aha ok va trist då var den inget för mig.
    Tack för info.
     
  17. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Ja, det är en rejäl brist som även DOOGEE F5 lider av. Så jag måste hitta en annan mobil till semestern. En med surfzon (hotspot).
     
  18. pentaxoen

    pentaxoen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja riktigt pissigt men annars verkar den vara extremt prisvärd om man klarar sig utan hotspot, får kanske bli en xperia M4 dual istället då.
     
  19. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Ja, den är klart prisvärd. Följ gärna resten av min recension.
     
  20. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Klart störande det här med surfzonen.
    Varför kan man vilja göra så?

    Har bara varit med om att en del operatörer hindrat surfzon från att fungera, bl.a O2 i UK spärrade det på sina kontantkort.

    Finns det verkligen inget sätt att komma runt det?
    Den kostar ju bara 124 dollar ännu, men det är ju inget alternativ på campingsemestern om det inte finns surfzon.