Vilken Android/Apple rekommenderas för max 1000:-?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av JerryW, 9 nov 2015.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Även om Google bara utlovar 2 års uppdateringar så brukar de uppdatera längre vad jag vet.

    För övrigt håller jag inte alls med dig. Uppdateringar har betydelse, speciellt för någon som tänker ha telefonen en längre tid. Har man för gammal version av Android så fungerar inte alla appar med telefonen.
     
  2. JerryW

    JerryW Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2015
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    2

    Jag visste inte hur gammal en Nexus 5 är idag. Men det går väl bra ändå. Bara den e "bra nog" så den håller ett tag (t.ex spelkraven).

    Så mycket visste jag iaf. Annars hade ju min Nokia N8 dött innan jag köpte den ens :teeth:
    Fast av folket här så får man intrycket att lurar som inte uppdateras längre inte e nåt o ha.

    Ska läsa om DOOGEE F5. Känns osäkert dock då det är ett helt okänt märke (för mig iaf).
     
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Nexus 5 är från 2013.
     
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag har en surfplatta med KitKat 4.4.4. och det är exakt en app som inte fungerar av alla jag testat (över 200..). Sen har jag aldrig sagt att det är betydelselöst. Man ska dock inte överdriva betydelsen vilket jag tycker är helt klart fallet här.
     
  5. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    DOOGEE F5 är en otroligt mycket bättre mobil. Det är en modern mobil, med modern prestanda. 64-bits processor, 3 Gb RAM, 16 Gb ROM, dubbla SIM, minneskortplats, fingeravtrycksläsare, kraftfull kamera, o.s.v. Det är inte Nexus 5.

    Jag kan dessutom lägga till att jag fick en uppdatering till DOOGEE F5 så sent som igår(!).
     
    Last edited: 29 nov 2015
  6. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Ja, det är en ganska ålderstigen mobil. Det är snart 2016.
     
  7. Ekman

    Ekman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Hej och välkommen hit:) Att tänka på när du säger att du inte byter mobiler ofta utan använder tills dom går sönder osv. Köp en då som inte har inbyggt batteri utan lätt kan bytas själv. Samt plats för minneskort.
     
    torbjorn gillar detta.
  8. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Går inte att få toppengrejer om man bara betalar för peanuts. Men F5 från Doogee duger bra. En mobil är en ganska utsatt produkt. Det är med andra ord inte värt att köpa en som har 2-3 år på nacken. Har en Valencia2 PRO som duger, men har taskig batteritid. Köp annars en Motorola G2, lite svagare men bra med uppdateringar. Tänk på om du får problem med mobilen så vill du att tillverkaren ger bra support.
     
  9. Droid55

    Droid55 Guest

    Ja, fast det är ytterst få mobiler som erbjuder utbytbart batteri. Bättre då att kolla på iFixit och se hur svårt det är att byta ut det inbyggda batteriet den dagen batteriet behöver bytas ut.

    Vad jag vet är det väl bara Samsungs från 2014 som erbjuder utbytbart batteri samt LG. Dock tror jag inte att du får ett flaggskepp för 1500 kr även om den är 1 år gammal. Att köpa Samsungs budgetmodeller skulle jag inte rekommendera då supporten är ännu värre för dem.
     
  10. Droid55

    Droid55 Guest

    Hur som helst. Jag röstar på Moto G3 LTE 8GB eller Moto G3 LTE 16GB. Även om jag skulle ha valt 16GB modellen pga. 2GB RAM så tror jag 8GB modellen är ett bra köp också för sitt pris. Min pappa har som sagt Moto G2 Dual som också har 1GB RAM och det fungerar bra. Dock skulle jag inte köpa Moto G2 framför Moto G3 som någon skrev eftersom Moto G2 inte är billigare. Dessutom har Moto G3 bättre kamera och tål vatten.

    Lycka till!
     
    iterva och Rospigg gillar detta.
  11. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Som jag sagt tidigare och som även andra har sagt, en Moto G 3 är ett säkert och bra val. Den kostar som sagt 1500 kr i skrivande stund. Jag har en sådan och tycker den är väldigt bra.

    Jag kan också säga att en Xiaomi Red Mi Note 2 är en riktigt bra lur. Både ljudet och kameran var över förväntan med tanke på vad jag läst tidigare.
    Jag upplever inte alls de problem som beskrivs i testet som länkas tidigare i tråden (det gör inget annat test heller). Den har även en EQ som det går att ordna med ljudet efter eget önskemål.
    Men min rekommendation blir ändå Moto G 3;n




    Om du nu tycker att Doogeen har en riktigt bra kamera så har du nog inte läst din egen recension;
    Det känns inte som en beskrivning på "en riktigt bra kamera"
     
  12. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är helt korrekt, du har dock gamla uppgifter. Du borde följa med i händelseutvecklingen om du vill kritisera.

    DOOGEE F5 har fått en uppdatering som löser problemen med autofokus. Det har jag skrivit en hel del om.

    Så det är faktiskt du som bör läsa min recension, hela recensionen.
     
  13. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Skojar du nu!?'

    Det är klart att du ska klargöra att något som tidigare var dåligt blivit bättre, men du kan ju göra det utan att bli dryg.

    Jag har läst din recension, hela din recension tidigare, och tycker det är ett väldigt stort och gediget jobb du lagt ner. Det är få som brinner för sin sak som du, det har jag sagt tidigare att du ska ha credd för, men det är ju inte så att jag har ett pling i luren varenda gång du uppdaterar den.

    Och ändringarna du gjort gjordes ju i går natt.

    Allt jag minns är att du skrev att den var dålig, och sedan lovordar du den.'

    Det är ju inte så att jag tänker "hmmm undrar om den fått en uppdatering sedan sist, bäst att jag kollar upp det innan jag kritiserar någon som tar allt personligt"
     
    Sweden2 gillar detta.
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Håller med @Rospigg@Rospigg. Du verkar väldigt aggressiv in din framtoning @Ara@Ara. Det skadar inte att bemöta andra trevligt. Tvärtom ökar det trevnaden på forumet.
     
  15. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag skrev i recensionen att jag hoppas kunna lägga till uppgifter efterhand. Jag har även uppdaterat slutsats och betyg med information om varför.

    Du bör absolut kolla upp det innan du drar slutsatser och för fram kritik. Jag är inte mer dryg än vad du är.
     
  16. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag har inte skrivit något otrevligt. Det gör jag ytterst sällan.
     
  17. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Så märkligt: jag upplever att Rospigg hugger hela tiden på Ara och inte tvärtom. Därtill blandar Rospigg information och vettiga kommentarer till oss andra, med direkta angrepp på Ara i samma inlägg varför moderatorn inte kan ta bort inlägget. Det är ett klassiskt sätt att klistra fast sina angrepp.



    -tapa-
     
    Ara gillar detta.
  18. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    Tillbaks till ämnet!

    Tycker också att stressas alldeles för mycket om uppdateringar. Visst finns det apper som inte fungerar om man inte har senaste android-version men det är specialfall. Rätta mig om jag har fel men jag tror alla vanliga/viktiga appar fungerar även med 4.4 och kommer göra det ett tag till.

    Sen tror jag inte att en budget-telefon av samsung/motorola/sony får så mycket uppmärksamheten av supporten heller. De koncentrerar sig nog mer på sina flaggskepp. Tror att du du åker minst lika bra med en kinatelefon av hyfsat märke!

    Däremot är det lättare att få nått på garantin OM det skulle vara nått fel med mobilen efter en tid.
     
    Ara gillar detta.
  19. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Man är inte berättigad till uppdateringar, får man det ska man snarare bli glad. Om nu inte mjukvaran är buggig för då ska den rättas till så klart men annars så. :)
     
  20. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    Köper man en hyfsad populär telefon (Svensson eller Kina) så finns det med stor sannolikhet även alternativa rom på needrom.com eller liknande sidor. Som till min gamla Samsung s2 som "bara" kom upp till android 4.2 men som jag hittade en 5.1 till. Funkar perfekt och nu använder svärfar den...
    Kan vara lite krångligt att installera men ingen hjärnkirurgi heller!
     
    Last edited: 30 nov 2015