Tips på bra headset med mikrofon

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 19 nov 2015.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Skulle vilja köpa ett bra headset med mikrofon för max 500 kr.

    Jag har noll koll på märken, modeller osv. så skulle gärna uppskattat tips eller förslag då utbudet är så stort.

    Ska använda dem för spela in min röst och till röstsamtal (och givetvis lyssna på inspelningen eller höra den andra i samtalet).
     
  2. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Är det till dator eller mobil? Antar dator då det är off-topic men frågar för säkerhetsskull. :)

    Ähh, svarar för båda:
    För dator: Sennheiser och Plantronics har i mitt tycke dom vettigaste alternativen med den budgeten (även med högre budget), Alltid neutralt klart ljud och riktigt bra mikrofoner.

    För mobil för max 500 (in-ear, då allt annat är bara ivägen lol.)Nocs, Jays, Xiaomi Piston 3, Klipsch S4i...
     
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Tack för tipsen! Ska spana in ovannämnda.

    Ja, det är för dator jag menar. :)
     
  4. Droid55

    Droid55 Guest

    Sitter och kikar på detta nu.

    Siba har 25% rabatt på hörlurar men hittade bara två hörlurar av Sennheiser där. De från Plantronic såg mer ut att vara för mobilen. Fast inga av dem hade mikrofon.

    På CDON hittade jag fem stycken (gick in på headset för gaming eftersom det verkar vara de som har mikrofon). Tre från Sennheiser som var på tok för dyra (runt 2000 kr) och två från Plantronic varav en fanns i lager, Plantronics GameCom 318 Stereo Headset för 249 kr. Det var billigt. Kan det vara något?
     
  5. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Just dom har jag inte testat eller läst nåt om, 388 däremot har jag sett mkt gott om..Väldigt prisvärda dock blir dom ju aningen större än 318, om det kan påverka ditt val.
    Men jag tror helt klart 318 kan vara ett prisvärt alternativ, men skulle nog valt 388 om det vore åt mig själv och valet stod mellan dom 2. :)
     
  6. Droid55

    Droid55 Guest

    318 såg verkligen smidiga ut i jämförelse. Får se vilka jag väljer. Har du några andra förslag?

    Hörlurar är ju rena djungeln. Finns så oändligt många att man blir snurrig. Det enda märket som satt sig på huvudet är Beats pga. tycker det skrivs mycket om Beats. Fast de verkar också dyra och jag är som sagt ute efter något billigt med mikrofon.

    En fråga. När jag sökte på YouTube efter 318 (inte en jäkel snackade engelska) såg jag att det medföljde en koppling med två sladdar. Jag har bara ett hörlursuttag i datorn. Kan jag plugga in hörlurarna direkt i datorn eller måste jag använda den medföljande kopplingen som kräver två uttag? Vad är de två uttagen till för? Fungerar kanske inte mikrofonen utan två kopplingar?
     
  7. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Troligen är det en separat kontakt för mikrofon. Det är inte lika vanligt på datorer som på telefoner att man har både mikrofon och högtalare i samma kontakt. Men har du bara ett uttag på datorn så kanske det är en kombinerad kontakt?
     
  8. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Beats är skräp, löjligt dyra med meh ljudkvalité.

    Du måste ansluta båda 3,5mm som dessa headset har, annars får du inte mic att fungera. Du körde väl en mac? Så du behöver antingen ett USB ljudkort, ex. denna eller en specifik adapter (1x3,5mm->2x3,5mm) som är anpassad för Mac.
    Eller ett USB headset, då slipper du allt med adapter/usb ljudkort....
    Men i den priskategorin så är nog Logitech enda alternativet om man vill ha usb, och logitech gör bra saker dom också, inte riktigt samma kvalite som dom andra jag nämnt, men inte dåliga alls.

    Till 318 så medföljer ju en adapter för just 2x3,5 -> 1x3,5 men då Apple kör sitt eget race med "standarder" så lär den med all sannolikhet inte fungera ihop med mac, dvs du får antingen bara ljud eller mic, inte båda...Jag kan ju ha fel och den adaptern faktiskt fungerar. Testade googla lite men får inte fram nå vettig info om just 318 adaptern.

    Hade en liknande disskution nåt år sen på macrumors forum...där jag länkade till en adapter, ska kolla om jag hittar igen den länken nånstans.

    Edit: Som föregående post nämnde...Mac kör (och har i flera år) med kombinerd port, dvs med rätt kontakt så får man både ljud och mic från samma port.
     
    Last edited: 30 nov 2015
  9. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag har bara ett uttag på datorn. Jag har en MacBook Pro från sent 2012.

    Det här var ju bra information.

    Ska se om jag förstår rätt. Mac kör en egen kombinerad port dvs. både ljud och mic. Frågan då är om 318 passar, om jag ska köpa adapter eller om jag rent av ska titta på andra hörlurar?

    Helst vill jag faktiskt undvika adapter eftersom det känns osmidigt. Fast det beror givetvis på vilka andra hörlurar jag kan köpa.
     
  10. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Hittade en bild på 318 adaptern,
    [​IMG]
    Vilket betyder att kabeln som sitter fast i själva lurarna är en enkel (1x3,5) rimligtvis 4 pin, skulle det vara 3 pin så skulle den bara klara monoljud och mic, alt stereo utan mic vid inkoppling till en dator med 2 separata portar(ex. stationär dator) med hjälp av denna adapter....och känns som att plantronics inte varit så dumma så dom kört med 3 pin då det gör produkten handikappad...
    (Vad jag menar med pin är dom svarta plast avdelarna som sitter på själva kontakten, adaptern har 2st på varje 3,5mm vilket gör dom ändarna till 3pin).

    Kombi-porten som sitter i mac (efter lite undersökande) ska vara standard, dvs både 3 pin(headset utan mic)fungerar och ger stereo ljud,medans 4 pin(headset med mic) möjliggör stereoljud+mic.

    Det förstår jag, jobbigt ju fler prylar man måste hålla reda på och som kan börja krångla.
    Men med allt ovan så borde verkligen 318 fungera rakt av utan medföljande adapter enligt min logik åtminstone, men enda sättet att veta 100% är att testa.

    Hoppas min förklaring inte blev för tjorvig nu.. :eek:
     
    Last edited: 30 nov 2015
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Ja, det var så den såg ut på YouTube.

    Känner mig lite förvirrad nu. Du skriver att kombi-porten som sitter i Mac ska vara standard dvs. 3 pin vilket är headset utan mic. Sen skriver du att 318 borde fungera rakt av utan medföljande adapter. Hur fungerar den då? Som jag tolkar det fungerar inte micen utan adapter eftersom det krävs 4 pin för headset med mic?

    Reserverar mig för missförstånd så här dags. ;)
     
  12. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Haha, kan nog vara jag som är för omständig i mina försök att förklara. ;)
    Vad jag försöker säga är att Mac har kombi-jack, dvs den hanterar både 3 och 4 pin:s kontakter...Vad jag menar med standard är att dom (enl vad jag läst och kommer ihåg) följer övriga PC tillverkare när det kommer till hantering av 3 respektive 4 pin. Helt enkelt att placering av Vänster, Höger, Mic och Jord har samma placering oavsett tillverkare.
    Dock är det ju vad jag läst mig till, kan inte verifiera med min Mac att Apple följer till 100% PC standard på deras kombi-jack, utan det måste verifieras genom test med ett headset.

    Adaptern som medföljer enl tidigare bild är 1 hona(den med "hål") 3,5mm TILL 2 hane (den med "pinne") 3,5mm,Pinnarna är ju alltid den delen som ansluts till dator/tele/enhet.
    Det betyder att kabeln som sitter fysiskt fast i headsetet slutar i 1 hane 3,5mm, och då den har Vänster, Höger, Mic och jord = 4 pin. Vad adaptern gör är att den leder om mikrofonen till en helt egen 3,5mm.
    Med adapter = 2 st 3 pin
    Utan adapter = 1 st 4 pin



    I.e pluggar du i ett headset utan mic (3pin) så fungerar det (man får då 2 ljudkanaler=vänster+höger och jord), pluggar du i ett headset med mic (1 st 4 pin), så fungerar det (man får då 3 ljudkanaler=vänster+höger+mic och jord).
    Nedan en bild som visar 3 vs 4 pin.

    [​IMG]
     
    Last edited: 2 dec 2015
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Nu förstår jag bättre. Tack!

    Då är det bara att testa, och skulle det mot all förmodan inte fungera så är det alltså bara att köpa en adapter som denna du länkade exempelvis.

    Måste bara bestämma mig för vilket headset. 318 eller något annat.
     
  14. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Varsågod. :)
    Precis, och oavsett vilket 3,5mm headset du väljer så är det just den USB adapter-ljudkortet som krävs om du har otur.
     
  15. Droid55

    Droid55 Guest

    Det är bra. Kommer bara använda de hemma så det vore inte hela världen om jag behöver en adapter även om jag gärna slipper förstås. :)