Doogee F5 4G

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av polacko, 6 sept 2015.

  1. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag upplever batteritiden som ganska bra. Men då jämför jag också med batterislukaren nr 1, LG G3. Har du aktiverat batterisparläget? Det gör skillnad i viloläge.
    Absolut! Köp två och ge bort en i julklapp! ;)
     
    Last edited: 21 nov 2015
  2. polacko

    polacko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER


    Ska kika. Återkommer efter någon vecka då jag laddat och dränerat batteriet ett par ggr

    Har ifs haft gps på och det drar nog ganska mycket juice.
     
  3. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

  4. polacko

    polacko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

  5. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Trevligt! Tala om vad du tycker sen.

    För volymknappen nedåt och tryck på powerknappen samtidigt. Det brukar vara det samma på alla Androidmobiler.

    En parentes! på min Ondaplatta finns ett snabbläge både för att ta dumpbild och för att videoinspela det som händer på skärmen. Det är schyst!
     
  6. fredda2

    fredda2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Geekbuying har äntligen skickat min. Kanske jag får den innan jul, alltså. Man får vad man betalar för, i alla fall när det gäller leveransen (och jag betalade 820 kr).
     
  7. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    820:- för F5? På sidan står det $150, vilket blir runt 1300:-
     
    Last edited: 30 nov 2015
  8. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Jag är också nyfiken på hur du fick ett sånt bra pris.. :)
     
    Ara gillar detta.
  9. fredda2

    fredda2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag hade lite tur och lyckades få den på någon flash sale. Läs mer tidigare i tråden!
     
    Keithan2 och Micke_A gillar detta.
  10. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

  11. capy

    capy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2015
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Lenovo K3 Note

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Lenovo K3 Note
    ROM:
    Xaiomi miui 7 lollipop
    Info:
    Miui är bäst..tycker jag.
    Telefon 2:
    Newman N2
    ROM:
    Miui Android4.1.1
    Telefon 3:
    Xaiomi redmi Note android 4.2.2
    ROM:
    Mui room
    Denna telefon har dålig display enligt gizchina Deutsland. Kallas clouding på tyska. Ladda ner display tester och kolla på vit skärm. Då är det inte vitt på hela skärmen.
    Precicionen på displayen vid spel är dålig, spelar du spel, välj en annan telefon.
    Med lite tysk kundskaber kan du kolla själv på youtube.
    nIFKcCzkqNQ Koppiera klistra in i youtubes sökfält.
     
    sydeu och dalton gillar detta.
  12. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Den har inte en dålig display, men den är inte felfri. Det är en mycket bra display. Jag har gett den 8 av 10 i betyg.

    Mycket bra kontrast, ljusstyrka, färger, svärta, dynamik, betraktningsvinkel och inställningsmöjligheter. Svagheter är att vissa ojämnheter i ljusstyrkan syns när det är vit bakgrund.

    Jag har inte haft några som helst bekymmer med precision vid spel eller annat.
     
    Last edited: 16 dec 2015
  13. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    8 av 10... i relation till vad? Sätter du 8 av 10 i betyg så är det ett subjektivt betyg för din upplevelse och utifrån vad du har för erfarenheter och kunskaper!

    Vad ska då en Samsung S6a eller Nexus 6P få för betyg?... och vad får en gammal Xperia Arc?

    I min värld så måste ett betyg jämföras mot andra.. och vara relevant..
     
    sydeu och dalton gillar detta.
  14. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    I realation till idealet som då är 10. I min värld så frågar man på ett vettigt och artigt sätt.

    En mobil som jag skulle ge 10 i betyg är exempelvis Galaxy S6.
     
  15. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag har läst igenom din review av bl.a. Doogee F5 och rent spontant tycker jag du sätter på tok för höga betyg. Om betygen är i relation till priset på enheten kan jag förstå att du prisar den men det framgår inte så värst tydligt.

    I relation till andra "mer populära" enheter som t.ex. LG G4, Galaxy S6/Edge/+ samt iPhone så är telefonen ganska så dålig.

    Sett till helheten blir det inte en speciellt bra telefon hur du än vrider och vänder på det.
     
    sydeu och dalton gillar detta.
  16. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Okej, hur mycket har du testat mobilen? Vad har du för kunskaper om F5?
     
  17. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det här kräver en förklaring minst sagt. Vad är det som inte är bra på DOOGEE F5? Vad är det du testat och kommit fram till fungerar dåligt? Eller är det något du bara slänger ur dig för att du inte kan (inte vill) tro på att en 1200:- mobil kan vara bra? Jag skulle verkligen vilja ha ett vettigt svar på dessa frågor för dina uttalande är minst sagt märkvärdiga.

    Jag har testat DOOGEE F5 utan och innan i en månad. Jag vet det mesta som finns att veta om F5.

    DOOGEE F5 har svagheter jämfört med S6 exempelvis. Vilket framgår av mitt betyg och min recension. Ganska svag spelprestanda exempelvis och en - visserligen mycket bra skärm - men med svagheter med ojämnheter. Å andra sidan har den styrkor som S6 saknar, som dubbla SIM alternativt minneskortplats. Renare Android.
     
    Last edited: 16 dec 2015
    svenix gillar detta.
  18. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Den har en blygsam processor samt en display med ett ynkligt antal färger (160K jämfört med andra telefoner som har 16 miljoner färger, även billiga bugdettelefoner från "toppmärken" har det).

    Att du tycker enheten är bra är kanon, och kul. Den kan dock inte jämföras mot en toppmodell som de exempel jag nämnde ovan. Tillverkar man och säljer en telefon så billigt så måste man på något sätt skala bort något eller dra ner på kvaliteten. Det säger sig självt.

    Ta iPhone 6S Plus som exempel. Basmodellen på 16 GB ska enligt re/code kosta $236 dollar att tillverka, en tredjedel av det amerikanska säljpriset. Det är Apples toppmodell. Samsungs toppmodeller ska enligt re/code vara än dyrare att tillverka, och då är inte ens övriga kostnader inräknade i priset som reklam, R&D, produktplacering och liknande. Källa: http://recode.net/2015/09/29/apples-iphone-6s-plus-costs-an-estimated-236-to-make-749-to-purchase/

    En Doogee F5 4G kostar $150 från deras hemsida, och då är det oklart vad den kostar att tillverka, men sett till den ynkliga processorn samt färgfattiga displayen och högst mediokra kameran så kan prislappen inte vara speciellt hög.
     
    sydeu och dalton gillar detta.
  19. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Nu är du helt ute och cyklar. Processorn är erkänt mycket kompetent och den har mycket bra prestanda (vilket jag och många andra visat i test efter test). Skärmen har 16,7 miljoner färger och inget annat. Kameran är inte medioker. Den är riktigt bra. Inte alls i klass med S6:s kamera, men fortfarande riktigt bra.

    Du har aldrig testa F5, du har inga kunskaper i frågan. Ändå uttalar du dig tvärsäkert. Det är ett helt otroligt oseriöst sätt att uppträda på.
     
  20. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Är det doogeemobile eller doogee.cc som är officiella hemsidan? Specifikationerna såg jag på doogeemobile och om det är fel sida så får jag ursäkta mig där.

    Processorn i Doogee F5, MediaTek MT6735 är enligt MediaTek själva gjord för "super-mid market", d.v.s. inte på något sätt gjord för att "slåss" med högprestandaprocessorerna från bl.a. Samsung och Qualcomm. Det är vad det är och den är billig och gjord för precis det ändamålet. Att den sedan är kompetent säger jag inget om.

    Du sätter för höga betyg på kinatelefonerna, punkt.
     
    sydeu, Dr Doom, tpalsson och 1 annan gillar detta.