Nöjda med Z5C?

Diskussion i 'Xperia Z5 Compact - Allmänt' startad av jefflods, 21 nov 2015.

  1. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Jag tror det beror på vad man har för förväntningar. Titta runt lite, leta upp exempelbilder från olika personer och gör en egen bedömning.
     
  2. Iman

    Iman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2014
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 6S 64GB Rymdgrå

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 6S 64GB Rymdgrå
    Platta:
    Nexus 7 2012
    Oroa dig inte, kameran är en utav de allra bästa i en mobil enligt många reviews, bl.a. DxOMark som gör erkänt bra tester.
    http://www.dxomark.com/Mobiles/Sony-Xperia-Z5-Mobile-review-Best-mobile-photo-video-scores-to-date

    Tydligen är programvaran ganska "meh", detta kommer åtgärdas med Marshmallow.
    Kolla gärna in Swedroids egna test om Z5 Compact.
    https://swedroid.se/recensioner/telefoner/vi-testar-sony-xperia-z5-compact/
     
  3. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det känns lika förtroende-ingivande som förra gången.. z3c kameran lovprisades.. fick bra betyg.. helt outgrundligt skitkass. förbättras kameran avsevärt i M så är det kanon men med sonys track record kommer den säkert prestera skit som vanligt.
     
    Iman gillar detta.
  4. Iman

    Iman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2014
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 6S 64GB Rymdgrå

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 6S 64GB Rymdgrå
    Platta:
    Nexus 7 2012
    Kolla på denna video och säg att Sonys kamera är skitkass ;)
    Jag misstror dig inte på nått sätt, det är säkert så att dina personliga erfarenheter med kamera i Z5 är mindre bra. Och att du upplever att det inte fyller dina förväntningar. Det är ju lixom dina personliga åsikter :)

     
    night77 gillar detta.
  5. Iman

    Iman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2014
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 6S 64GB Rymdgrå

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 6S 64GB Rymdgrå
    Platta:
    Nexus 7 2012
    @psykedelisk@psykedelisk Här kommer en video på min Z5 Compact.
    Var inte så mycket lagg som jag förväntade mig :) Iofs så har jag nyss startat upp den.

     
    night77 gillar detta.
  6. Lillen222

    Lillen222 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2015
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tillägger att kameran är riktigt vass!


     
  7. psykedelisk

    psykedelisk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ser ju klart bättre ut än på min men kanske har med hur många kontakter man har i kontaktlistan som påverkar lagget?

    Orkar inte redigera filmer för att ta bort massa privata nummer jag har i telefonen men skojar inte att min är vit MINST 5 sekunder när jag har samtal i loggen och öppnar dialern.
     
  8. psykedelisk

    psykedelisk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Om du vill kan jag bjuda på mer bilder tagna med mobilen, är väl egentligen det enda som är värt något då allt annat är åsikter.. Ett annat tips är att ta en bild med en telefon i butiken och zooma in i den så du kan se detaljer på skärmen och gör din egna bedömning direkt. Många som gjorde så när telefonen lanserades och sedan valde att inte köpa den så kan nog vara ett bra test (och dom personerna skriver ju givetvis inte i detta forumet nu eftersom dom landat med en annan telefon).

    Och bara för att så lägger jag väl till att det säkert var många som testade kameran och var nöjd och köpte mobilen :)
     
  9. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Jag bytte in min z3+ mot en z5 compact. Z3+ funkade utmärkt, men sen z5 kom känns den övergiven. Men största anledningen för mitt byte var att z3+ är så förbannat stor. Jag hoppas jag trivs bättre med z5 compact (lev om ett par dagar)

    Angående kameran så är den säkert 100 gånger bättre än htc one m7 (haft den och kameran var så jädrans urkass) Så varför vänta...
     
  10. KiloEterna

    KiloEterna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2014
    Inlägg:
    975
    Mottagna gillanden:
    358
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Vore väldigt snällt om du ville göra det :)

    Ja, ska åka ut och pilla på en i butik och bilda mig en egen uppfattning. När jag köpte min HTC gick jag enbart på designen, vilket jag inte gör om :P
     
  11. Vipan

    Vipan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Just beställt en. Ersätter min z3compact. Hoppas att det inte börjar krångla med minneskortet som z3 gör. Det går inte att använda och jag har inte orkat lämna in den....
     
    Iman gillar detta.
  12. psykedelisk

    psykedelisk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Fick idag upp att jag skulle betala för att uppgradera File Commander för 39 kr.. Detta programmet går inte att avinstallera eller frysa vanlig väg utan root och är verkligen sån skit jag kan störa mig otroligt mycket på.. Va fan håller Sony på med? hur som helst så kommer lite random bilder här! DSC_2304[1].JPG DSC_2299[1].JPG

    Hade lite svårt att hitta bra bilder då mycket är på barn som jag gärna inte vill lägga ut på nätet utan tillåtelse. Men kolla på det som finns och zooma (räcker med pyttelite för att det skall bli synligt) så ser man hur allt ofta är ur fokus eller har kamera-skak som gör att allt blir blurrigt. Sedan är som sagt allt bearbetat i mobilen något helt fruktansvärt dåligt vilket gör att allt blir utsmetat och finns knappt några skarpa kanter eller detaljer..
     
    Last edited: 3 dec 2015
  13. KiloEterna

    KiloEterna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2014
    Inlägg:
    975
    Mottagna gillanden:
    358
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Det var detta jag misstänkte... Helvetes jävlar alltså. Samsung Galaxy S6 ska ju ha en bra kamera.. Tänk en Z5C med kameran från S6, för jag står inte ut med Samsung tyvärr :/
     
  14. ExCeed

    ExCeed Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    38
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 5
    ROM:
    org
    Platta:
    Samsung Galaxy S10.5
    ROM:
    Stock (root)
    Blir väldigt skeptisk till att skaffa en z5c efter att ha läst allt här. Jag är grymt nöjd med kameran i min Z2 jag har idag, hur kan kameran i generation 5 vara så mycket sämre?
     
  15. Iman

    Iman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2014
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 6S 64GB Rymdgrå

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 6S 64GB Rymdgrå
    Platta:
    Nexus 7 2012
    Jag ägde en Z5 compact. Problemet är att den blir obekvämt varm vid normal användning. Min blev tyvärr det. Vid normal användning menar jag, kolla lite youtube-klipp, skicka sms, telefonsamtal, kolla prisjakt osv. Inte acceptabelt enligt mig. Kameran va sådär, tror att det är mjukvaruproblem där, konstigt annars.
    Jag blev riktigt besviken faktiskt, kunde varit den ultimata mobilen om Sony inte gjort bort sig på mjukvarudelen.
     
  16. ExCeed

    ExCeed Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    38
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 5
    ROM:
    org
    Platta:
    Samsung Galaxy S10.5
    ROM:
    Stock (root)
    Fan, jag som trodde jag hittat min nya mobil... rättstorlek osv
     
  17. Iman

    Iman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2014
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 6S 64GB Rymdgrå

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 6S 64GB Rymdgrå
    Platta:
    Nexus 7 2012
    Känd likadant innan jag fick chansen att känna på den "in real life". Många har köpt den, inte många ha klagat på värmen förutom vid 4K-filmning. Nu kanske jag fick en defekt eller så är jag överkänslig, vet inte.
    Men förutom vämeproblemen och "OK" kamera så är det en toppenmobil. Perfekt storlek som du säger, vattentät, snygg, snabbaste processorn idag på Android, sd-kort. 2GB ram var inget problem för mig.
    Men i slutändan körde jag på ett säkert kort, köpte en iPhone 6S 64 GB. Blir tyvärr utan Android, men kan bara inte ha över 5 tum skäm, så det blev enda alternativet.

    Jag rekommenderar dig att vänta tills Snapdragon 820 kommer. Kanske Sony har en uppdaterat Z5 med bättre processor samt mjukvaru-uppdatering? Z6 Compact? Bara Sony vet..

    Tills vidare så kan du köra på en OnePlus X, en kanon mobil! Inget spec-monster, men oh boy vad de lyckats med den! Bättre pris på en Android i den klassen hittar du inte! ca 2500:-

    Lycka till!
     
  18. hamre

    hamre Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har precis köpt en Z5C och har blandade känslor tyvärr. :(

    Värmen har jag inte märkt av så jättemycket. Det var precis när man hade startat telefonen och den skulle ladda ner alla appar från mitt konto som den blev varm men annars har den varit kall när man använt den.

    Det jag är missnöjd med är att den rebootar helt utan anledning lite då och då. Idag har den rebootat 2 gånger. En gång när jag tittade på YT och en gång när den bara låg på bordet och gjorde ingenting.

    Har googlat och håller på att testa en fix som ska lösa det. Om det löses så blir jag nog lite gladare över telefonen iaf. :)
     
  19. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det måste finnas något som ställer till och gör att mobilen startar om sig själv. Jag tror att nån app står bakom problemet. Det är i princip ingen som klagar på spontana omstarter .. kanske 1 av 100 .. om inte 1 av 1000 ..
     
  20. PSPlayer

    PSPlayer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    50
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    ROM:
    stock
    Platta:
    iPad Air 2
    ROM:
    stock
    Har haft min vita Z5c ett par månader och är helnöjd. Den laggar ingenting och kameran är riktigt vass. Kan lätt rekommendera den.