Problem: Bytte skärm på min z2 själv

Diskussion i 'Xperia Z2 - Allmänt' startad av Ncie Gyu, 5 feb 2016.

  1. Ncie Gyu

    Ncie Gyu Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    För två veckor sen sprack min skärm i två delar. Min trogna xperia z2 som fanimig har tålt allt sedan första dagen, alla smällar och den var still strong as fuck. Batteritid på flera dagar och en kamera som var utomordentlig. Men inte fan vill man betalla 1-2000kr för att nån annan ska byta skärmen åt en. Kan dom så kan jag!

    Kikade istället upp en ny skärm på eBay och köpte den som var mest populär och hade fått många betyg. Dök upp i brevlådan igår tillsammans med verktygen och jag pillra isär mobilen och bytte med hjälp av en youtube-guide.

    Den startade och tycktes fungerade och jag blev skitnöjd över att jag fixat det själv, men efter några sekunder så börjar den gå helt bananas och de är som att den spammarklickar på en massa olika ställen över skärmen helt av sig själv. Direkt jag stänger av skärmen och her på den igen så fungerar det igen - i några sekunder - sen börjar det bli helt galen och klickar överallt och jag får helt enkelt ingenting gjort på på den. Googlat och de flesta som haft samma problem har de varit med sina originalskärmar och där skrivet folk "byt skärm" men det är ju precis vad jag gjort. Kan det vara den nya skärmen jag fått vara defekt? Var trots allt en o annan död pixel på den. Eller kan de varit jag som monterat den lite fel?

    Någon med erfarenhet som kan upplysa mig om vad jag borde göra vore tacksamt, har mailat säljaren och hen vill ha bilder på baksidan av skärmen men då måste jag ju likt förbannat få ut skärmen igen och kan inte få tillbaka den med samma klister en gång till. Innan jag pillrar loss den och tar bilder och anklagar säljaren vill jag först försäkra mig om att det är ingenting som jag gjort fel utan dom som skickat en defekt skärm.
     
  2. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Hejsan och välkommen till forumet!

    Verkligen tråkigt att höra detta.. Z2 som är så fin mobil :(
    Vad jag rekommenderar dig att göra är att ta loss skärmen och försöka igen försiktigt. Jag tror det är flex-kabeln som antingen är lite böjd, inte sitter åt ordentligt eller defekt.
    Lycka till! :)

    Mvh Honda
     
  3. Ncie Gyu

    Ncie Gyu Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svaret! Okej, var mitt nästa steg att försöka göra om hela proceduren. Men klistret eller "adhesive" som de kallades som man har mellan skärmen och ramen för att det ska sitta fast blir ju oanvändbart efter man dragit loss det. Snurrar som ihop sig, speciellt efter att man värmt upp det. Men måste ju hur som helst göra det för att ta kort på baksidan för att visa säljaren, inte för att de borde vara något märkvärt på baksidan som kan avgöra något..

    Edit: Nu har jag lossat på skärmen och provat sätta dit den igen väldigt försiktigt, så att ingenting böjts kraftigt eller dylikt. Men likt förbannat så löste inte det problemet :/ Filmade proceduren så att förhoppningsvis kan jag skicka det till säljaren för att visa att jag gjort rätt och deras skärm inte funkar...
     
    Last edited: 5 feb 2016
  4. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 597
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Tråkigt nr man ansträngt sig så.
    Men lycka till!