Hjälp mig välja rätt telefon

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Norsehawk, 8 feb 2016.

  1. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Har idag känt och klämt hos El-Giganten en svart Nexus 6P samtidigt som en viss Huawei Honor 7 kom upp i periferin, vilket gjorde att jag inte kunde låta bli att klämma på den också. Och snart kommer en viss Samsung Galaxy S7 är på väg och lär hamna på vår marknad (om prognosen ser ut som den gör) någon gång under mars. Och då är frågan: Vilken av denna trio ska jag välja? Eller ska jag vänta på Samsungs nya skapelse? Huaweien gjorde mig lite imponerad faktiskt, speciellt vad man får för 3,5k. Och det är en hel del. Ingen NFC dock men mig spelar det noll roll då jag aldrig använt det ändå. Samtidigt var Nexus 6P:n underbar att hålla i (till skillnad från Z5 Premium) och satt helt okej i handen, även om jag hade svårt att nå med min tumme och fingrarna i vänster hand så pass att jag fick använda två händer tillslut. Lite irriterande men jag tror det är en vansak. Skärmen var på båda riktigt bra men Nexus 6P:s lite vassare. Lite mer färggladare.

    Sedan vet jag inte hur Samsungs Galaxy S7:a kommer att vara, men förmodligen väldigt bra. Exakt hur lär jag veta här i mars-april kanske. Dock väldigt mycket svindyrare än både Nexus 6P och Honor 7 givetvis och då är frågan om det är ens värt det att hålla "modet" med en nytrimmad Samsung-telefon som är kanske lite bättre (med betoning på ordet "lite") än föregångaren när man kan få en Nexus 6P för betydligt rimligare pris per prestanda (inget ont agg mot Samsungs nalle dock!). Men vad tycker ni om Nexus 6P:n? Eller är Honor 7 schysst att ha för det priset trots att den saknar vissa funktioner som Nexus 6P:n har? Och hur repkänsligt är aluminiumbaksidan på Nexusen? Jag är också en ljudnörd vilket innebär att jag spenderar mycket tid med musik, vilket innebär att musiken i telefonen innehar stor betydelse. Spel och det bryr jag mig inte om då jag har surfplattan till det. Och PS4:an. :P Eller ska jag vänta på Samsungs "värsting"? Jag blir helt förvirrad i denna telefon-djungel och säkerligen (!) kommer det dyka upp ett fjärde alternativ också fast från LG, nämligen G5.

    Så snälla killar och tjejer, hjälp mig välja rätt! Jag uppskattar alla kloka råd och tips som jag kan få. Tack!
     
  2. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    väldigt kort från min sida, och då lider jag av allergi mot Samsung och deras sirap alla deras lurar råkar ut för förr eller senare ;)

    men gillar du deras grejjer, go for it, däremot en Nexus tar jag iaf just för att den är fri från tillverkarens trams och overlay på systemet. Sen är det ju såklart en pengafråga, hur ofta man byter osv. Skall man roota och flasha roms etc tycker jag en Nexus är det bästa för det ändamålet, då utbudet och det finns mycket och bra information att tillgå varför den är en väldigt lättmeckad lur på den fronten, om man så vill.

    Eftersom du frågar N6P forumet är det troligtvis ett inte så förvånande svar som du kanske redan räknat ut :)

    Kan inte uttala mig on H7:an, då jag inte vet tillräckligt, men är väldigt nöjd med min N6P, bra bild, bra ljud, grym kamera, snygg och skön o hålla i. Batteriet kunde varit liiite bättre, men det är jag o min användning det.
     
    Norsehawk gillar detta.
  3. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Nej, å jag ber om ursäkt om detta! Men jag kunde inte låta bli då Huaweien stod precis mitt emot N6P:an! :D Tänkte egentligen ha tråden i "Övrigt" men, men. Huaweien verkar vara en väldigt bra telefon i sig, men jag är oerhört sugen på N6P:an då den generellt sätt är bättre telefon. Inte nog med det, jag kommer få OS-uppdateringar först och som du skrev så kan man ju pilla lite i den med vilket är inte helt fel. :) Men svårt är det, det där att välja en ny telefon, speciellt då jag haft min N4 i evigheter... :S
     
    droidsmurf gillar detta.
  4. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    :) då är det ju bara o tuta o köra på en N6P, tror inte du kommer bli besviken, och cred att du kört N4:an såpass länge !
     
  5. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Haha, tack! Ja även om den inte är med längre i någon match, så flyter allt bra. Ser lika ny ut som jag köpt den när den kom ut. Inga sprickor ingenting, inte ens en mikrorepa på vare sig bak- eller framsidan. Sjukt bra skick! Lite synd att köpa en ny nu... Men the show must go on! ;)

    Har även fått ett erbjudande av att köpa en N6P (ny) för 5600 kr (64GB). Tycker det är fortfarande mycket pengar men inte ens i närheten av vad kanske Samsungs Galaxy S7:an kommer att kosta (minst 7k gissar jag på för 64 GB-varianten). Samtidigt kommer ju LG med en på papperet schysst utmanare, så jag kanske ska ha kvar att ha lite is i magen? För jag ska ju ändå leva med den i två-tre år.

    Hur är det att lyssna på musik via hörlurarna och spela musik via stereohögtalarna? Finns det någon equlizer av något slag?
     
  6. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    bra pris för en 64, inget o tveka över ;) hahah

    du jämför fortfarande äpplen o päron i mitt tycke, så länge nexus-serien lever kommer jag hålla mig så nära stock android som möjligt, kan tänka mig en avstickare till motorola kanske om det skulle knipa, men med n6p, lär det inte knipa än på ett tag :)

    jag gillar stereohögtalarna, de levererar bra (lite obalans mellan höger o vänster, går att justera med en kernel - franco eller EX - men inget man märker om man inte lyssnar efter det.

    Lyssnar mest över BT i bilen, å EQ får du antar jag om du skaffar en app till det (?), inget jag lekt med öht.
     
    Norsehawk gillar detta.
  7. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Det är det jag är lite rädd för, att Huaweis Honor 7 och även LG:s och Samsungs kommer sega ned hela OS:et medan här är det helt rent precis som i min N4:a. Jag får gå till El-Giganten en gång till och känna på den innan jag slår till. Det känns som att Honor 7 är en sådan telefon som man byter från efter några månader. Smart dock med dubbla sim men man kan inte få allt här i världen.

    Bra att det är bra ljud på den! Det gillar vi! :D Ska nästa gång prova högtalarna på riktigt i affären (hann inte det idag tyvärr) men det är säkert bra. Hur är den att ha i jeans-fickan? Går den att få plats? Kunde inte testa detta hos El-Giganten med tanke på att telefonen var ihopkopplad med en tight larmsladd... :(
     
  8. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Flyttar till köpråd för kanske fler förslag även om 6P är ett väldigt bra val [emoji6]
     
    Finskpinne, droidsmurf och Norsehawk gillar detta.