Diskussion: Viaplay

Diskussion i 'Strömningstjänster' startad av provo, 20 aug 2015.

Taggar:
  1. h3nk3t

    h3nk3t Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2016
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    15
    [email protected]

    Dra mer än gärna ett mejl till Viaplay och ligg på. I takt med att priser ökar så kan man faktiskt tjata lite....:-)
     
  2. h3nk3t

    h3nk3t Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2016
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    15
    Senaste nytt från André på Viaplay

    [​IMG]


    André N (Viaplay SE)

    25 jan. 18:42

    Hej igen Henrik,

    Jag håller med dig, det vore verkligen fiffigt om ett officiellt stöd dök upp direkt för Android TV, inte minst för att det vore väldigt smidigt. När det kommer till ytterligare information så har jag dessvärre ingen mer som jag kan ge dig då det även är rättigheter som skall lösas, varpå vi inte kan spekulera kring det hela.

    Du har dock helt rätt i att många har hört av sig till oss med önskemål om att vi även skall ha ett officiellt stöd för Android TV och vi vill ju som tidigare nämnt finnas tillgängliga på så många plattformar som möjligt, av den anledningen så är det verkligen inte omöjligt att ett officiellt stöd för plattformen trillar in hos oss inom en snar framtid.

    Håll gärna ögonen öppna - och om minsta lilla fråga eller fundering dyker upp så är du hjärtligt välkommen att återkomma till mig.

    Hoppas du får njuta av en episk kväll!

    Med vänliga hälsningar,
    André
    Viaplay Kundservice




    Henrik Troudi

    25 jan. 18:32

    Japp visst har Nvidia Shield TV stöd för Chromecasting. Det har även Nexus Player. Det fungerar dock rätt dåligt när det kommer till Live-sport. "Smålagg" som kommer i perioder. Matcher som stoppas random etc. etc. Därför är jag med flera ute efter en välskriven app till Android TV så man kan köra trådat till Ethernet utgången på Shielden. Jag tror nämligen att det kommer att lösa massa små Live-sport störningar. Många har mejlat er kring detta ämne gissar jag? Finns det någon "roadmap" i ärendet. Eller något form av beslut som faktiskt pekar på att plattformen kommer att stödjas av Viaplay? Jag skulle önska något mer konkret att gå på i frågan

    Mvh Henke

    mån 25 jan. 2016 18:22 Viaplay kundtjänst <[email protected]> skrev:


    •••


    [​IMG]


    [1RVDY2-GWGN]
     
  3. andreas_pson

    andreas_pson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2013
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag kunde installera genom google play via dator. Shielden var kompatibel. Så vi får se när jag kommer hem hur det ser ut.
     
  4. h3nk3t

    h3nk3t Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2016
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    15
    Dessvärre är den möjligheten inte värd namnet lösning. Du behöver dessutom mus + tangentbord + 3:e parts programvara för att tvinga skärmen i Landscape mode. Duger ICKE
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har samma erfarenhet. Har dock inte testat den senaste versionen, men förmodar att det fungerar fungerar lika dåligt.

    @andreas_pson@andreas_pson återkom gärna med hur det gick :D


    Det är lite frustrerande. Krävs inget större ingrepp för att göra en app Android TV-kompatibel så att man i alla fall kan få bild i liggande läge och ha möjlighet att använda fjärrkontrollen. Frågan är om det ens handlar om en timmes jobb för en enskild utvecklare. Dvs för "bare minimum".
     
  6. andreas_pson

    andreas_pson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2013
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Funkade skit. Den vände sig dock rätt, men det fastnade i logga in. Fick heller ingen möjlighet att mata in mina inloggningsuppgifter.
     
    bernard gillar detta.
  7. h3nk3t

    h3nk3t Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2016
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    15
    De är rätt sega på Viaplay. Android TV är ju inte nytt men utvecklingen har ju gått framåt ordentligt i minst ett år. De får ju inte " snabbhetspriset" för att vilja verka på alla populära plattformar direkt.
     
  8. h3nk3t

    h3nk3t Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2016
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    15
    Segoplay!!!!!!! Byt namn
     
  9. DSD

    DSD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Jag kör förnärvarande med Viaplay installerad på min Shield och har installerat en app för att få Viaplay i landskapsläge. Använder mus och tangentbord och det fungerar bra med uppspelning etc.
    Som Bernard skrev så krävs det inte mycket för Viaplay att få appen att fungera på Android TV, så det är frustrerande att de inte kan stödja Android TV...
     
  10. DSD

    DSD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Skickade följande e-mail till Viaplay idag (är tredje mailet):

    Hej,


    Jag har varit i kontakt med er förut angående stöd för Android TV.
    Dessvärre verkar det inte hända något…


    Här är en länk till hur man anpassar en befintlig Android app till Android TV.

    http://developer.android.com/training/tv/index.html


    Ni kanske kan vidarebefordra ovan länk till er utvecklingsavdelning så det vet hur man anpassar er app till Android TV :)

    Det fanns även länk till en videokurs i hur man enklast går tillväga…


    Ni borde vid det här laget fått ett antal önskemål om stöd för Android TV ifrån era användare.

    Dessutom som jag nämnt tidigare för er så är det flera tillverkare av TV-apparater som nu skeppar sina smart-tvs med Android TV.

    Följande företag säljer idag TV-apparater med inbyggd Android TV: SONY, PHILIPS och SHARP.
    Utöver det finns det idag media enheter med Android TV ifrån NVIDIA, ASUS och RAZER.

    Här är mer info https://swedroid.se/android-tv-far-genomslagskraft-kommer-till-manga-apparater-ar/

    Tack på förhand.


    Misstänker att jag får samma svar som tidigare...
     
    TheTape och bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Frågade på Twitter.

    Här är svaret:


    Att de inte kan svara på om den är i görningen eller ej var ju inte särskilt upplyftande. :cry:
     
    Last edited: 4 feb 2016
  12. h3nk3t

    h3nk3t Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2016
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    15
    Jag ska mejla igen också. Har varit kund sedan Viaplay lanserades som tjänst och ett vettigare svar kan således krävas. Ett JA eller NEJ eller liknande hade ju varit på sin plats.
     
  13. Splash

    Splash Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2016
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    4
    Köpte mig en Andrroid tv igår och redan idag så är jag lite besviken på Viaplay, hade räknat med att deras app skulle fungera och att man kunde titta på viaplay to go direkt i tv´n. :(.
    Nu kommer min nya tv vara "dumtv" då viaplay som är den enda aktör som kan leverera tv kanaler till huset där jag bor vägrar och skapa tvilling kort om jag inte tar deras guld paket.
    Mailar de jag med få får vi se hur de svarar.
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det låter utmärkt! Jag brukar höra av mig någon gång i månaden och kolla läget. Så här långt har det varit samma svar vid varje tillfälle :) Dvs att de "noterat mitt önskemål" .
     
  15. Splash

    Splash Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2016
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    4
    Har suttit och lajat lite med tv´n ikväll och nu fick jag till det med viaplay appen.
    Jag har kört appen både på WIFI och tråd bunden och jag rekommenderar alt 2 då man ser skillnad på bild.
    1. Installera viaplay genom google store (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.viaplay.android&hl=sv)
    2. Installera SET Orientation genom google store (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.googlecode.eyesfree.setorientation&hl=sv)
    3. Installera Sideload Launcher - Android TV genom google store (https://play.google.com/store/apps/details?id=eu.chainfire.tv.sideloadlauncher&hl=sv)
    4. Anslut en BT tangentbord och mus till TV´n (jag använder logitech k830)
    5. Från Sideload Launcher kommer man åt appar som inte man ser i app listan
    6. Starta SET Orientation och använd Landscape
    7. Starta viaplay appen sedan använd mus tangentbord för att logga
    Tänk på att mus tangentbord kommer att behövas för att kunna scrolla runt i appen.

    hoppas detta hjälper er som vill titta på TV to go från viaplay
    testade och köra en serie men kvalitet på bilden var uselt.


    Jag har en Philips 40PUT6400 med den senaste FW.
     
    Cacti, Daviid, DSD och 1 annan gillar detta.
  16. DSD

    DSD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Jag fick svar ifrån Viaplay idag (mailade dem för några dagar sedan).
    Svaret jag fick var samma som innan...
    Men det verkar som att våra mail har fått dem att notera efterfrågan på Android TV.

    Följande är saxat ur det svar jag fick ifrån Viaplay:
    "Android TV blir mer och mer populär nu, och det är flera som hört av sig med önskemål om att få in stöd för denna enhet."

    Det är bara att fortsätta och skicka mail till dem tills de fixar stöd för Android TV.
     
    bernard gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Haha, vi har rönt viss framgång i alla fall :) Babysteg.
     
  18. h3nk3t

    h3nk3t Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2016
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    15
    Får fortsätta att kasta lite skit på Viaplay och deras slöhet. Man har ju i tidigare mejsvar angett hur Chromecast funktionen i min Nvidia Shield TV är en fullgod lösning fram tills Viaplay/MTG tar ett beslut i frågan om att supporta Android TV.

    Jag får frysningar i flera program och skickar här en bild på Efterlyst. Dessa bildstörningar uppkommer i de flesta program jag testat på. De kommer med 10-20 sekunder.


    Det jag kan säga är att detta INTE är någon lösning för mig och Nvidia Shield TV. Bifogar också senaste svaret

    Linnea R (Viaplay SE)
    17 feb. 15:25
    Hej Henrik,
    Tack för ditt mail.
    När det kommer till Viaplay på Android TV är det i dagsläget en plattform vi inte finns på, precis som du lagt märke till, men jag tror dock inte att det är en omöjlighet att vi framöver skulle kunna komma att finnas även där då Android TV är ett oerhört snabbt växande alternativ på sin marknad och dessutom finns en stor förfrågan från våra kunder. Detta innebär dock inte att det är kört att använda Viaplay på din TV, du kan exempelvis koppla en HDMI-kabel mellan denna och en dator, köra på Chromecast eller Apple TV för att nämna några exempel. Mer information kring vilka plattformar där du finner Viaplay på följer nedan:
    http://viaplay.se/devices
    Har du ytterligare funderingar eller frågor är du alltid varmt välkommen att kontakta mig igen, så svarar jag så snart som möjligt.
    Ha en riktigt fin onsdagseftermiddag!
    Med vänliga hälsningar,
    Linnea
    Viaplay Kundservice

    Gav detta svar:
    Men ni har ju en Android app så det borde ju inte krävas galet mycket programmeringskod för att släppa en app till Play för Android TV???

    Fick tillbaka detta:
    Hej igen Henrik,
    Jag håller med dig att det vore toppen om appen för Android TV fanns redan idag, och jag håller tummarna med dig att det inom en snar framtid finns att klicka in sig på.
    Med vänliga hälsningar,
    Linnea
    Viaplay Kundservice
     

    Bifogade filer:

  19. h3nk3t

    h3nk3t Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2016
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    15
    Är det fler som får frysningar i bilden (typ halva bildrutan) med CC och Viaplay?????
     
  20. h3nk3t

    h3nk3t Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2016
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    15
    Update

    CC funktionen i Nvidia Shield TV fungerar okej för sport hos mig....men allt annat material såsom film och serier ger störningar i bilden som jag har postat i tidigare inlägg. Gissningsvis skiljer sig sändningarna åt.