Hur länge räcker inbyggda batterier?

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Nappandroid, 9 feb 2016.

  1. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Har en Z3C sedan drygt ett år tillbaka och den är flitigt använd. Laddad ungefär en gång per dag, ibland varann. Den funkar bra och så men har börjat fundera på hur länge inbyggda batterier egentligen räcker innan de tappar alltför mycket laddning?

    Hur många gånger kan man ladda upp innan det blir för slitet? Har någon koll på detta så får ni gärna dra igång en diskussion! Förstår inte riktigt anledningen till att typ alla batterier är inbyggda nu för tiden.
     
  2. danwhistler

    danwhistler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2010
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Ungefär 800 gånger ska du kunna ladda det utan att tappa någon betydande kapacitet.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Dvs runt 2 år om man i regel har telefonen på laddning över natten.

    Men användarmönstret har väl också betydelse, speciellt hur ofta man låter batteriet ladda ur helt?
     
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det har absolut betydelse! Moderna mobilbatterier mår bäst av att inte laddas ur för djupt.

    Min erfarenhet av moderna batterier är också att det först inte märks nämnvärt när de börjar bli lite medtagna men när väl "förfallet" börjar kan de dyka rätt snabbt.
     
    bernard gillar detta.
  5. henke2

    henke2 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    579
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate7
    Nu får vi bromsa lite här. Vad har ni för källor på det ni påstår?

    Jag kan utan vidare säga att jag är batteriexpert och det handlar inte om antal cykler eller hur lågt du laddar ur batteriet. Det som åldrar ett batteri är #1 Temperatur, #2 dess laddningsstatus.

    #1 innebär att ett batteri som utsätts för förhöjd temperatur tar slut väldigt fort, det håller kanske bara 300cykler. Uppvärmda batterier finner vi i produkter som bärs i en ficka intill kroppen, produkter som buggar och laddar ur för fort så de blir varma, "buggar" i SOC aka SD810/808 som går varma osv. Det äter livslängd på batterierna.

    #2 laddningsstatus, eller egentligen att lagra dem med HÖG laddstatus.

    De är absolut INTE känsliga för urladdning långt ner, de är heller inte speciellt känsliga för antal laddcykler.

    Jag gör en direkt jämförelse med Tesla som tillverkar elbilar med mycket snarlika batterier. De ger 8år(!!!) och oändligt miltal(!!!) i garanti. Det bygger på att batterierna tempereras aktivt och att man över lag aldrig förvarar bilen laddad mer än nödvändigt. Prata med en Teslaägare och det är till ytterst ovanligt att dem laddar högre än till 90%.

    Så 800cykler kanske är en bra tumregel för det jag sammanfattar ovan att man ofta lagrar telefonen fulladdad(över 90% mellan 22:00 på kvällen till 09:00 på morgonen) samt alltid har den tempererad till 30grader i fickan. Kanske råkar det i snitt bli 800cykler. Men de 800cyklerna är som ni ser absolut inte anledningen till att det tar slut.

    Hänger ni med på hur det funkar?
     
    zaq och bernard gillar detta.
  6. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
  7. henke2

    henke2 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    579
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate7
    Dem säger ju ungefär det jag skriver. Jag ser heller inget om att man inte får ladda ur dem djupt.

    "Lithium-ion suffers from stress when exposed to heat, so does keeping a cell at a high charge voltage. A battery dwelling above 30°C (86°F) is considered elevated temperature and for most Li-ion a voltage above 4.10V/cell is deemed as high voltage. Exposing the battery to high temperature and dwelling in a full state-of-charge for an extended time can be more stressful than cycling"

    "Environmental conditions, and not cycling alone, govern the longevity of lithium-ion batteries. The worst situation is keeping a fully charged battery at elevated temperatures. Battery packs do not die suddenly but the runtime gradually shortens as the capacity fades.

    Lower charge voltages prolong battery life and electric vehicles and satellites take advantage of this. Similar provisions could also be made for consumer devices, but these are seldom offered; planned obsolescence takes care of this.

    A laptop battery could be prolonged by lowering the charge voltage when connected to the AC grid. To make this feature user-friendly, a device should feature a “Long Life” mode that keeps the battery at 4.05V/cell and offers a capacity of about 80 percent. One hour before traveling, the user requests the “Full Capacity” mode to bring the charge to 4.20V/cell."
     
  8. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Nej, det säger inte direkt att man inte ska djupurladda. Däremot får man ut fler laddcykler om man inte går för djupt (tabell 1). Jämför t.ex 100% urladdning som ger 3-500 cykler med 50% som ger 12-1500 cykler (från 50%, alltså 600-750 cykler).
    Och precis som du också säger är det bättre att lagra batterierna delvis urladdade och man påtalar temperaturens betydelse precis om också du gör.
     
  9. henke2

    henke2 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    579
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate7
    Det är lite lurigt för 50% DoD är inte självklart om det är 100-50% 50-0% eller någon stans mitt i mellan. Jag som egenutnämnd batteriexpert har dock aldrig hört att ladda ur för djupt är farligt, ja i vart fall inte om man håller sig inom den spec batteriet har. En mobiltelefon är ju väldigt enkel eftersom den bara har 1 cell att ta hänsyn till. En Tesla elbil har 7104 celler och då kör man lite mer safe mot botten så ingen cell ligger lite lägre än de andra och tar skada. Mobiltelefonen stänger av sig innan cellspänningen är så låg att det är skadligt. Elbilen sänker effekten stegivs för att till slut också stänga ner sig.
     
  10. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Du har säkert rätt.
     
  11. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Ska man sammanfatta detta så är det alltså bättre att låta batteriet ladda ur en del innan man laddar i stället för att paniskt ansluta laddaren så fort batteriindikatorn gå under 90%.
    Batteriet i min Z1:a bytte jag nyligen, efter drygt två års användning, men jag kanske skulle kunnat haft ett friskt batteri ett tag till ifall jag inte varje natt ställt den i det medföljande bordsstället ?
    En sak jag funderat på är kalibreringen av batteriindikatorn. Vad händer om den är så felkalibrerad att den tror att batteriet är slut långt innan det är det? Alla såna där batterisparfunktioner och stamnialägen slår väl till alldeles för tidigt i så fall.
     
  12. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Behöver åxå byta i min Z1, var gjorde du det och vad fick du betala, har frågat runt men vissa gör inga tel i z-serien... Och då blir det Sony, och det är ju lite dyrare...
     
  13. henke2

    henke2 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    579
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate7
    Absolut! Att arbeta på mitten är bäst vad gäller livslängd. Nu börjar batterierna bli så bra att de räcker nästan två dagar, då skulle man vilja stoppa laddningen vid 80%. Finns det inte appar för det tro?
     
  14. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag köpte batteri plus två dubbelhäftande packningar på postorder för ca 300 Kr inkl. frakt, och gjorde bytet själv. Det finns massvis med Youtubeklipp som visar hur det går till. Det är inte så svårt, bara man är försiktig och noggrann och har nödvändiga verktyg. I mitt fall var det extra enkelt eftersom baksidan redan satt lös på min telefon, så jag behövde inte värma nånting. Det var egentligen bara tejpen jag hade tänkt byta, men eftersom ett originalbatteri bara kostade 170 Kr och det gamla dessutom var ganska utslitet kunde jag lika gärna passa på.
     
    Nicole gillar detta.
  15. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Tack! ツ
     
  16. Alfred

    Alfred Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Jag har en Elephone P9000 Lite och jag tycker att den suger litet väl mycket batteri. Vad rekommenderas för batteridoktor eller liknande? Tacksam för tips.
     
  17. Perkinamob

    Perkinamob Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2016
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    63
    Tror tyvärr inte att du kan räkna med att få mer än 16-18 timmar vid användning med P10 1080p skärm och 3000Mah.
    Jag har samma spec men annat fabrikat och den drar också rejält med ström vid normal användning. Har slagit på alla settings som finns i android 6 för strömbesparing. Det enda som egentligen hjälper lite är att stoppa körande program (Ha inte mängder med flikar igång samtidigt)

     
  18. bjofal

    bjofal Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2017
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej, Har en P9000 som drar mycket batteri, nu tar det helt plötsligt mer än 5 timmar att ladda batteriet, började för några dagar sedan. Har köpt ett nytt batteri på ebay, skall vara till P9000 enligt säljaren.

    Är det någon som vet någon mobilreparatör i Stockholmsområdet som kan byta batteriet åt mig. Vet ej hur svårt det är, på min andra mobil var det bara att lossa baksidan, här vet jag inte!
    Är annars väldigt nöjd med telefonen, har ett surfkort och ett ring/sms kort mycket bra tycker jag.
     
  19. platburk

    platburk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2017
    Inlägg:
    719
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    En fråga, har du laddat mobilen fullt efter de 5 timmarna?
    Håller sig luren som förr, dvs lika långtid innan detta hände eller dör den fort som fan?
    Om luren håller sig lika eller "nästan" lika långtid som förr så tror jag det är något fel med laddaren/kabeln.
    Hade det problemet förr med min lur, trodde det var batteriet, eftersom det tog så långtid att ladda den. Testade en polares laddare+kabel och luren laddades i normal takt.