Huawei Ascend Mate 7

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av citronbitare, 10 sept 2014.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Faan det låter ju perfekt det.. är ju precis de 3 punkterna som du nämner som man ville se i uppdateringen! beroende på hur stor performance boost jag upplever kanske jag behåller mate 7 ännu ett tag.

    Vilken beta kör du, kör du den västerländska som nyligen släpptes ?

    http://forum.xda-developers.com/mate-7/general/l09-ascend-mate-7-b513-marshmallow-ota-t3309574

    Vad jag förstår så ska man kunna installera denna versionen utan att behöva resetta telefonen dvs kik och whatsapp osv och alla appar blir kvar och alla meddelanden. Men det jag mest är orolig för efter man installerat denna beta versionen kommer det då bli svårt att installera den skarpa och officiella marshmallow versionen (som förmodligen släppts denna månad ?) jag vill slippa att behöva resetta telefonen då jag tycker det är mycket jobbigt.. Men om man kan gå från betan till skarp version utan reset sedan så är jag villig att installera denna betan.
     
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  3. metallica1981

    metallica1981 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2011
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    HAft android platta men gillar inte de då de känns något ostabilare än apple
     
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Vill vara för folk att installera marshmallow betan många har problem med installationer och brickade telefoner, gör ett på egen risk men framförallt läs på innan..
     
  5. bjorkis

    bjorkis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2009
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Sant! Olåst boatloader är att rekomendera. Så går det fel kan man återställa via dator.

    Gick dock smärtfritt för min del.
     
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Enda knaset jag stötte på på min Mate S med Marsmallow betan var att ibland när man installerade applikationer så fungerade de inte förens en omstart.
     
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag har bestämt mig för att hoppa på mate 8 tåget..ska bara lösa det finansiella..
    Synd att det dröjjde så med Marshmallow..det är mkt möjligt att det hade löst allt lagg som jag inte står ut med..
     
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Nu har det blivit mars, jag tycker det är frustrerande att dom inte har släppt officell marshmallow ännu, dom har gjort 95% av arbetet men dom kan liksom inte slutföra de resterande 5 procenten..
    Riktigt dåligt förstår dom inte att det är miljontals användare som drabbas ?
    Varför lämna något halvfärdigt ?
     
    Sweden2 gillar detta.
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Kan verkligen rekommendera comodo adblocker för er som upplever lagg i webbläsaren eller att det går segt
     
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Källkoden för den kinesiska versionen av material 7 är tydligen släppt av Huawei, detta öppnar upp för eventuella möjligheter för CM. Som i sin tur skulle göra Mate 7 till ett helt ny enhet med bättre prestanda och flyt det finns redan folk på xda som har erbjudigt penga donationer till någon som tar tag i det.
     
    Sweden2 gillar detta.
  12. henke_e

    henke_e Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    När jag använder Huawei tangentbord hittar jag inte till smileys. (Ok, om jag håller in"?123" så kommer det upp några ej grafiska). Kan man komma åt motsvarande massiva antal smileys som finns i Googles tangentbord på något enkelt vis?
     
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    har nu provat massa launchers har kommit fram till att Google Now launcher är överlägset snabbaste och har de animationerna som hackar minst.
    Jag provvade Google Now launcher förra året vet jag men dom måste ha optimerat det väldigt mkt sedan dess då jag upplever det mkt snabbare nu.
     
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det verkar som CM13 är på gång på allvar för Mate 7. Det är en kille som provar att testa nu med inledande positiva resultat.
     
    dannejanne, henke_e och Sweden2 gillar detta.
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    henke_e och Sweden2 gillar detta.
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Om någon har lyckats uppdatera till Marshmallow Final säg till ?
    Jag har ännu inte börjat göra backup osv och förbereda mig för ominstallation då jag behöver läsa lite mer feedback på xda hur det funkar osv. Vad det verkar så verkar den inte vara kompatibibel med b313 som dom flesta kör nu.
     
  17. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    B331 kör jag, funkar det?

    Skickat från min Huawei Mate 7
     
  18. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag skulle tro det..
     
    Sweden2 gillar detta.
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Tänkte prova att installera Marsmallow idag. Återkommer om hur det går och kan ge er guide sedan hur ni ska gå tillväga!
     
    Sweden2 gillar detta.
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Har nu kört Marshmallow i ett dygn detta är min intryck då jag redan skrivit det på engelska orkar jag inte skriva det på svenska igen

    I was able to update from C900B331 to 522 full version. All data intact, installation went good.

    Observervations. I have tried nova launcher, google now launcher, apex launcher all these did give a lot of lag some times, the gui would freeze sometimes for one second or 2, sluggish animations and scrolling in apps and chrome.

    Solution: Do not use 3rd party laucher even though I myself like some of the functions in nova and apex and google now etc, I really recommend using Huawei Launcher now, things have changed a lot, on lollipop 3rd party launchers was faster but on this marshmallow it is clear to me the Huawei stanard launcher is a lot faster and more optimized to the hardware, it is a lot faster and smoother.

    Please consider I have set 0.5x in animation speed in developer options and force GPU render in 2D apps, these setting make animations more demanding on the phone and Huawei launcher handle the speed a l lot better.

    The only thing that is not good with Huawei launcher is the folders, I do not like those folders I like nova launcher folder better, I do not need them to come up in full screen it is stupid and ugly and not as fast...

    Scroll speed was a lot faster in huawei launcher.

    I have only used Marshmallow for about 12 hours, and it was in the last hours I did realize that 3rd party launchers have problem with this device (even google now launcher)

    Multi tasking view is now faster and more useful, it is the same one used in mate 8. I still strongly prefer vanilla android app switcher it gives a better overview, I think the overview is a big problem in Huawei's app switcher solution. If you are going to switch with one of the 1-2 recent apps it is not so much of a big problem but for 6-10th-20th you need to scrool a lot.
    Now when I use Huawei Launcher I am so far very satisfied with the speed, but again.. lets see how fast this device is in a few months usually after a new re install the device is usually fast...
    I hope it is not the case with this.

    I am still not able to find the Marshmallow battery stats how the hell do I access that ?
    I only see this battery management which is Huawei's own solution.

    Cat6 still exist but it has been renamed now to "carrier aggregation" so it still should use CAT 6.

    Some users did report here that you was not able to hide the navigation button at the bottom I can confirm I can I hide mine just like with lollipop thankfully!

    The build seem stable so far it has crashed 3 times, the two first times was when trying to do a antutu benchmark store, it crash every time and never finish.
    3rd time was when I was going to switch default launcher from nova to huawei, then it restarted.

    Do I regret upgrading to Marshmallow ?
    I see this update as a life saver, just like with lollipop update again it feels like we have got a new CPU/GPU in the device.
    so it is a very important update.

    I cannot coment on battery life yet but all I can say it is not worse then before, but it is probably a lot better.
    Ram mangement seem to be better perhaps little bit more aggressive now..if apps are loaded in memory they usually open fast if not there is a few second delay so I would recommend to not manually clean some of the apps (snapchat I recommend to manually clean if you do not use it all the time cause it seem to drag down system performance if it runs in the background)
     
    henke_e och Sweden2 gillar detta.