Xiaomi Redmi 3

Diskussion i 'Redmi & Redmi Note' startad av Spineshank, 20 jan 2016.

  1. Spineshank

    Spineshank Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    51
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro
    Ingen extra avgift för mig. Tullavgiften uteblir om värdet är under 1500. Vet inte om jag skulle momsat egentligen, men dom hade kryssat i "gift", alltså gåva så inget sådant heller.
    Beställde även ett härdat glas som kom i samma försändelse. $129.98 vart totalen. (1153.79SEK med den växelkurs som var den dagen).

    Inte hunnit mer än packa upp luren och kontrollera innehållet, samt starta Redmi 3. Verkar lovande!
     
    carlsson.d7 och almost-famous gillar detta.
  2. carlsson.d7

    carlsson.d7 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2009
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Du får dela med dig av dina intryck sen. Är också lite intresserad av denna.
     
  3. strandkanten

    strandkanten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    173
    Telefon:
    Poco F2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Poco F2
    Följer detta med intresse. Velar mellan remi 3 eller remi note 3. Det som talar för remi 3 är ju helt klart sd kort och batteri tid. Har en iPhone 6 nu - klen batteri tid och fyllt minne :)
     
  4. combatman

    combatman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Redmi Note 3 Pro har en kortläsare, men då kan man bara använda ett SIM-kort istället för två.
     
  5. strandkanten

    strandkanten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    173
    Telefon:
    Poco F2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Poco F2
    Är du säker? På de produktvideor jag sett så ser simkorts-hållaren annorlunda ut på note, där finns inte möjligheten att använda en av platserna till ett minneskort.
     
  6. carlsson.d7

    carlsson.d7 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2009
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Beställde en Redmi 3, väntar med spänning :P
     
  7. combatman

    combatman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jodå, den nya Pro-modellen med Snapdragon 650 har det. Medan den vanliga Redmi Note 3 saknar det. Kolla in denna recension bl.a: http://techtablets.com/2016/02/xiaomi-redmi-note-3-pro-review/
     
    strandkanten gillar detta.
  8. carlsson.d7

    carlsson.d7 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2009
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Fanns Google Play inlagt. Om inte, har du lyckats lägga in det?
     
  9. Spineshank

    Spineshank Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    51
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro
    Hej! Då hela familjen insjuknat i influensa så har luren dessvärre fått ligga kvar i sin kartong. (om du bor i gävle så kan du ta min lur så tar jag din när den kommer :-P).

    Men som svar på din fråga, google play finns inte förinlagt. Det finns "Mi Store" och ganska många kinesiska appar.
    [​IMG]

    Det finns heller inte svenska att tillgå.
    [​IMG]
    Det visste jag sen tidigare. Tanken för min del var att lägga in en global miui build när dom dykt upp. Men det verkar dröja lite då Xiaomi börjat låsa sina bootloaders..
    På tidigare lurar från denna tillverkare så har det ju med enkla medel gått att lägga in en ROM där kinesiska appar är bortplockade, google play är tillagt och språkstödet är större. Får se om miui-folket kan fixa det snart. Engelska med kinesiska fraser är ju rätt kul, allra helst när man har 40gradig feber ehehe

    Nu har jag börjat tillfriskna, så nu får luren lite mer uppmärksamhet :-D
    Då det inte finns någon vettig ROM ute ännu så kräver luren en hel del handpåläggning. Om man inte gillar sånt så kan jag inte rekommendera luren i dagsläget. Som tur är så har jag en viss fäbless för att pilla runt.
    Har precis lagt in play store. Valde att hämta den i mi store. Egentligen inga konstigheter
     
    Last edited: 16 feb 2016
  10. Tanowan

    Tanowan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2015
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Platta:
    Apple Ipad Air 2
    Har någon lyckats roota och installera Xposed ännu eller finns det inte stöd för detta ännu?
     
  11. Spineshank

    Spineshank Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    51
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro
    Last edited: 17 feb 2016
    sydeu gillar detta.
  12. Tanowan

    Tanowan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2015
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Platta:
    Apple Ipad Air 2
    Ah trevligt! Svårt att leva utan när man väl börjat.
     
  13. carlsson.d7

    carlsson.d7 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2009
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Då är jag med. Bor inte i Gävle :-)

    Jag visste inte att man kunde lägga in play store genom mi store, får väl testa det när jag får min. Har inte hållt på med root och liknande på ett tag så är nog rätt rostig på det. Använde du någon guide när du roota den?
     
  14. sydeu

    sydeu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 578
    Mottagna gillanden:
    426
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Beställde en från mobilehike nu bara för att testa den, troligen ska min flickvän få den istället för hennes halvdöda galaxy alpha :)
     
  15. Luffe

    Luffe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Hur är täckning på 3g/4g?
     
  16. carlsson.d7

    carlsson.d7 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2009
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    I tisdags fick jag min Redmi 3:

    Beställde en Redmi 3 Gold från mobilehike. http://www.mobilehike.com/xiaomi-re...gon-616-octa-core-2gb-16gb-golden-p-1198.html

    Beställde även ett skyddsglas till skärmen. http://www.mobilehike.com/014mm-tempered-glass-screen-protector-for-xiaomi-redmi-3-p-1201.html

    Allt gick på 1225 kr. Tog fri frakt. Beställde 12/2 och kunde hämta den på posten den 23/2. Ingen tull eller andra avgifter.

    Utöver telefonen och skyddsglaset hade de även skickat med ett par hörlurar modell billigare, samt ett transparent silikonskal. Hörlurarna har jag inte testat. Glaset sitter i stort sett perfekt och skalet har en helt okej passform, hade gärna fått sitta lite mer tight. Kul att de skickar med lite grejer gratis.

    Utsida/Design: Telefonen är rätt snygg enligt mig. Känns mer premium än 1100 kr. Ligger skönt i handen och har en bra tyngd. Inget knakande när man bänder den lite och inga skarvar mellan material eller skärm.

    Jag började med att lägga in Google Play m.m. Jag använde denna guide:

    När man använt denna guide så synkas även ens kontakter till telefonboken.

    Har tagit bort så många kinesiska appar som möjligt. Men det finns fortfarande en del kvar.

    Bytt ut en del medföljande appar mot:

    Dialer - Zero Dialer
    SMS/MMS - Textra
    Browser - Google Chrome
    Kalendern - Google Calendar
    Klocka - Google Clock
    Mail - Gmail

    Försökte lägga in Google Messenger som SMS/MMS app. Men det gick inte att skicka MMS eller ta emot MMS så bytte till Textra. (Efter googlande så är det ganska vanligt problem på Lollipop?)

    Lagt in Google Keyboard så nu har jag svenska på tangentbordet. Den envisades med att hoppa tillbaka till engelska ibland. Men det har den slutat med nu.

    BankID och Swish fungerar. Chromecast fungerar fint.

    Kameran har jag bara hunnit ta 3-4 kort med. Bilderna ser helt okej ut. (Jag är ingen expert på detta område.)

    Testade Google Maps när jag körde bil så gps fungerar. Men annars har jag inte testat så mycket mer på denna punkt.

    Testade IR genom den medföljande appen, testade att styra min tv. Simpla funktioner som höja/sänka volym. Byta kanaler. Ändra ingångar.

    Batteriet är riktigt bra. Efter en laddning så har den vart igång i 39 timmar. Har 20% kvar och då har jag använt telefonen väldigt mycket, skärmen har vart på högsta ljusstyrka.

    Efter en hel del pillande för att få ordning på appar, inställningar m.m. så är jag väldigt nöjd med telefonen. Har lagt in Nova Launcher så nu har jag väl i stort sett fått telefonen som jag vill ha den.

    Skulle vilja ha en global rom inlagt på telefonen så man kan bli av med alla kinesiska appar. Bootloader är tyvärr låst. Jag har ansökt om att få en kod för att låsa upp den, får se hur detta går.

    Än så länge har jag stött på två saker som är lite störande:

    1. När man ska öppna en länk till något i Play Store så öppnas Mi App Store istället för Play Store.

    2. Det kommer upp "Security Warning" när man använder en app som vill ha tillgång till något i mobilen. Ibland kan man klicka "allow" men vissa gånger går det bara välja "Allow Once" och då kommer denna "Security Warning" upp igen när man ska uföra samma sak i appen. Detta kan man kringgå genom att gå in i Settings -> Installed apps -> Downloaded -> Välja app -> Permission manager. Där kan man välja vad appen ska få tillgång till, klickar man i där så slipper man dessa "Security Warnings". Men detta måste göras app för app. Kanske finns någon smidigare lösning, vad vet jag.

    3G/4G har jag inte hunnit kolla på så mycket än. Bor ute på landet och nu inne i lägenheten har jag 3G med Vimla/Telenor.

    Detta är det jag kommer på nu. Undrar ni något så fråga på!

    Det är sjukt mycket telefon för så lite pengar kan jag i alla fall avsluta med. :-)
     
    Last edited: 25 feb 2016
    sydeu och Tanowan gillar detta.
  17. Tanowan

    Tanowan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2015
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Platta:
    Apple Ipad Air 2
    Nu har jag med beställt en Redmi 3 i väntan på en eu-version av Mi5. Ska bli kul att testa, hur upplever ni upplösningen på skärmen?

    Tack för en bra recension @carlsson.d7@carlsson.d7
     
  18. sydeu

    sydeu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 578
    Mottagna gillanden:
    426
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    @carlsson.d7@carlsson.d7 Tack för recensionen, har en på gång som jag tänker leka lite med för att känna på miui (kommer beställa mi5 oavsett visserligen men ändå haha) som jag sen ska ge till min tjej, låter som hon kommer bli nöjd! :)
     
  19. carlsson.d7

    carlsson.d7 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2009
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Upplösningen tycker jag duger gott och väl. Anser den vara bra. Inga problem att läsa text, har kollat film på film streamat från datorn genom plex och det såg bra ut. (1080p)

    Min flickvän gillade denna telefonen, hon ville gärna byta sin Z3 Compact mot denna.

    Laddade mobilen förut. Tyckte det gick väldigt snabbt. Kommer från en Nexus 5 och där gick laddningen rätt segt.
     
    Last edited: 25 feb 2016
    sydeu gillar detta.
  20. Spineshank

    Spineshank Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    51
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro
    Bor i en medelstor stad och har inte upplevt att jag skulle ha dålig mottagning någonstans. Har Telenor som operatör. I helgen kan jag göra lite jämförelser, hur många dBm den ligger på i jämförelse med min Sony Z5 på samma platser.

    Ska säga att jag använt den på tok för lite. Inväntar egentligen en global ROM innan jag tar den i bruk ordentligt.

    Var i kontakt med [email protected] . Det tog 6(!) minuter att få svar. Väldigt imponerande med tanke på hur stort företaget ändå är.
     
    sydeu gillar detta.