Fråga: Fel angiven minnesplats

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - Allmänt' startad av Tongill, 20 jan 2016.

  1. Tongill

    Tongill Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    I min Z3 compact står det under appar i minneshanteraren att det jag lagrat offline i t.ex. Spotify och Viaplay tar upp plats på SD-kortet. Men samtidigt fylls minnet på telefonen när jag lägger in mer material till dess den säger att minnet i telefonen är fullt. Fortfarande anges det i minneshanteraren för resp. App att det är lagrat på SD-kortet. Vad är fel, och vad kan jag göra?
     
  2. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Internminnet anges i många appar som SD.
     
  3. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    Försök lagra på sd1 istället för SD.
     
  4. Tongill

    Tongill Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Ser inte att sd1 ens finns som alternativ?
     
  5. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Nu har jag ingen Sony-lur, men det är väl ungefär samma tillvägagångssätt att komma till appar som på alla telefoner antar jag. Har du lust att bjuda på en screenshot om du öppnar inställningar > Appar > Klicka in dig på specifik app - där man ser "Tvinga avsluta" knappen osv? Där framgår även var data är sparat. Lättare om man ser det visuellt.
     
  6. Tongill

    Tongill Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Så här ser det ut @Lidback@Lidback. Till nån hjälp?
     

    Bifogade filer:

  7. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    På min z3c lagrar Spotify på mitt sdkort, kallas SD i inställningarna. I es filutforskaren heter sdminnet sd1 och internminne SD. Din screenshot borde vara för Spotify tror jag, den ser ut som min ang storlek. Kolla exakta storlekar på telefon och SD med en filutforskare, rensa data och se vilken lagring som blir större, på denna lagrar Spotify datan. Gör sen samma sak med nästa program. De program som missköter sig bör ominstalleras. När ominstall sker bör SD vara så gott som tomt då en del program tittar på storlekar vid installation och väljer minne efter det.
     
  8. Tongill

    Tongill Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack Lidback och drzap!
    Rensade SD-kortet och tog bort all data på Viaplay och Spotify. Nu funkar det som det ska! Märkligt då jag redan tidigare hade relativt mycket plats på SD, men jaja, med mera plats gick det bra.
     
  9. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    outgrundliga äro androids vägar. bra att det löste sig för dig
     
  10. Tongill

    Tongill Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Kan i efterhand konstatera att det bara är Spotify det funkar för. Kollade upp det med viaplay och de bekräftar att det inte går att lagra på minneskortet med deras app. Skyller på att man inte ska kunna flytta på filerna till annan utrustning. Men det är ju skitsnack då det ju bara kan vara en fråga om kryptering om det skall låsas till en viss apparat. Filerna kan man ju i princip flytta ändå, utan att ta ut SD-kortet. Konsekvensen är ju att man måste ha typ en i-lur med stort inbyggt minne för att få med sig mer än 1-2 filmer. Dret och skärpning viaplay!
     
  11. chucken

    chucken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    1 166
    Mottagna gillanden:
    317

    MINA ENHETER

    Kanske löser sig när ni får marshmellow...
    How to turn external SD card into internal storage on Marshmallow
    1. Go to device “Settings” > select “Storage”.
    2. Select your SD Card > tap the three-dot menu on top-right corner > and select“Settings” from there.
    3. Select “Format as internal” > and then “Erase & Format” on the next screen.
    4. Your SD Card will now be formatted as internal storage.
    5. Reboot phone.
      This is very important, otherwise you may end up frustrated with issues like MTP not showing SD card, some apps not working properly, etc.
    That’s all. Enjoy your extended internal storage and freedom from low storage space issue.
     
  12. Tongill

    Tongill Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Qurstion is when that will happen? Seems they are just about to roll out the beta version in a few countries so far...