Dyr vs billig mobil.

Diskussion i 'Allmänt' startad av geobjork, 29 mar 2016.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Varför köpa en dyr flaggskepp mobil? Den ligger en till två OS versioner på efterkälken när man köper den. Alltid vänta på uppdateringer som inte kommer som lovat, och ett par uppdateringar senare är det slut i alla fall. Kostar 6-7 tusen och två år senare är den utdaterad. Då måste man ha en ny till ett par tusen mera för att hålla sin standard i sosiala sammanhang.

    Jag har tre krav till en smartphone, den ska definitivt ha DualSim, den skal ha en kamera som ska kunne ta en läsbar bild av ett vitt A4 maskinskrivit dokument, t.ex ett uppslag postat på en vägg, och den skal ha 2GB RAM eller mera. Sen ett lite flexibelt krav, skärmstorlek, min 4,7” max 5,0”.

    Kom nyligen över en lur på CDON för 590 spänn som jag inte kunde motstå då den hadde DualSim och rätt skärmstorlek. En Huawei Y600. Dock bara en halv GB RAM, men jag blundade för det. Kameraspecs glömde jag att kolla då beställningen gick lite snabbt.

    Jag fick en rätt så användbar lur med en värdelös kamera. Perfekt fungerande DualSim med en perfekt tillhörande app. Mycket bra batteritid. Rätt så trevlig skärm. Hyfsad högtalare och FM radio. Bara 3G men det är ok för mig, 4G inget krav. Bra telefonkvalite, båda mic och lur. Om den går sönder nästa vecka? Inte en susning, dock vill jag inte lägga ut en krona på service på den. Min 6000 kronors Samsung Note är nu pensionerad som primärtelefon. Jag kommer aldrig att köpa en dyr telefon igjen.

    Jag har råd med en dyr telefon utan problem, men vad är hänsikten? Jag hör gärna eran uppfattning om att köpa en dyr telefon vs en billig.
     
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Om du inte vill köpa en dyr telefon så kan du titta åt kinamobiler, man kan få en väldigt kompetent telefon till ett lågt pris.

    Doogee, Ulefone, Elephone m.fl. har alla billiga och kompetenta telefoner.

    @Ara@Ara vet mer om det än jag.
     
    bernard gillar detta.
  3. Richard Johansson

    Richard Johansson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2016
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    LG G3
    Telefon 2:
    Iphones 6s
    Jag älskar en klar och vacker skärm. Minst 5 tum. :) Eftersom jag har barn är även kamera väldigt viktigt. Svårt att få det på de billigaste telefonerna. Men jag håller med dig om priset. Helt galet att betala 6 - 7 tusen för en telefon. Men jag kan tänka mig att köpa förra årets flaggskepp för 3 - 4 tusen. De är ofta väldigt bra för typ halva priset.

    Det verkar som att de lite billigare telefonerna blir bättre och bättre. Samsung J5 och LG Zero har jag tittat lite på och de ser helt ok ut. Skärmarna är dock inte i samma klass som toppmobilerna. Nästa Samsung J5 ser ut att närma sig prestandatelefonerna ännu mer.
     
  4. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Huawei är ju en kinamobil, men du menar väl då att köpa en från Kina? Ja, det är nog en bra ide i dag, jag kommer mig inte så långt, handlar på direkten när det är ett erbjudande här i Sverige. Ser du har en länk till Project Ara. Det är den jag har väntat på, men den kommer ju aldrig!! Den har varit på ritbrädan i över fyra år nu, men ingenting händer!
     
    Last edited: 29 mar 2016
  5. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag har relativt låga krav till båda skärm och kamera, och du har rätt, mycket av priset ligger nog där.
     
  6. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Ja jag menar att köpa från Kina :)

    Nej, jag taggade swedroidanvändaren Ara för han vet mer om Kinatelefoner än mig.

    Kolla på de märken jag tipsade om så lär du hitta massa bra :)
     
  7. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    Kan förstå dig, mobiler köper jag själv alltid det nyaste men är man smart så tar man ju fjolårets toppmodell, färdigpatchad buggwise, kostar halva priset. Dock som sagts så en kinatelefon är lite billigare
     
  8. Droid119

    Droid119 Guest

    Huawei är ett kinesiskt företag. Men dem flesta mobiler/osv tillverkas ju i Kina. ;) Med vissa undantag från

    Samsung och HTC då. Då Samsung tillverkar lurar i både Sydkorea, Vietnam och kina (Antar jag?)

    Med kinalurar menas mer okända märken.
     
  9. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag har framför allt hyfsat höga krav på skärm, både vad gäller storlek och upplösning. Jag köper numera flaggskepp eller just under flaggskepp, men när de varit ute minst ett år, och har inget emot begagnat. Då kan man ha "dyr" mobil utan att betala sanslösa summor.
     
  10. Richard Johansson

    Richard Johansson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2016
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    LG G3
    Telefon 2:
    Iphones 6s
    Ett exempel på en väldigt bra telefon till lågt pris är nexus 5x. Ca 2500kr. Då får man det mesta av det ett flaggskepp har.
     
    Gorgeous gillar detta.
  11. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Nackdelen med en sådan är väl att oftast har den gammal version av android redan från början och att det sällan kommer uppdateringar. Dvs de säkerhetsbrister som finns kanske inte fixas. Det finns ingen garanti för att det görs på en dyr heller men lite större chans är det kanske.
     
    Richard Johansson gillar detta.
  12. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag bryr mig inte om vilken version android telefonen använder, bara den fungerar bra.
    Vet att många väntar och väntar och väntar... sen när uppdateringen kommer är de inte nöjda iallafall.
    Hade inte haft ngt emot att ha 4.0 eller 5.1.1. En nyare version betyder inte alltid bättre.

    Jag vill ha en kompetent kamera, vilsam och trevlig skärm och därför köper jag ofta flaggskepp.
    Vill man kunna ta bra bilder i sämre ljusförhållanden kräver det en del av mobiltelefonen.
    Jag har haft ett par billiga androidtelefoner tex ZTE och kanske framför allt har barnen haft bla SE mini pro, SonyGo mfl. Fy sjutton för dessa sega telefoner som har fullt upp att registrera senaste knapptryckningen.
     
  13. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    Jag anser dock att någonting som lätt används minst en timme om dagen gärna får kosta. Numera använder jag telefonen till alla räkningar och epost . Datorn används till endast fallout 4.

    Nu nyttjar jag ingen tobak och är relativt sparsam med alkohol, åker kollektivt trots att vi har två bilar. På så vis kan jag rättfärdiga min hobby med att köpa nya telefoner ( bytar kanske en gång om året i snitt, privat då, jobbtelefoner undantaget)
     
    indika och kissidor gillar detta.
  14. Nybbe79

    Nybbe79 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2016
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    5
    Har en Doogee F5 som jag är väldigt nöjd med. Snabb, bra kamera, skärm m.m. gav 1600:- för en ny, riktigt mycket mobil för pengarna...
     
  15. HoardingDragon

    HoardingDragon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2014
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pocophone F1
    Telefon 2:
    Oneplus X
    Platta:
    Ipad Air 3rd Gen
    Platta 2:
    nVidia Shield Tablet k1
    Jag använder själv en Oneplus X. Det var exakt den telefonen jag ville ha, oberoende av pris. Att den kostade mig 2549 gjorde mig inte ledsen.
    Dubbel sim, OLED i 1080p, acceptabel batteritid, kapacitiv knappar, 3GB RAM. Kamera som presterar långt bättre än väntat. Prestanda är mer än acceptabel.
    Jag har bara hört om folk som har problem med den. Sprängd högtalare för telefonsamtal, konstig prestanda som inte matchar spec, dålig kamera. Svårt att rekommendera den i dagsläget.
     
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 431
    Mottagna gillanden:
    8 364
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Håller i princip med. Kanske lite väl dramatikt att nöja sig med de mest extrema lågbudgetmobilerna men det finns många bra alternativ mellan 1000-2000 kr, speciellt vid kinaimport. Har man behov av en kamera som tar bra bilder i mörker och vill kunna maxa de mest grafikintensiva spelen kan ett flaggskepp vara köpvärt men annars duger de bästa lurarna på ca 1500 kr mer än väl. Ogillar också känslan på flaggskeppen från Samsung, Sony, Huawei m.fl. Kände på S7 och Huawei P9 idag och de känns bräckliga. Då kändes en midrangelur som Honor 7 och till och med Huawei Y6 mer robust.
     
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 431
    Mottagna gillanden:
    8 364
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det finns mycket skräp bland lågbudgetmobilerna så jag tror man måste vara mer noggrann där när man väljer än när man köper ett flaggskepp där alla presterar ungefär lika bra.
     
  18. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Tråden var baserad på att jag köpte en lur från CDON för 590 kr. Det var enbart för att jag var i behov av en DualSIM, och priset stämde mycket bra. Det är en Huawei Y600 DualSIM. Efter ett par tre månader kan jag säga att luren är perfekt till priset. Värdelöst kamera, hyfsad skärm och ljud, mycket bra DualSIM funktion (det viktigaste) och tillräckligt bra Internet prestanda till att jag också använder den endel att surfa med (egentligen inte meningen då jag köpte den). Om kameran vore något bättre skulle detta va min enda lur. 590 KRONOR! För mig blir det ALDRIG något annat än DualSIM, jag har nu tre stycken. Ser framimot e-SIM där man kan definera upptill fem operatörer i samma telefon.
     
  19. bonehead

    bonehead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2015
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Har sedan tidigare helt lagt ner tanken på att köpa någon av de nyaste och dyraste lurarna. I min värld är det långt ifrån värt det. Gårdagens modeller går ju inte sällan för halva priset, och presterar i vardagliga sammanhang precis lika bra.

    Skaffade nyligen en Nexus 6, och den är ju alldeles förträfflig. Ja, så när som på enhandsanvändande när man är och handlar... Men för streaming av e-sport (som är mitt huvudsakliga användningsområde) så går det inte att hitta något bättre.

    Visst får man kompromissa någonstans (vikten i det här fallet), men så är det ju oftast med alla telefoner, oavsett prisklass.
     
    geobjork och Eder gillar detta.
  20. Eder

    Eder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lenovo P2
    Håller med. Ser ingen anledning till det. Förra sommaren köpte jag då 1,5 år gamla LG G2 som var ett flaggskepp när det kom ut. 2000 kr kostade det mig att köpa ett nyexemplar som blivit kvar på lager efter att man plockat bort modellen.

    Duger lika bra idag som vintern 2013. Är bara ute efter pålitlig och skaplig hårdvara i form av god batteritid, processor som inte är slö, kamera som duger vid olika vardagsmoment.
     
    geobjork gillar detta.