Hjälp med kina-platta (svenskt språk önskas)

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av bol, 29 apr 2016.

  1. bol

    bol Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag behöver lite hjälp med en surfplatta som är köpt från typ ali-express eller liknande.

    Den tycks inte ha något riktigt namn, utan informationen som man får fram är att den baseras på Mediatek.

    Det är inte jag som har köpt den, men det spelar inte någon roll nu, för då köpet genomfördes så hette den typ "10" Android tablet".

    Det jag skulle vilja göra är i prioritetsordning:
    1. Lägga till svenska som språkstöd. Det ska finnas appar för det, men det fungerar inte.
    2. Lägga in en snabbare och lättare version av android, t.ex. KitKat. Nu är det Lollipop på den.
    3. Jag misstänker att den anger mycket falsk information vilket tydligen är vanligt på dessa kinaplattor. Påverkar detta prestandan? I så fall vore det bra om det gick att ändra.

    Finns det någon erfarenhet av detta? Normalt hittar jag alla rom'ar jag behöver på XDA, men det är lite värre med denna. Dessutom ifall jag startar om den och går in i bootloadern så står allting på kinesiska. (Eller motsvarande språk med liknande tecken)

    Jag kan återkomma med information om vad nuvarande build heter och lite sådant. Men modellnamnet får jag inte fram tyvärr. Har till och med bildsökt på google utan resultat.

    Tack!

    // Björn
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 740
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Knepigt värre. Utan ett modellnummer blir det svårt att avgöra vad för platta det handlar om, så någon ROM tror jag inte du hittar. Utbudet är dåligt som det är på den punkten för "dussinplattorna".

    Du kan alltid testa och se om du kan få rootbehörighet i alla fall: http://forum.xda-developers.com/devdb/project/?id=9793#downloads

    https://kingroot.net/tutorials


    Du kan sedan testa MoreLocale 2 för att se om du kan hitta svenska: https://play.google.com/store/apps/details?id=jp.co.c_lis.ccl.morelocale

    (OBS! Tänk på att mjukvaran i denna typ av plattor naturligtvis kan innehålla lite vad som helst, så iakttag försiktighet, bankärenden/e-handel o dylikt kanske bör utföras på en enhet med lite större trovärdighet :D)
     
    Last edited: 29 apr 2016
  3. bol

    bol Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hehe, oavsett blir det inte mina bankärenden, men jag ska skicka vidare varningen :)

    Åter till ämnet.
    jag har testat Kingroot en gång, men enligt ett annat sätt jag hittade på youtube. Stod att det fungerade men jag vet inte.

    Angåenge MoreLocale 2 har jag testat även det.
    Jag får känslan av att det programmet kan låsa upp möjligheten att välja svenska, men att själva språkpaketet inte finns installerat. Har du någon mer erfarenhet än så av det programmet möjligen?

    Tanken jag hade var att lägga in svenska via någon typ av sideload och sedan välja det med hjälp av MoreLocale i första hand.

    Allra bäst vore nog en rom, men som du säger så är det svårt.

    Jag ska återkomma ikväll (natt) eller imorrn med de uppgifter jag har om plattan. Google har dock inte gett något resultat ännu, så jag tror man får kika på någon generell lösning.
     
  4. bol

    bol Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tillbaka med lite mer info.

    Kingroot enligt sättat som beskrevs av bernard fungerade bra. Dock får jag fortfarande inte till MoreLocale 2. Programmet fungerar och kan ändra till olika språk, men svenska måste läggas till som custom och det fungerar inte.

    Därför har jag istället ändrat i Build Prop filen så att inställningarna för språk ska sättas till svenska. Även detta mer eller mindre utan resultat.

    Det fungerar nu som så att den verkar välja svenska som språk och region i appar som har stöd för det. Klockan t.ex. visar "sön" osv. Men menyerna i Android är fortsättningsvis på engelska tyvärr.

    Hur som helst släppar jag det tillsvidare. Efter att ha gjort en del "optimeringar" fungerar plattan hjälpligt.
    - Tagit bort ett antivirusprogram. Kanske inte så klokt, men jag har aldrig haft ett sådant själv och aldrig känt att jag har behövt det. Dessutom gick plattan knappt att använda då det kördes.
    - Avinstallerat en hel drös onödiga program och inaktiverat en del googletjänster som inte används.
    - Ändrat i build prop så att gpu får sköta renderingen, blev klart snabbare i vissa fall såvida det inte bara är önsketänkande :)

    Hur som helst, ifall någon råkar ha en liknande platta anger jag här vad som står i build prop angående vad enheten heter osv.

    .model A120
    .brand CIGE
    .name A120
    .device CIGE
    .board newway82_tb_kk-a106
    .cpu.abi armeabi-v7a
    .cpu.abi2 armeabi
    .manufacturer alps

    Sökning på dessa ger inga speciella träffar förutom en som gjort en benchmark på geekbench (kanske är jag).

    Om någon sitter på mer info eller tips, återkom gärna! :)
    (Helt ny standard Android rom eller svenskt språkstöd önskas)