Är skärmskydd nödvändigt?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av 10cent, 30 apr 2016.

  1. 10cent

    10cent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra
    Hej!

    Jag är en person som mer eller mindre alltid använt något slags skärmskydd för mina mobiler.
    Nu har jag dock börjat tröttna på alla skärmskydd som ej passar på grund av dom nya skärmarna som är böjda längs kanterna.
    Hittade en länk till något jag i alla fall aldrig hört talas om och det var ett skärmskydd som kallas för nano screen protector.
    http://www.shark-proof.com/product/...ector?attribute_pa_number-of-boxes=single-box

    Detta är ett osynligt skydd som lägger sig som en hinna på displayen och gör att repor förhindras.
    Är det någon som har testat liknande produkter?

    Dom flesta nya mobiler i det högre pris segmentet har Gorilla Glas 4 och det ska vara relativt reptåligt så är det ens värt att använda skärmskydd?
     
  2. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Den där produkten skulle jag aldrig lita på, har provat något liknande och det är bara bluff!
    Gorilla Glass 4 är tyvärr inte speciellt tåligt mot just repor, det räcker att man har lite smågrus eller sandkorn i fickan för att man ska få små repor i glaset.

    Ett skärmskydd i härdat glas är definitivt bästa skyddet mot både repor och fall, men som du säger så är det svårt att hitta bra glas som fungerar på telefoner med 2.5d glas osv.

    Dom telefoner jag haft som har Gorilla Glass 4 har alla fått smårepor efter väldigt kort tid, kanske inga djupa repor men ändå repor som syns beroende på hur man vinklar telefonen. Och jag ska tillägga att jag är väldigt försiktig med mina telefoner. Monterar oftast skärmskydd, åtminstone på telefoner med helt plant glas.
     
  3. 10cent

    10cent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra
    Fick också känslan av att den där produkten var för bra för att vara sann :).
    Synd för smidigt hade det varit att bara kleta på det där och sen slippa repor.

    Som sagt förr när displayen var helt plan så tänkte man inte på att skärmskyddet var monterat, satt ju riktigt bra.
    Men dessa 2.5d glasen är oftast problematiska och resulterar i en extremt ful kant ifrån skyddet.
    Men men det är lite som du säger antingen ett skärmskydd eller så blir det mikroskopiska repor oavsett hur försiktig man är.
     
  4. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Jag kör med plastskydd a la Copter. Inte optimalt men skyddar ändå skärmen. Och det är det viktigaste för mig som är allergisk mot repor.