Skärm, ljud och annat dör lite då och då

Diskussion i 'Xperia Z5 Compact - Allmänt' startad av flyawaynille, 15 mar 2016.

  1. flyawaynille

    flyawaynille Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2012
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Min Z5c har börjat få ett udda problem. Den reagerar inte på någon input, och den ger inte av något ljud eller vibration. Den är i stort sätt brickad(förutom notifikationslampan som lös första gången). Det har hänt två gånger, och båda gångerna så har jag behövt använda force turn off(volym upp + power) för att få igång den igen. Men efter det så fungerar den som vanligt. Första gången missade jag nästan mitt tåg då problemet uppstod på natten, och alarmet gick, fast utan ljud, vilket jag kunde se då min timer efter omstart sa att alarmet stängts av då det gått länge utan att stängas av. Även fast det aldrig hördes. Den första gången var 25 feb, och andra gången precis nu. Det händer inte ofta, men det är riktigt irriterande problem. Finns det någon lösning på detta problem?

    Jag fick Z5c då telia bytte min Z3c efter att hörlursporten gick sönder 3 gånger. Att även min z5c nu börjat krångla gör att jag har väldigt svårt att kunna rekommendera den till någon. Sony verkar helt enkelt inte vara så bra på hållbarhetsbiten.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  3. flyawaynille

    flyawaynille Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2012
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Nu dog den en gång så jag var tvungen att force restarta den. Sen dog skärmen igen 10 minuter senare, då höll jag in powerknappen och så började den blinka rött och startad.
     
  4. flyawaynille

    flyawaynille Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2012
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Och där dog skräphögen ännu än gång. Det blir att gå till Telia med den imorgon. Jag börjar bli riktigt trött på Sonys totalt värdelösa kvalitet på mobiler.
     
  5. flyawaynille

    flyawaynille Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2012
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Lämnade in mobilen hos telia. De anser att felet, samt att batteritiden är 50% sämre direkt när marshmallow kom beror på att baksidan är krossad. Spännande slutledningsförmåga av dem.

    Edit: Efter ett litet snack med både telia och Mobylife(reparatören) så löste sig situationen bra. Det visade sig att reparationskostnaden låg i att mobylife inte skickar tillbaks telefoner med trasig baksida. Däremot var både batteritiden och avstängningarna något som gick på garantin. Telia löste det snyggt genom att dra av reparationskostnaden från mina räkningar.

    Men det är definitivt värt att veta om att om mobilen har trasigt glas så kommer man att få betala. Även om själva problemet är något som är helt orelaterat.
     
    Last edited: 3 maj 2016
  6. flyawaynille

    flyawaynille Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2012
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Får bli en till uppdatering. Jag hämtade ut telefonen, och de hade bara bytt glaset på baksidan och återställt mobilen enligt servicepappret. Det verkar alltså som att de ljög på mobylife när de på telefon sa att de hade hittat ett annat problem som de fixat. Ligger nu på 38% batteri kvar med 1h40m skärmtid. Värdelöst för en mobil som marknadsförs för att ha bra skärmtid.