S7 Edge vs Mate8

Diskussion i 'Mate 8' startad av Ramboline, 6 maj 2016.

  1. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 679
    Mottagna gillanden:
    917

    MINA ENHETER

    Sitter med en S7 Edge som jag är nöjd med,men är lite sugen på Mate8 pga dubbla sim.Kommer jag att ångra om jag byter??någon som sitter med båda telefonerna?? Nu har jag alltid 2 telefoner med mig,men tycker det är enbart jobbigt
     
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    @dannejanne@dannejanne kan definitivt hjälpa dig! :) Han äger både S7 Edge och Mate 8.
     
    dannejanne gillar detta.
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Nyss kommit till gymmet återkommer lite senare :)

    Sent from my S7 Edge
     
  4. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Vill du byta så har jag en Mate 8 i mint condition.
     
  5. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det beror ju lite på vad du prioriterar i en telefon. Båda telefoner är fantastiska på sitt eget sätt men det skiljer ju lite emellan dem både i hårdvara och mjukvara.

    S7 Edge är ju uppenbarligen smidigare och skönare att hantera. Touchwiz har jag inga problem med längre jag tycker det är snyggt och har funktioner som jag verkligen drar nytta utav. Det känns rätt utvecklat och moget idag. Det är ju den delen du får offra litegrann i en Mate 8. Mjukvaran känns inte lika utvecklad och kan upplevas lite tråkig jämfört med S7 Edge ibland. Temastöd finns i båda men det är markant bättre i S7 Edge. Finns inte många bra teman till EMUI 4 alls medans det finns ett flertal riktigt kvalitétstaman till våra S7'or. Det är lite lite iOS över EMUI. Om du nu tycker om det eller inte.

    Det du får i utbyte är en telefon som känns rappare och mer responsiv. Man känner verkligen hur Mate 8 flyger fram jämfört med en S7 Edge. Mjukvaran är mycket bättre optimerad och har bättre flyt överlag och hesiterar typ aldrig till skillnad mot S7 som kan upplevas smålaggig i jämförelse. Samsungen är lite trögare helt enkelt. Detta reflekteras också i spel där Mate 8 hanterar spelande bättre än min S7 Edge som gärna hackar i spel medans det är smooth på Mate 8.

    Skärmen är ju bättre kvalité på S7 Edge men det är ju också den bästa skärmen på marknaden idag. Skärmen i Mate 8 är verkligen inte dålig på något sätt det är en bra LCD. Jag skulle säga att färgmättnaden är i stort sett identisk mellan de två. Båda skärmar är fulla av färg utan att kännas övermättade. Mate 8 hanterar vitt bättre och det ser vitare ut så LCD hanterar det bättre men svärtan är ju så klart bättre på S7 Edge. Den halvtum större som skärmen är på Mate 8 gör verkligen skillnad. Den känns rätt mycket större. Samtidigt blir telefonen klumpigare.

    Båda har bra batteritid men Mate 8 briljerar i detta avseende. På Mate 8 brukar jag få ut typ 1 timme skärmtid per 10% batteri medans på min S7 Edge med samma användningsmönster så blir det cirka 40 minuters skärmtid på den under samma tid. Mate 8 är ett monster som är svår att ta död på på en och samma dag. Samma känsla infinner sig inte riktigt med S7 Edge.

    I grund och botten. Mate 8 känns mer pålitlig på något sätt. Det är en riktig arbetshäst som aldrig sviker en. S7 Edge är lite mer förfinad överlag men den är aningen tröttare i mjukvaran om än mer utvecklad. Jag får även bättre täckning med min Mate 8 pga deras "kombinerade frekvensband" funktion. Får mycket stabilare 4G täckning i alla fall där jag bor.

    Är det något speciellt du undrar över så får du fråga.
     
    stealth.pilot, Oceanic och Ramboline gillar detta.
  6. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 679
    Mottagna gillanden:
    917

    MINA ENHETER

    Tack för svaret. Spel bryr jag mig inte om,batteritiden är viktig,lyssnar alltid på musik.launcher körer jag alltid nova.Hur är kameran??Hur är det med notification,vet att många med Honor7 inte fick notification när dom fick meddelande
     
  7. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 679
    Mottagna gillanden:
    917

    MINA ENHETER

    Hvor har du köpt den?? Och vilket minne har du?
     
  8. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Glömde nämna kameran sorry men den blir ju helt klart en nedgradering. Fotona ser bra mycket mer attraktiva ut från S7 Edge även om kameran i Mate 8 inte är dålig per se.

    Får man problem med notifikationer på Mate 8 så går det att fixa utan root men det är en grej man behöver göra med ADB då efter varje boot av systemet. Det går väldigt snabbt att göra men man kanske tycker det är drygt om man startar om telefonen ganska så ofta. Det är Androids Doze som ställer till det men det går att stänga av med ADB.
     
  9. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Jag köpte den från Tradera av en äldre gubbe, enligt honom bara använd i 2 veckor och det syns då den är som ny. Han har köpt den på Elgiganten i Vetlanda men han kunde inte skicka med något kvitto då han precis skilt sig och det var kvar hos frugan. Är säker på att man borde kunna få fram en kopia om man åker ner till Elgiganten? Den är i färgen silver med 32gb minne, kommer i låda med tillbehör + ett plånboks fodral i svart skinn. Har även beställt ett nytt Nillkin TPU skal.
     
  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Vet man inköpsdatum så ska de kunna fixa fram det helt klart.
     
  11. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Eller om dem söker på IMEI nummer?
     
  12. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Kanske går det också vet faktiskt inte. Vet i alla fall att det går med datum för har själv gjort det förut.

    Sent from my S7 Edge
     
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja benchmarks säger ingenting igentligen, för enltigt benchmarks så ska the snapdragon 820 baserade telefonerna vara mycket snabbare, men i real world tester på youtube så vinner Mate 8 i stort sett varje test med deras kirin processor, den öppnar appar snabbast osv och laddar websidor snabbast, behåller appar i dess läget bäst i minnet osv.

    tycker huawei och LG har de snabbste android rommarna.

    Hittils har vi inte hört mkt från när huaweis nya gränsnitt som är designed i usa av den förredetta apple design chefen för mjukarugräsnitt när det släpps... Jag vet att hon är ansvarig för några av ikonerna i mate 8 default tema, men inte mkt mer har vi hört, vi kan kanske vänta stora förändring till EMUI 5.0 då 4.0 inte blev något större förändring
     
    bernard gillar detta.
  14. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Benchmarks har jag aldrig brytt mig om. Det är för sifferrunkare! Jag bryr mig om prestanda i vardagligt användande och där är Mate 8 märkbart bättre. Väntar också med spänning på deras omdesignade gränssnitt har också läst om det där.
     
    Oceanic gillar detta.
  15. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 679
    Mottagna gillanden:
    917

    MINA ENHETER

    Skall åka till elgiganten och klämma på en i dag,för att se hur skärmen är.Men nu vet jag lite mera om telefonen.Tack för alla svar
     
  16. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Hur är det med ergonomin/greppvänligheten mellan dessa 2? Hade en S6 Edge tidigare som snabbt såldes då det kändes som man höll telefonen upp och ner hela tiden och edgefunktionerna kändes mest som en gimmic.

    Sent from my HUAWEI NXT-L29 using Tapatalk