Kinakopior på VR-headset, någon som har testa några? Rekommendationer?

Diskussion i 'VR - Virtual Reality' startad av Bonuz, 22 mar 2016.

  1. Bonuz

    Bonuz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Finns ju en uppsjö av billiga VR-headset från nätbutikerna, någon som testat och kan rekommendera??
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad är du ute efter? Något som efterliknar Gear VR? Skall enheten ha kontroller på hjälmen? Vad hade du tänkt dig för pris?
     
  3. Yttrasil

    Yttrasil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2015
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    14
    Visst finns det. Skulle dock inte vilja rekommendera någon då alla har ett specifikt problem som är löst med just Gear VR. Low-persistence och att bilden släpar efter vid rörelser, utan den teknologin inbyggd i displayen och för headsetet är det inte mer än en kul gimmick. Då fungerar nästintill cardboard lika bra för att ge sken av vad det hela handlar om.
     
    bernard gillar detta.
  4. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    thexps gillar detta.
  5. nilzie

    nilzie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Det är exakt samma som google cardboard. det är alltså inte fråga om någon kopia av oculus eller liknande, utan vr headsets för google cardboard.
    Google cardboard är skit imo.
     
  6. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Ja, det är klart att det är Google Cardboard i grunden, det är ju det som är poängen. :)

    Att köpa ett fristående vr-headset från Kina vore fullständigt vansinne, det är som om man skulle köpa en sån här:
    http://wii.mmgn.com/Lib/Images/Arti...ous-Chinese-Game-Console-Rip-Offs-1089707.jpg
    istället för ett Playstation 4. :teeth:

    Jag tycker att Google Cardboard är sjukt nice och är en riktigt trevlig vr-upplevelse, så länge man har en vettig telefon med en vettig skärm. Nu snackar vi alltså upplevelse kontra pris. ;)

    Dock så är kartong-headsetet från Kjell.com en svag länk, så det ska bli väldigt intressant och se hur mycket bättre det blir med de nya headseten!
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kan man justera optiken lite är ändå rätt mycket vunnet, vilket man inte kan på kartongvarianten på något smidigt vis.

    @Tolkas - ser fram emot ett omdöme om respektive VR-glasögon och vad som erbjuder bäst upplevelse :)
     
  8. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Jag fick hem mina nya headsets idag, och JÄKLAR vilken skillnad det var! Det är många småfaktorer som tillsammans gör väldigt mycket, tex:
    -Skönt skumgummi runt ögonen så att det är mer bekvämt
    -Bättre spännen som man kan ställa in för mindre belastning "viktmässigt"
    -Bättre och klarare linser
    -Linserna kan man ställa in genom att skjuta dem till sidorna eller fram och bak så att man inte längre riskerar att se dubbelt eller suddigt
    -Det är lättare att sätta i mobilen i headsetet och den sitter mer stabilt
    -Det är mer slutet överallt så att inget ljus utifrån tränger sig in, utan det är helt mörkt

    Jag testade denna:
    http://www.gearbest.com/home-gadgets/pp_198677.html
    och denna:
    http://www.gearbest.com/home-gadgets/pp_246872.html
    och de är nästan lika bra, men nummer två är snäppet bättre. Lätt värt några extra dollars.

    Jag rekommenderar alltså denna:
    http://www.gearbest.com/home-gadgets/pp_246872.html

    Om någon har några specifika frågor så kan ni gärna fråga på. :)
     
    murak och MaxPower gillar detta.
  9. murak

    murak Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    ZUK Z2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    ZUK Z2
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Efter att ha testat en kompis samsung VR så har jag beställt
    http://m.ebay.com/itm/291723956809?_mwBanner=1

    För mina dryga 160kr räknar jag med hög underhållning för pengarna. Jag är dock medveten om att det rör sig om en "cardboard deluxe" - inte en motsvarande upplevelse som samsung VR. Till mitt headset har jag passande nog en "kina-mobil", nämligen THL5000 som med sin 5" fhd skärm och stora batteri borde göra upplevelsen så bra den nu kan bli i denna prisklass.

    F.ö tycker jag alltid man ska ha bang-per-buck i åtanke oavsett vad det handlar om för pryl. Jag tycker det är kul att dessa billiga plast-headset finns för dem som vill testa på VR eller kanske utveckla vr-appar på smal budget.
     
  10. murak

    murak Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    ZUK Z2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    ZUK Z2
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Nu har det kommit! Upplevelsen är precis som jag tänkt mig: det funkar men det är inte en polerad upplevelse :) Min näsa tar i en del, men headsettet sitter bra på huvudet och 3d effekten finns där.

    Jag fick med en liten bt gamepad men jag lyckas inte få den att ersätta magnetknappen på vanliga cardboard vilket gör den värdelös förutom i appar som inte använder sig av magnetknappen... Någon som har tips på hur man konfigurerar en bt gamepad att funka med cardboard?
     
    Bonuz gillar detta.
  11. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 642
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  13. najksorn

    najksorn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tack för insynen i VR-världen, även om det nu är flera månader sedan ditt inlägg :)

    Funderar själv på något lite upphottad Cardboard-variant, främst för att få lite bekvämare användarvänlighet, troligen stabiliare konstruktion också, och kanske lite bättre upplevelse?

    Har du testat några specifika appar/upplevelser som imponerade extra på dig?

    Om jag har förstått det hela rätt kan man alltså köra tex. valfri film med denna inkopplad, och helt enkelt få en storbildsskärm med sig på resan, i hängmattan osv?

    Hur är ljudet? Medföljer lurar, eller kör man tex blåtandslurar som extra tillval?

    Visst ska man tänka "bang for buck", men hur står sig denna modell mot tex. modeller som ligger ytterligare 200-300 högre i pris? Är det värt att försöka leta vidare, eller är du övertygad?

    //najkks
     
  14. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    @najksorn@najksorn
    Om man på något plan gillar Cardboard-glasögon gjorda av kartong så bör man definitivt investera i ett par "riktiga" från Kina, eller bara på Kjell&co eller Claes Olsson. Dock så hade jag väntat lite tills Google har haft sin visning nästa vecka, dom lär visa något coolt inom VR då. Kanske kommer de släppa en egen upphottad version av Cardboard-glasögon till ett bra pris?

    Dom som jag beställde har inga inbyggda hörlurar eller handkontroller, utan jag kör vanliga trådade hörlurar och en egen separat bluetooth handkontroll. Fungerar riktigt bra.

    Man kan också som du skriver kolla på film eller serier och få en biokänsla, men jag har inte testat det så mycket som jag skulle vilja.

    Några spel och upplevelser som har varit riktigt roliga är bland annat:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.Cmoar.CmoarRollerCoaster
    https://play.google.com/store/apps/details?id=cardboard.crossy
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.fibrum.crazyswingvr
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.fibrum.madracevr

    Finns inte så jättemycket egentligen tyvärr, i alla fall inte så mycket bra, men jag hoppas att det kommer att ändras på det nu efter Googles evenemang nästa vecka. :)

    Hoppas att du fått lite hjälp och lycka till. :)
     
  15. najksorn

    najksorn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag blev faktiskt övertygad och beställde exakt det par du rekomenderade!

    Tydligen blev det även dubbel beställning, så ett par hamnar nog till försäljning :)

    Är ju faktiskt ganska mycket man får med tanke på att priset är en knapp 200-hundring!
    Dvs. om man jämför med Cardboard som kostar vadå - 150 - 200kr?`

    De fördelar jag ser främst med denna modell är nog: bekvämlighet, hållbarhet, inställningsmöjlighet
    Har dessutom köpt ett par trådlösa Jaybirds som kommer sitta som en smäck :)