Fairphone och Phonebloks/Project Ara

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Droid55, 5 mar 2016.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Finns redan en tråd om Phonebloks/Project Ara men tänkte vi kunde diskutera själva konceptet här.

    Förutom Phonebloks finns Fairphone som nu har kommit fram till andra generationen.

    Länkar:
    https://www.fairphone.com/
    http://www.projectara.com/
    https://phonebloks.com/

    Någon som har eller har testat Fairphone?

    Vad har ni för tankar och åsikter kring konceptet? Att istället för köpa en ny telefon var eller vartannat år så byter du ut delar. Är det här något du skulle vilja ha/göra?

    Övriga tillverkare verkar ju gå i motsatt riktning med numera inbyggda batterier. Tidigare erbjöd ju Samsung detta men inte ens de erbjuder det längre. Sen vet jag att det inte är omöjligt att byta batteri i t.ex. iPhone men ingen av telefonerna är alltså egentligen tänkta att man själv ska byta batteri på, eller annat för den delen.




    Senaste:
     
    Last edited by a moderator: 23 maj 2016
  2. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Är den modulär i klass med Fairphone? Får kika närmare på G5.

    Fördelen med Fairphone är att den verkar köra mer Vanilla Android men är inte 100% säker.
     
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    LG G5 är som en mycket begränsad Ara-projekt mobil. Det finns bara möjlighet att byta ut en modul + batteriet. Men det är ju avsevärt mycket mer än på de flesta andra mobiler. Man kan i dagsläget byta ut modul för extra kamerafunktion (inklusive extra batteri) och det finns modul från B&O som ger bättre ljud. Det ska komma många fler moduler är det tänkt.

    Jag behöver väl inte tillägga att jag ser väldigt mycket fram emot Ara-projekt mobiler. Det framgår väl av mitt användarnamn och avatar.
     
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    Ja, LG G5 verkar erbjuda mycket mer än andra telefoner. Intressant att LG av alla ger sig in i leken om modulär telefon. Kudos till LG!

    Haha ja, det framgår ganska tydligt. ;)
     
    Last edited by a moderator: 5 mar 2016
    Ara gillar detta.
  6. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    indika och Droid55 gillar detta.
  7. snigel1

    snigel1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2011
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Älskar fairphone-konceptet då jag föredrar att köpa prylar som håller.

    Tyvärr känns det lite tveksamt att den ska hålla i mer än ett år eller två då både mjukvara och hårdvara är halvt obsoleta redan nu. De verkar inte ens få till en uppdatering till 6.0.

    Funkar kanske för mammor och pappor och folk som inte är så kräsna men om jag ska köpa något som ska hålla länge vill jag ha rejält tilltagna specs och fräsch mjukvara från starten iaf...
     
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    Kul fast ganska förvånad/besviken över att det inte kommer gå att byta ut RAM, processor och mest av allt minne. Antar det inte finns något externt minne till Ara och det skulle även slippas om det fanns möjlighet att byta ut. Använder minneskort på pappas Moto G2 och det är långt ifrån smärtfritt även om det går. Att istället kunna byta ut intern minnet efter behov hade varit guld.

    Jag vet inte hur vanligt det är för att folk (förutom oss nördar) skulle byta just RAM och processor men minne känns som något många skulle vilja byta ut med tiden.
     
  9. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Dem har missat det som i stort sett är mest efterlängtat. Alla skule utan tvekan byta ut minnet till större och snabbare, finns det en förklaring till varför dem valde bort det? :)
     
  10. Droid55

    Droid55 Guest

    Swedroid skrev "Google nådde slutsatsen att de allra flesta inte bryr sig om, eller vill behöva bry sig om, processorn i en telefon."

    Visst kanske RAM och processor inte är något "vanliga människor" kommer tänka på i första hand, men minne, jag menar LAGRING, är något som många har problem med. Speciellt med telefoner som bara erbjuder inbyggt.
     
  11. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Ja precis det är själva lagring, och alla tillverkare vet om hur folk tycker om enbart internminnen, så poängen med Ara tycker jag inte verkar så lovande som det först gjort. :(
     
  12. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Vi får se hur det blir. Den färdiga produkten är ju inte ute ännu. Det finns tid för saker och ting att ändras, det är ju meningen med att dela ut prototyper/testexemplar till utvecklare.
     
    Droid55 och Honda gillar detta.
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Instämmer även om jag inte kunde låta bli att kritisera nuvarande planer. Min förhoppning är att projekt Ara inte bara ska erbjuda anpassningsmöjligheter utan även vara mer miljövänlig. Att folk inte ska behöva köpa ny telefon bara för det senaste är mer resurskrävande. Möjligheten att byta skärm är ju guld bara den. Hur många spräckta skärmar leder inte till telefonbyte pga. dyra reparationer?
     
    Ara gillar detta.
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag skulle också vara intresserad av Fairphone om det inte vore för att det känns sämre i praktiken. Med det menar jag möjligheten att uppgradera olika komponenter samt ev. stöd för systemuppdateringar.

    Varför jag tror/hoppas mer på projekt Ara är för att det är Google som ligger bakom. Tyvärr kan det krävas ett stort företag bakom för göra olika komponenter tillgängliga. Sen verkar det betydligt enklare att byta ut olika delar i Ara-telefonen än i Fairphone. Fairphone kör mer "klassisk isär plockning" medan projekt Ara erbjuder ett typ av pussel.
     
  15. snigel1

    snigel1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2011
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det är ett mysterium att fairphone inte fläskade i liite grann iaf med sin hårdvara om de vill vara trovärdiga att den ska hålla fem år. Den är ju som sagt redan omodern. Känns som det inte hade gjort någon märkbar skillnad på priset ändå att lägga till någon gb mer ram etc.

    Och de kan väl iaf utlova att de ska uppdatera os:et denna 5årscykel?

    Det gör mig inte så mycket att jag måste ta fram skruvmejsel. Men att sitta med en hackig upplevelse på gammal mjukvara om något år avkräcker.

    Ara kan säkert bli intressant om det någonsin blir verklighet, känns som det är någons fritidsprojekt på google som det hojtats om i bra många år nu
     
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Folk har orimliga krav i kommentarsfältet. Ska Google erbjuda flera OS inkl. iOS? Hur tänker folk? Tror de att Apple skulle gå med på det när de inte ens tillåter andra tillverkare att tillverka datorer och telefoner med deras OS? Inte en chans. Apple vill styra och anpassa både sin mjuk- och hårdvara.

    Fairphone är riktad mot en annan publik. Ara lägger främst fokus på anpassningsmöjligheter medan Fairphone fokuserar på miljöaspekten. Du får även tänka på att Google ligger bakom projekt Ara medan projekt Fairphone består av människor som vill skapa en telefon som främst värnar om miljön samt anställdas arbetsvillkor. Läs gärna mer om deras projekt på https://www.fairphone.com/roadmap/

    "Fair" i Fairphone står alltså för en rättvis telefon som ska vara rättvis hela vägen från produktion till konsument.
     
    Micke_A gillar detta.
  17. prograde

    prograde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur har det gått för Fairphone? Någon som har koll? Och, om jag köper en Fairphone idag, får jag då samma hårdvara som jag skulle ha fått 2015, eller hottar de upp den allt eftersom?
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 739
    Mottagna gillanden:
    44 736
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det har inte hänt mycket sedan Fairphone 2 tyvärr. Det kom en Fairphone 2 "Slim", men den är nära identisk med undantag för chassit/lite förbättringar av konstruktionen.

    Om/när det kommer en Fairphone 3 tror jag är okänt i dagsläget.


    Edit: Eller, det verkar komma en Fairphone 3, men den verkar bygga på Qualcomms Snapdragon 4xx-serie, och kommer då vara seg som sirap. Exclusif : le futur Fairphone 3, plus compétitif, se dévoile - FrAndroid. "Sent 2018".
     
    prograde och Ara gillar detta.