Ny surfplatta! Huawei Mediapad M2 10 / Galaxy Tab S/S2 / Sony Z4?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Oxygenic, 24 maj 2016.

  1. Oxygenic

    Oxygenic Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    507
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova
    Platta:
    Lenovo Duet 5, 2-in-1 Chromebook
    Övrigt:
    Sony WF-1000XM5
    Är i valet och kvalet. Säljer mina Nexus 9or nu, vill ha större skärm (och något nytt för omväxlingens skull).

    Just nu tittar jag lite på:

    Huawei Mediapad M2 10.0 64 GB (3GB RAM)

    Samsung Galaxy Tab S eller nyare S2 (inte så stor skillnad mellan dem, den äldre har betydligt bättre batteritid)

    Sony Z4.

    Jag värdesätter en grym skärm högt. Gillar Amoled, svärtan är oslagbar vid film och skönt när man läser e-bok i nightmode. Designen får också gärna kännas premium, snygg och välbyggd. Ska vara en 4G-platta så jag slipper köra tethering med min N6p. Bra batteritid är ett plus. Stöd för minneskort (detta saknade jag i Nexus 9).

    Just nu lutar det åt en ny Huawei eller en Samsung (den äldre) begagnad. Men jag kan för mitt liv inte bestämma mig. Har jag missat någon bra kandidat på premiumplatta i 10-tums storleken?

    Har hört att Sonys skärmar på z4:an kan självspricka, känns ju så där... Är inte så förtjust i Touchwiz - har inte testat EMUI heller för den delen. Van att köra Nexus, eller vanilla ROM:s. Hur tänker ni? Några tips/råd?
     
  2. Eder

    Eder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lenovo P2
    Funderar själv på Huaweis modell. Har fått bra recensioner. Färgkvaliteten ska dock inte vara tipptopp då den skiftar. Det andra minuset är tydligen själva byggkvalitén. Kan låta lite när man handskas hårdare med den. Allt annat ska tydligen vara bara vara plus, skaplig processorn som håller sig sval, stabil kamera för en platta, bra batteritid, snygg, relativt ljus bild, bildformat 16:10 m m.

    Ställer mig frågande till Sonys kvalitet just p g a det du nämner, glassprickor till följd av inre spänningar som inte bara gäller deras Z-mobiler utan också plattor. Köper man en platta för minst 4000 kr ska man inte behöva oroa sig över sådant trams.

    Har en Samsung 10.1 Note från 2012 och kommer nog inte köpa Samsung igen på ett bra tag. Ogillar all bloatware samt att menyer och annat känns laggigt (kanske p g a Touchwiz?). Sedan känns deras premiumprodukter generellt sett överprissatta. I det avseendet föredrar jag Sony.
     
    Oxygenic gillar detta.
  3. Oxygenic

    Oxygenic Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    507
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova
    Platta:
    Lenovo Duet 5, 2-in-1 Chromebook
    Övrigt:
    Sony WF-1000XM5
    DET låter ju lite oroväckande. Sist jag körde en Samsung var S4, och då åkte CM in på den illa kvickt. Men har inte deras Touchwiz skinnande lugnat ner sig lite?
     
  4. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    vi har både sonys tablet z4, tablet z3 och samsungs tab s2 i familjen och de är grymma plattor alla tre. fullt i klass med iPad air 2 som de ju också är ungefär samtida med. samsungs tab s2 går inte att jämföra på samma dag som deras äldre plattor som kunde lagga en till tårar ibland.

    det har inte självspruckit några sonyskärmar här, det problemet är nog långt ovanligare på plattorna än på telefonerna. däremot är det precis som på sony-telefonerna att OM skärmen spricker (jag drog min z4 i backen efter typ två veckor. det är dock inte mitt rekord - jag drog min surface 3 i backen på parkeringen utanför elgiganten, den skärmen funkade inte heller efter det) så funkar den inte alls, så då är det bara att hosta upp för ett byte och se glad ut
     
    bernard och Oxygenic gillar detta.
  5. Oxygenic

    Oxygenic Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    507
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova
    Platta:
    Lenovo Duet 5, 2-in-1 Chromebook
    Övrigt:
    Sony WF-1000XM5
    Ouch, jag hade gråtit blod om jag hade tappat min platta utanför butiken (nu hade jag visserligen aldrig köpt en windowstablet, men det är en annan historia ;)

    Som småbarnsförälder lär man sig att se till att man har bra försäkring. 4-åringen hittade och tappade den nästan nya iPad 2:an på hallens klinkersgolv. Sedan dess är det rejäla skal och fodral som gäller här på det barnen kan få tag på)

    Om du jämför Sony med Samsung, vilken skulle du säga känns mest gedigen?

    Sonyn är ju en bit dyrare - är den värd slantarna? Hittar inte så många beggade heller tyvärr...
     
  6. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    det gjorde jag också :). men microsoft har en ganska bra policy så när jag pröjsade för att få skärmen lagad så fick jag en ny utbytesenhet med vändande post så sen var det bara att glömma och gå vidare.

    hmm, samsungen känns en aning exklusivare antar jag med sin metallram, men jag tycker det är kvalitetskänsla på sonyn också fast på ett lite oglamorösare sätt :D.

    jag skulle ju tidigare ha sagt att det borde vara vettigare att satsa på sonyn då de är mycket bättre med uppdateringar, men till min häpnad har det tydligen rullat ut marshmallow till tab s2 också i dagarna.

    samsungs amoledskärm överträffar ju allt annat vill jag påstå, men sonyn har verkligen en fantastiskt fin skärm den också. tror dock att samsungen har högre max ljusstyrka, ifall du tänker dig att använda den utomhus.

    jag skulle nog säga att den mest avgörande faktorn nästan borde vara om du föredrar 16:10 eller 4:3 - ja om du nu inte har nytta av sonyns vattentålighet förstås. jag brukar iofs använda min i badkaret :)
     
    bernard gillar detta.
  7. Oxygenic

    Oxygenic Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    507
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova
    Platta:
    Lenovo Duet 5, 2-in-1 Chromebook
    Övrigt:
    Sony WF-1000XM5
    Ja Samsung är inte kända för att vara snabba direkt... :-/ Nja, badkarssurf är väl inget jag tänkt börja med direkt. Lutar lite åt Samsung, fast funderar på om det verkligen är värt med en S2, specarna verkar ju nästan bättre på tab s (skärm & batteri). Stör mig på att Samsung inverterat back/multitasking knapparna bara...
     
  8. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    håller med om skärmformatet/storleken. men jag tror tab s fortfarande laggade lite, om än mindre än tidigare samsungar. och tab s2 har bra batteritid, batteritid beror ju inte endast av batterikapacitet :)