lista dina dröm specifikationer för Note 6 ?

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av Oceanic, 18 maj 2016.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Note 6 ligger som bekant inte långt borta, senaste ryktet säger i augusti, detta ca en månad innnan Iphone 7 planerar att släppas så det hela känns väldligt logiskt.

    Galaxy Note 5 gav hos på en historisk strategi förändring i note serien. Note Serien har alltid varit samsungs mest högpresterande premium segment, där alltid den senaste och mest kraftfulla teknologin tillämpas och har därför alltid varit populär speciellt bland entusiaster. Note 5 innebar ett paradigmskifte, hårdvarumässigt uteblev det någon slags hårdvaru uppgradering utan vad vi såg här var samma interna komponenter som satt i S serien, Lägg till också att s6 Edge + hade liknande storlek som note vilket gjorde Note 5 existensberättigande mer och mer tveksamt, pennan känns för många som en gimmick som man igentligen inte harn ågon större användning och man hade gärna kunna tänka sig att fyllas pennas utrymme med något annat så som större batteri.
    Jag personligen har dock alltid gillat Note seriens mer eleganta rektangulära form framför S seriens mer rundande "fjortis" form (designat av advokter som har hängt med sedan S3an).

    Jag kan börja med att tillägga att mina förvätningar inte är speciellt stora på Note 6, jag tror det vi kommer se är snapdragon 830 samt 6GB ram minne, något förbättrad kamera från s7an (samma optik och sensor förmodligen men förbättrade mjukvaru algoritmer)

    Men om jag skulle lista mina dröm specs för Note 6 skulle de se ut så här.

    • 6 Tum skärm för mig som Huawei Mate 7 ägare är detta perfekt balans mellan ergonomi och upplevelse
    • Slimmade yttermått likt Huawei Mate 8 med bra screen to body ratio
    • 6 GB Ram minne (detta behövs då 6GB i praktiken på en Samsung mobil innebär runt 3-4GB pga av dåligt optimerad mjukvara)
    • Snapdragon 830, skulle bli förvånad om den inte har det, snapdragon 830 har stöd för 8gb ram minne.
    • 2K amoled skärm ,trots VR så räcker 2K batteritid är viktigare i dagsläget.
    • Batteri gärna 4100-4500 mAh Batteritid är verkligen viktigt och det är Samsungs alkikeshäl för tillfället dom borde satsa mer på det.
    • Framåtriktigare stero högtalare, gärna en 3 högtalare, där av en som agerar sub likt HTC 10ans koncept (som gärna använder konceptet med reasonans låda som senaste ipad har)
    • Samsung borde kapitulera när det gäller mjukvara och be google och hjälp likt HTC gjorde för att få en mer stock android upplevelse, samsungs egna funktioner är oftast ganska löjliga, så hoppas att Note 6 blir den första telonen från samsung med bra Flyt i. (ja även s7an laggar tro det eller ej så dom har fortfarande inte löst detta)
    • Sist men inte minst, överge en gång för alla den fysiska hemknappen och capactiva knappar innför en mjukvaru basserad navigations meny likt Huawei har där man enkelt med swipe kan dölja menyn när det behövs. Fysisk hemknapp är både fult och bakåtsträvande men dessvärre har blivit samsungs signum den klassiska ovala hemknappen.
    • Double tap to wake likt LG har
    • fingerprint läsaren ska vara baserad på LG/Qualcom senaste teknologi där man med hjälp av ultraljud kan avläsa fingeravtryck på hela skärmytan detta skulle elimenera behovet av en ful hemknapp. om inte det går ser ag gärna en cirkulär hemknapp dock bara capactiv sådan, och då vill jag även ha en fingertrycks läsare på baksidan likt Nexus 6p, alltså 2 st en fram och bak.
    • Att bra ljud i högtalarna prioriteras före vattentäthet. Vattentäthet är bra men det är också lite av en gimmick för många, att bada med mobilen i badkaret kan vara en kul grejj men jag själv har varken badkar eller behov av att bada med mobilen, enligt min erfarenhet klarar de flesta telefoner kortare stunder i regn vilket räcker för dom flesta.
    • utbytbar batteri, jag skulle vilja se en liknande lösning som LG G5 men jag skulle vilja istället att man med hjälp av en simkorts verktyg öppnar en lucka ungefär som en kraftigt förstorad simkorts lucka, detta skulle ge en mer premium känsla. Även då inte många känner att dom vill gå runt med ett extra batteri i fickan så är det så att efter 1 år så är batteriet torsk, ett mobilbatteri idag ska bytas en gång om året då dess kapacitet försämras kraftigt på ett år just därför skulle jag vilje se att det gick att byta ut batterit, en sådan lucka som jag efterfrågar känns högst genomförbar det är bara det att ingen har tänkt tanken ännu som det verkar, tror dock LG och deras G5 kan inspirera flera tillverkare och kanske leda dom in på rätt spår ?
    • Dual boot, ett läge med touchwiz och en boot som ger en "nexus" liknande upplevelse, gärna i sammarbete med google som möjligör snabbare tillgång till nya android uppdateringar
    • IR blaster Ja tack
    • Dubbla sim kort ja tack även om det inte är speciellt troligt då svenska operatörer systematiskt ratar och vägrar köpa in alla telefoner med dubbla sim kort pga marknadsrelaterade orsaker så tror jag nog många känner ett stort behov av att ha 2 st telefoner ett privat och ett för jobbet.
    • Stöd för SD kortläsare , tror samsung har lärt sig av misstaget och vi kan nog vänta oss SD kortläsare framförallt i tider då kapaciteten för dessa speciellt i tider då det börjar nå storlekar så som 1 terabyte.
    • Vad det gäller kameran önskar jag först och främst inga fula kamerabulor, Huawei med p9 har visat att det går bra, men om man ska göra en kamerabula kan man åtminstonde göra den snygg, enligt mig har huawei Mate 8 den snyggaste kamerabulan, det går absolut att göra så att den ser bättre ut. Därefer önskar jag ett dubbla kamera koncept likt p9 men istället för monokron sensor som i dagsläget inte är bevisat att ge de överägsna ljusinsläppet i färgbilder som man väntat sig så vill jag hellre att den andra kamera sensorn arbetar för att få bättre djup i bilden, och som också innebär något bättre optisk zoom. Dubbla kameror känns helt rätt i tiden men då måste samsung jobba hårt med att få kameran bulan att se bättre ut, Huawei är dom enda som lyckas med detta.
    • NFC innför gärna samsung pay här i sverige då om du frågar mig så är Samsungs pay lösning den bästa pga det enkla faktum att den fungerar med dagens vanliga kort terminaler vilket innebär att det i praktiken kommer funka i varenda butik till skillnad från android pay som kommer ta lång lång tid innan det blir ettablerat, om stora kedjor som ica och coop hoppar på tåget kan vi dock se en snabbare utveckling även med androidpay. Samsung pay lanserandes nyligen i UK.
    EDIT:
    • Att dom överger glasbaksidan var en viktig del jag glömde lista. På en metall telefon vill man kunna känna att man håller i metall, om man ska glasa in metallen är det bättre att ha en plastbaserad telefon (man kan omöjligt se skillnad på plast och mentall under glas) dels för att få ner tillverkningskostnad och dels för att få bättre mottnings styrka på antennerna. Glaset gör telefonen mer omtålig, och alla klagar på att den drar till sig fingeravtryck.
     
    Last edited: 18 maj 2016
    bernard gillar detta.
  2. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Ja får dom med allt du listar blir det ett givet val. Önskar ffa av Samsung att dom får till flytet snart och överger glasbaksidan, då kan det bli aktuellt med Samsung igen för min del.

    Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
     
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Att dom överger glasbaksidan var en viktig del jag glömde lista. Men håller med dig på en metall telefon vill man kunna känna att man håller i metall, om man ska glasa in metallen är det bättre att ha en plastbaserad telefon (man kan omöjligt se skillnad på plast och mentall under glas) dels för att få ner tillverkningskostnad och dels för att få bättre mottnings styrka på antennerna. Glaset gör telefonen mer omtålig, och alla klagar på att den drar till sig fingeravtryck.

    Annars känner jag samma sak, mjukvaran är en stor del varför jag inte gillar samsung och verkligen drar mig för att köpa en samsung telefon och det faktum att jag vet att dom kommer vara långsamast i världen på att komma mer android uppdateringar.

    Många bortser dock med allt detta bara för att få den bästa kameran...så enkelt är det.. När folk köper mobil tänker dom inte alltid på helheten utan dom fokuserar gärna på en enskild sak , och kameran är en sådan sak som gör att samsung säljer bra..

    För mig personligen så är det samsungs överlägsna amoled skärmar som varit för mig de jag saknat mest när jag använt andra märken, men nu kommer ju samsung tillverka edge paneler åt flertal tillverkare så som apple och huawei och xiaomi med flera, detta är för mig väldigt glädjande nyheter jag själv har siktitet mer inställt på huawei "Mate Edge" i september mer än note 6 om jag ska vara ärlig. Jag vet redan nu att Note 6ans prislapp kommer vara en stor turn off för mig
     
    Last edited: 18 maj 2016
  4. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Jag har egentligen inget emot tw i sig, men däremot lagget! Jag tycker till och med man kan lära av EMUI i nuläget. Tungt grafiskt, men vilket flyt!

    Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
     
    bernard och Oceanic gillar detta.
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja EMUI bär för mig tronen över bäst flyt förutom nexus. EMUI är väldigt väl optimerat och har bra flyt och laggar mindre än andra, det är framförallt mate 8 och p9 som imponerar, men framförallt p9 imponerar i dagligt användade. För mig förlorar EMUI enbart i vissa detaljer, så som avsaknaden av app drawer, då jag personligen tycker det är överskttat så skulle det inte skadat att ha det som alternativ då många uppenbarligen inte kan klara sig utan det många vill ha en tom hemskärm utan appar och mappar, jag personligen föredrar att täcka hela hemskärmen med appar och mappar för snabb access och bäst ergonomi. Jag tycker EMUIs mycket snanna sökfunktion nästan eliminerar behovet av en appdrawer när jag använder nova och deras app drawer brukar jag sällan scrolla bland alla apparna utan brukar söka direkt genom att skriva första bokstaven i appen. Jag tror inte app drawer är en lösning som är speciellt framtidssäker utan jag tror nog det är något som vi kommer se avecklas mer och mer framöver tills vi hittat ett bättre sätt att organisera appar.

    Men ja i dagsläget finns det inte en enda samsung telfon som inte laggar och det verkar inte spela någon roll hur bra prestanda hårdvaran har på pappret dom lyckas fortfarande inte med att få bra flyt, samsung borde därför erkänna sig själv inkompentent i detta område och be om hjälp från de som vet vad dom sysslar med.
     
  6. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    När jag fick min Note 5 och den visade sig scroll-lagga blev jag fan nästan gråtfärdig...

    Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
     
    Oceanic gillar detta.
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    jag föstår...samsung borde syssla med dom kan bäst dvs hårdvara. Mjukvara har aldrig varit deras starka gren. Det är pinsamt när dom har så bra hårdvara på pappret att dom inte kan lyckas lösa flytet inte ens år 2016...Det finns ingen ursäkt till det. Men att dom är så sega med att släppa nya android versioner är också en sak som gör att jag hellre satsar på andra märken. Att dom samsung nu kommer sälja sina edge amoled skärmar till andra tillverkare är för mig personligen spiken i kistan för mig och samsung, nu finns det inte längre något som kan motivera mig till att välja samsung, men vi får se om Note 6 kanske får mig att ändra på detta.
     
  8. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Nej det är samma här. Hårdvara som skall räcka flera år men som out of the box är medioker, dessutom som du säger uppdateringar som man i princip skall vara glad om man får överhuvudtaget..
    Men får de ordning på detta till N6 så kanske!

    Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
     
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Min första telefon var en Note 1. Jag beställde dock en s2 men han avbeställa den då och väntade på note som kom 2 månader efter. Jag var väldigt ivrig att uppdatera när Note 2 kom, men note 2 var tyvärr en stor besvikelse, rent hårdvaru mässigt var det inte motiveratt uppgradera från min note 1, och dessutom tyckte jag rent utseendemässigt att den var ful, det är möjligt att den må varit snyggare i verkligheten men jag gillade inte de mer runda formerna den hade jämfört med den mer rektangulära note 1.

    Sedan kom Note 3 Det var främst dess fula läderbakstycke som inte föll mig i smaken, och det faktum att att själva ramen var gjord av väldigt mjuk magnesium metall vilket gjorde att den extremt enkelt fick fula märken. Jag höll hårt i snåltarmen och höll kvar i min Note 1 ett tag till, Sedan kom Note 4, efter ha sett skärmen i butik blev jag försälskad vid första ögonksastet, men det var återigen läderbakstycket som inte föll mig i smaken och det var också här som samsung började härma apple priser, jag boycottade här note 4an främst för priset , det blev därefter pga en olcyka med min note 1 tvungen att byta till en billig telefon snabbt och det blev LG G2, detta var en lysande telefon på många sätt, men efter 3 månader var skärmen spruken och det blev därefter en huawei Mate 7 som köptes i november hade enbart tänkt ha den till max april året efter, för att köpa en riktigt flaggskepps telefon i väntan på de skulle släppas. Men nu har jag haft min Mate 7 i snart 1 och ett halvt år. Jag har en viss hat kärlek till den. Den går på knäna stund talls men gillar formfaktorn väldigt mkt och skärmen och batteritiden och fingertrycksläsaren.

    Vad jag väntade på var Note 5 då de inte blev någon note 4, det visade sig senare att Note 5 inte kommer till sverige och att den bara kommer immportas av vissa butiker här i sverige och blev dessutom väldigt dyr. även Batteriet känndes inte så jätte övertygande hade gärna sett större batteri då ett flertal tillverkare bland annat huawei lenovo med flera börjat med batteriet med 4100 mAh. Nu i efterhand vet jag inte vad jag skulle gjort annorlunda. jag var nog närmast att slå till på note 4. man hade givetvis kunnat ha ett annat fodral till baksidan som inte var läder. Jag köpte Mate 7 mycket som en protest mot samsungs apple priser. Hur som helst en hel del har hänt sedan dess, priserna generellt har gått upp sedan dess och därmed också smärttröskeln. Huawei har även dom successivt höjt priserna där tex p9 plus är nästan lika dyr som s7edge tex Huaweis mate serie kvarstår dock och var riktigt nära att köpa mig en Mate 8, men det är alltid så mkt nya telefonera runt hörnet..så man står ut ett tag till coh väntar på något bättre.. Just nu är det tillverkare som Leeco med mera som pressar priserna neråt, men man kan också ifrågga sätta hur mkt plus dom går med deras telefoner tror vinst marginalerna är ganska låga på dessa men de otroliga prismarginalerna som det är på telefonerna idag måste få ett slut och det är tillverkare som leeco och andra som kommer tvinga andra tillverkare till mer human prissättning.
     
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Får lägga en till sak till listan, Good Lock, vilket är samsungs nya GUI koncept som ser väldigt lovande ut.

     
  11. Mjodroid

    Mjodroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    5.8" amoled
    Exynos med cirrus/wolfson dac
    Adaptiv förstärkare
    6-8gb ram
    Utbytbart batteri
    Plastbakstycke, gärna pleather för det ger överlägset grepp
    256gb inbyggt minne
    Sdxc plats, gärna dubbla minneskortplatser
    Mindre bloat från google (skulle halvera antalet deaktiverade appar)
    Samsungs vanliga bombsäkra byggkvalitet
    20mp dual pixel kamera med zeiss optik
    Micro usb
    Kameraknapp
    4 års garanterade uppdateringar

    Ja det är väl vad jag hoppas på iaf.
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag skulle hemskt gärna vilja se ett biffigt batteri, 4000 mAh+, på bekostnad av lite större djup förstås. Gärna i kombination med dual SIM :)
     
    Oceanic gillar detta.
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Stort batteri och bra batteritid är verkligen jätte viktigt... Man ska inte behöva hela tiden tänka 2 gånger när man surfar osv och skola snåla bara för att man vet att batteriet inte håller hela dagen annars
     
  14. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Först måste de överge glasbaksidan innan nån mer Note kan bli aktuell. Nu ska den ju också vad jag förstå ha edge-skärm och då går den fetbort i vilket fall.

    Skickat från min VIE-L09 via Tapatalk
     
    tomurdoc och jnsson gillar detta.
  15. tomurdoc

    tomurdoc Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2014
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Exakt.
    Hade tänkt köpa en, men edge skärm går bort.
    Blev en A9 problem istället, 5000 mAh batteri och 6" skärm funkar.