Elektrisk sparkcykel - vad gäller i Sverige/erfarenheter?

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 19 maj 2016.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har fått pippifågel på att skaffa mig en elektrisk sparkcykel, men det verkar enklare sagt än gjort o_O

    Enligt transportstyrelsen gäller i princip samma regler för sparkcyklar som för elcyklar vilket innebär en hastighetsgräns på 20km/h (25km/h för cyklar) samt motoreffekt på maximalt 250W.

    Köper man en elcykel med kraftfullare motor (upp till 1 kW) klassas den som "moped klass II" enligt nedan med en fartbegräsning på 25km/h. Går det fortare är det "moped klass I" som gäller. Trafikreglerna för moped klass II är desamma som för cykel.

    Frågan är bara vad som gäller för sparkcyklar med högre effekt? Finns det någon butik i Sverige som har ett lite större utbud av elsparkcyklar som är lagliga/certade att köra med i Sverige?


    Ovanstående regler gör ju att exempelvis elsparkcykeln nedan inte kan klassas som elcykel i alla fall. Effekten är högre än de rätt lama 250W Transportstyrleksen tillåter för eldrivna fordon utan/med trampor, och hastigheten är ju även den för hög med hela 2km/h.

    Kan nedanstående sparkcykel då klassas som" Moped Klass II"? Är det möjligt att lagligt framföra den i Sverige?

    hd_imgshow.png
    https://www.citybug.com/product/citybug2s.aspx
    Motoreffekt: 350W
    Hastighet: 22km/h

     
    Last edited: 19 maj 2016
  2. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Man kan undra om det finns ett politiskt motstånd mot sådana prylar. Har själv velat ha något liknande som inte vållar problem om man inte har registreringsskyltar eller försäkring. Dynga! Men vet ej hur det är i Finland med våra §. Skulle spara pengar om det var som en sykel, köp & andvend.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag missade dessutom i mitt inlägg ovan att "Moped klass II" eller vad som också kallas "EU-moped" kräver trampor, så det verkar inte finnas någon möjlighet att framföra en elektrisk sparkcykel på svenska vägar lagligt såvida den inte är "nerfad". Det villl säga 250W effekt och begränsad till 20km/h.

    Ja, man undrar varför reglerna är så restriktiva. 25km/h och upp till åtminstone 500W hade tillåtit betydligt mer användbara fordon.

    Det är väl också förklaringen till varför det inte verkar finnss någon seriös återförsäljare i Sverige som saluför elektriska sparkcyklar.

    Edit: Här är en äldre modell av Citybug som faktiskt klarar kraven (250W / 20km/h) och som säljs av ett danskt företag: https://www.skatepro.se/90-14824.htm
     
    Last edited: 19 maj 2016
  4. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Festligt,,
    Jag skickade tidigare idag en fråga till Transportsyrelsen kring dessa. JAg vill vara säker på vad som gäller innan jag skaffar en. På campingen där vi spenderar mycket tid i vår husvagn så skulle det vara smidigt att ha något liknande.

    På ingen av sidorna som säljer så framgår det vilka regler som gäller.

    Den du hittade såg ju smidig och snygg ut, inte så mycket ungdomsracer som många här inne är; www.rull.se

    Så, vi får se hur lång tid det tar för Transportsyrelsen att svara.
     
    bernard gillar detta.
  5. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Här är svaret :

    Svar: I och med att de går att köra fortare än 20 km/tim så ska de klassas som moped klass I eller klass II. Moped klass II blir de som går att köra 21-25 km/tim, och moped klass I blir det som går att köra 26-45 km/tim.

    Sedan ska båda klasserna av moped ha ett CoC-dokument utfärdat av tillverkaren som visar att alla EU-krav för moped klass I eller klass II är uppfyllda.

    Fordonen i annonsen saknar uppgift om vad det är för fordonsslag, och de saknar uppgift om vilken dokumentation som finns med. Det går därför inte att avgöra om de är fordon som uppfyller kraven. Troligen saknas det CoC-dokumentation på dessa fordon


    Så ser svaret ut. Jag har ställt en fråga tillbaka om vad som gäller när CoC dokumenten saknas.

    Men det verkar som att dessa inte gör att framföra på lagligt sätt på allmänna vägar.
    Det lär ju inte vara lätt att vara rätt försäkrad heller .
     
    chraist gillar detta.
  6. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Så det blir att ladda akkun ofta? 250W låter rätt futtigt faktiskt. Tyks egentligen luta mot att vi inte skall ha något fordon utan utgifter på liknande sätt som en bil eller motorcykel/moped. Är det ekonomiska orsaker eller säkerhets orsaker till det hela? Hos YOUTUBE har jag sätt vad jag letat efter. Men det lär inte vara en gångs avgift. Dvs det där med att yrka på utgifter för att egentliga säga: "ni kan gå eller ta vad som staden redan erbjuder"
     
  7. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Hela idén är väll inte att ha löpande utgifter, om man införskaffar sig dessa prylar? För mig skulle det vara så. En sykel kan has utan löpande kostnader. Dynga!
     
  8. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    I vilket fall som helst så hur lång kan man åka med en sådan pryl? Skall kolla vad www.verkkokauppa.com har. Polisen hos oss har nu mer 2 julingar med stång till sitt befogade. Källa MTV3
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det skiljer rätt mycket från modell till modell, men i snitt klarar de av 20-30km.

    Själv är jag just nu mest intresserad av den här modellen som började som ett kickstarterprojekt: http://gomomas.com/e-scooter/



    Framförallt därför att den har rätt kraftiga 10"-däck med luft i, vilket gör det betydligt bekvämare att åka på kullersten ojämnare underlag. Bra pris också i förhållande till motor, batteri och räckvidd.

    Om denna skall köras i Sverige måste den först klassas som moped och det lär inte hända i första taget, så det blir till att köra på privat mark i sådana fall.
     
    Last edited: 25 maj 2016
  10. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Främsta anledningen till att man inte får köra vad som helst i Sverige är säkerhet. Riksdagen har beslutat om Nollvisionen och den går inte ihop med att man får köra omkring på icke godkända fordon hur som helst. Höga hastigheter ihop med icke behöriga förare fungerar dåligt.

    För moped klass II kan man göra en mopedbesiktning. Om man får godkänt där så behövs inget CoC-dokument.
    http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vagtrafik/Fordon/fordonsregler/Moped/Moped-klass-II/
    Det krävs trafikförsäkring, hjälm och körkort med rätt att framföra moped klass II (undantag för de som är födda innan 1 oktober 1994).

    Det går nog att göra en mopedbesiktning för en moped klass I också, men det verkar inte lika klart. Prata med den som utför mopedbesiktningar om vad du vill köpa och kolla vad de säger.
     
    bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Efter lite research har jag hittat en vettig elektrisk sparkcykel som är laglig att framföra i Sverige och som dessutom kommer från en seriös tillverkare baserad i Tysklad.

    Tillverkaren heter "Egret" och sparkcykeln heter "One V3". Den har en motor med en effekt på 250W och en maxhastighet på 20km/h.

    Egret har också ett bra utbud med reservdelar vilket känns trevligt med tanke på att det är en rätt dyr leksak (€999). Det mesta verkar gå att byta ut/laga om olyckan skulle vara framme.

    Till det tråkiga hör att hjulen är rätt små och solida/av gummi, vilket förmodligen gör det till en rätt obekväm upplevelse om man bor i en stad med mycket kullersten.

    De erbjuder dock ett däck med luft i som man kan montera på framsidan av sparkcykeln:https://www.my-egret.com/en/spare-parts/air-tire-v2-v3-one-s-140.html. Jag funderar på testa om det gör någon skillnad för komforten.

    Sparkcykeln går även att köpa i Sverige, men kostar då närmare 14 000 kr, vilket är lite väl mycket med tanke på vad tillverkaren tar via hemsidan (999€): http://www.m-in.se/eldrivna-fordon/egret-one/


    Alternativet till Egret One V3 är Citybug2 som också möter kraven för att få framföras på svenska vägar: https://www.citybug.com/. De verkar dock inte riktigt erbjuda samma uppsättning reservdelar.


    Egret One V3

    egret-one-v3.jpg
    Pris: €999
    Motor: 36 V/250 W (Bakhjulsdriven)
    Hastighet: 20km/h
    Batteri: 36V/288 Wh
    Räckvidd: 20-25km
    Stötdämpning: Ja, stötdämpad framgaffel
    Hjul: 2x6.2", gummi
    Vikt: 15kg


    Citybug 2
    hd_imgshow.png
    Pris: €899
    Motor: 36 V/250 W (Bakhjulsdriven)
    Hastighet: 18km/h
    Batteri: 36 V/200 Wh
    Räckvidd: 15-20km
    Stötdämpning: Nej
    Hjul: Bakre hjul 7,2", främre hjul 7,6", gummi
    Vikt: 12.5 kg



    Vilken sparkcykel verkar ur er synvinkel vettigast?
     
    Last edited: 26 maj 2016
  12. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Fint jag är född 1980 i Helsingfors.
     
  13. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Har provat en manuel variant med små hjul. Behövs slät yta att åka på. För att inte känna darrningar i hela enheten. Sist den andandes så var av min systers barn.
     
  14. sebbaaanh

    sebbaaanh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2017
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    2
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fast det gör väl egentligen alla fordon som inte är rena leksaker också, och de omfattas inte av detta. Jag tänker på hoverboards bland annat. Gissar att sparkcyklar tyvärr hamnar i den kategorin, även om de inte borde hamna där.

    Det förtjänar dock en närmare granskning. Skall se om man kan få fram något.

    I Sverige är det dock svårt att hitta bra sparkcyklar någonstans, och premien gäller endast på köp inom tullarna som jag förstått det.
     
  16. luckeb

    luckeb Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Kolla även Xiaomi M365 IP54 12.5kg Ultra-light 30km Long Life Folding Electric Scooter Intelligent BMS Double Brake System 25 km/h Max. Load 100kg Two Wheels Electric Scooter
    https://banggood.app.link/OyXHW82VaH
     
  17. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Synd att § begränsar andvendandet av el skotrar. Hela idén med el skotrar är att inte behöva försäkring eller registrering. Dvs fortlöpande kostnader pga §
     
  18. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Men då kommer ju löpande kostnader med! Så då går den ju fett bort, typ.
     
  19. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Jo men räckvidden på dessa el skotrar är rätt kort. Ja om dom skall ha § på sin sida.
     
  20. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Jag är född 1980, så jag har väll då inga fortlöpande kostnader eller registrering?