Fråga: Swedroid-test på P9:an?

Diskussion i 'P9-serien' startad av calle_d, 26 maj 2016.

  1. calle_d

    calle_d Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+
    ROM:
    Stock
    Ställer frågan här, antar att ni på Swedroid läser förr eller senare ;)

    Kommer ni att recensera P9:an och i så fall när?
     
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det kan vi nog nästan ses säkra på en som bekant swedroid får alltid aldrig demokrati ex före release datum numera en skulle gissa på att dom jobbar med en recension just nu
     
  3. calle_d

    calle_d Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+
    ROM:
    Stock
    Någon i redaktionen som kan bekräfta? :)
     
  4. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 828
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
  5. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det jobbas på en recension!
     
    Finskpinne, zztop007, crapmind och 3 andra gillar detta.
  6. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
  7. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Gött. Alltid bra resentioner här på Swedroid.

    Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
     
    indika gillar detta.
  8. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Så Jävla besviken andra gången i rad på swedroids recension av huawei's toppmodell..
     
  9. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Utveckla gärna din kritik så det leder till något konstruktivt :)
     
  10. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Tycker det var en balanserad recension som jag mestadels kan instämma i efter en vecka med p9 själv. Prestandan är god även om den hamnar efter i benchmark testerna jämfört med andra topplurar.
     
  11. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Tycker att swedroid inte gör recensionerna riktigt seriöst
    Tycker inte swedroid gör HUAWEI recensionerna seriöst.. kände likadant när P8 recenserades..
    Nu kommer jag inte ihåg vad jag reagerade på med P8'an men med P9'an tillexempel då det här med kameran.. Suck..
    Dmark eller vad dom hette har ju sagt att det är en av dom bästa kameran just nu.. Jag menar så här.. Dom flesta som recenserar har inte mycket till kamera/bild kunskaper så det är förståeligt att dom är ute och cyklar.. Men swedroid, swedroid som nästan alltid är så jävla bra.. Inte bemödar sig och göra det ordentligt.. En besvikelse.. Tråkigt..

    Ursäkta om mitt skrivande e lite rörigt men har fett skönt grov ADHD :D
     
    Oceanic gillar detta.
  12. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Vad är det med kameran du tycker har missats?
     
  13. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Att den skulle vara medelmåttig.. Jo visst det är den om man inte lägger ner nån energi alls på att utvärdera den ordentligt..

    Dmark om dom nu hette så påstår ju att den är i toppen, och dom lägger ju ner lite energi på och testa den :D
     
  14. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 828
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Felet med kameran i just P9 är att den bara tar medelmåttiga bilder i auto-läget. Det är främst auto-läget som dom flesta användare använder när dom ska ta ett foto och där är P9 inte lika bra som konkurrenterna helt enkelt. Dessutom så har P9 problem att ta bra bilder i dålig belysning jämför med andra telefoner.

    Galaxy S7, Nexus 5x/6p och andra är mycket enklare att använda och lättare att få till en bra bild direkt i auto-läget. Alla orkar, kan eller vill krångla med massa manuella inställningar för att ta en vettig bild.

    Du behöver inte hacka ner på deras recension bara för att den inte blev som du önskat. Bara acceptera att kameran inte är lika bra som övriga flaggskepp.

    Skickat från min Nexus 5X
     
    inact_0036, Jaxione och jnsson gillar detta.
  15. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Problemet är att recensionerna skiljer sig så mycket, oavsett Autoläge eller hanteringen av detta bör ändå slutkontentan på en recension iaf vara snarlik.
    Som finskpinne påtalar säger dmark att det är en utav de bättre kamerorna på marknaden, lika så när pocketnow gör en review av bara kameran.

    Så här ställer jag mig frågande till hur det kan skilja så mycket i betyget av en kamera.
     
    Finskpinne gillar detta.
  16. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Exaktomundo.. Precis min poäng :cool:
     
  17. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Fast Swedroid med flera bedömmer ju alla kamerorna utifrån standardläget och därför blir ju betygen helt jämförbara och rättvisa utifrån det. Skulle vilja påstå att dom som är intresserade av att pilla en massa med inställningarna på en mobilkamera för att ta bra bilder är i minoritet och ändå är medvetna om att dxomark och pocketnow har mer djupodlade kameratester och ger betyget därefter.

    Jag med andra kollar på bla Swedroids tester när jag väljer mobilkamera då det är autoläget som betyder mest för mig och andra som är mer kameraintresserade på djupet på dxomark och pocketnow. Ser inte problemet :)
     
    Last edited: 3 jun 2016
    220volt och jnsson gillar detta.
  18. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Referensbilderna som delvis ligger till grund för slutsatserna i resencionen finns i artikeln. Det intressanta i sammanhanget är väl att disskutera dem och kritersera recensenten utifrån dem. Vad andra bloggar och nyhetssidor har skrivit är irrelevant för swedroids testning eftersom man måste skaffa sig en egen uppfattning.
     
    zztop007, jnsson och Vipan gillar detta.
  19. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Mycket bra review, vad man tycker och bedömer gällande bilderna är högst subjektivt med jag håller personligen med om bedömningen. Jag älskar kameran för dess avancerade finesser men är lite besviken på resultatet i sämre ljus vilket lovades skulle vara kanon. Allt som allt är det en fantastiskt telefon vilket gör mig sugen på första bästa större huawei med samma upplägg och en generation kamera extra.

    Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
     
    Vipan gillar detta.
  20. MrLonghair

    MrLonghair Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2016
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P9
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S3
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S1
    ROM:
    CM13
    Platta:
    Acer A3-A20
    Jag diggade allt utom bristande information om kamerorna. Framgick inte ens att RAW fanns. Fler än man tror, om än ett litet nummer, vet vad RAW är och skulle kunna uppskatta det, men långt fler skulle lära sig vad RAW är och vad det innebär för mobilfotandet om det framgick. RAW är en problemlösare och mirakelkur jag fotograferat med sedan firmware kom med RAW stöd till den första hackbara Canon PowerShot långt tillbaka i tiden.

    Det är rätt att fokusera på automatiska funktioner vid kamerajämförelser, men samtidigt är det fel för det skapar ett trist arms-race där fabrikerna och programmerarna kämpar för att bli den som kan klämma in flest och bäst automatiserande effekter och filter och försköningar för att göra det absolut yttersta att göra varenda foto som tas till det bästa möjliga. Huawei som bekant har skitit totalt i det där.

    Resultatet är besynnerliga kombinationer av onödiga konstiga modifieringar av auto-läge JPEGs som inte gör det man önskar dom hade gjort, dom sabbar texturer. Svep åt sidan och aktivera pro-läge. ProJPEGs får plötsligt fulla möjliga detalj på texturer och detaljer, men något konstigt automatiserat ligger ändå där och påverkar resultaten. RAW ger enligt protokoll den råa data kameran fångar och allting är väl. Förutom vandrande hot-pixels, bristen på motljus-skydd, möjliga brister från arbetet som gick in i att göra allt så smått som möjligt, och jag är med case för att förminska risken av att foton sabbas så lätt.

    Kamerajämförelser från den riktiga kameravärlden betyder inget för mig såvida det inte är rådatan som jämförs. Sensor och optik emot sensor och optik. På den marknaden är det automatiska behandlingar som görs inuti kamerorna för att skapa snyggare jpegs direkt ur, med RAW som tillval, precis som i fler och fler telefoner (äntligen). Skulle vilja se det med telefoner så att man äntligen kan få ett begrepp om hur P9 verkligen på riktigt jämför sig med konkurrensen. Med P9s färglägen och effekter (skärpedjup tex) är det lätt få det se ut som DSLR foto, en kul grej att se i den handfull recensioner som gick så djupt.


    Men! Det jag verkligen 100% tycker brister i recensionerna är att det inte står något hur videolinspelningarna SUGER! Det enda är den gamla vanliga 4K videoinspelnings-fetishen som märks bland androidrecensenter världen över. Prospektiva köpare som gillar det dom läste borde informeras om det före det är för sent, dom kanske gillar resultaten och förväntar lika bra kvalite ur videoinspelningarna. Om jag behöver filma något nuförtiden, vet ni vad jag gör? Jag tar med mig min fyra år gamla Samsung Galaxy S3, på full sanning. 720p30 är den begränsad till, och 720p60 är vad jag måste filma med P9 för att få någon ljuskänslighet överhuvudtaget för belyst inomhusvy!

    :)

    (Just for the record hade jag säkert suttit med Xperia X Performance snart om den skeppat med RAW support, definitivt säkert suttit med den om monokameran inte funnits på P9an och RAW support sett troligare ut för XpX)
     
    Finskpinne och zztop007 gillar detta.