Huawei Honor 4x - erfarenheter o omdömen?

Diskussion i 'Honor' startad av Lugnofin, 13 aug 2015.

  1. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Ja, det är det nog. Står att det ska ge bättre prestanda och bättre systemstabilitet. Men det ger alltså 189MB mindre utrymme?
     
  2. glemmy

    glemmy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Bra fråga, jag kunde ha mätt före och efter men nu tänkte jag inte på det.
    Har 856MB ledigt nu i alla fall, rätt säker på att jag hade under 1 GB innan också.
     
  3. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Jag har 1.28 GB ledigt så skulle tro att filer främst uppdaterats. Märker ingen som helst skillnad förövrigt.
     
  4. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    446
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Jag installerade uppdateringen i morse. Har hittills märkt att väder-/klockwidgeten nu visar aktuell plats och hemort vid sidan av varandra istället för att den ena visas ovanför den andra. Tycker också att tap to wake verkar fungera bättre nu, inte lika överkänsligt som innan då det var lätt att väcka skärmen av misstag bara för att man greppade mobilen med tummen på skärmen.
     
  5. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    446
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Upptäckte nyligen att det nu finns mängder med teman att ladda ner från appen "Teman". Förut fanns väl bara ett par stycken att välja mellan, eller? Tänkte att det kanske är något som låstes upp med uppdateringen till B130?
     
  6. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Var hittar du dessa i appen. Jag har fortfarande bara 5 att välja mellan.
     
  7. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    446
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Det står olika kategorier upptill. Aktuellt, Kategori osv.
    Men då har det kanske inte med uppdateringen att göra då. Jag funderar på om det kan ha samband med att man varit inne i någon annan Huawei-app och godkänt något som påverkar vad man får tillgång till? Långsökt kanske, och frågan är vilken/vad i så fall...
     
  8. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Du var på rätt spår.

    Godkände i Temaappen att de fick tillgång till min position och då fick jag tillgång till dessa extra teman.

    Tyvärr så är originaltemana bättre.
     
    Holabanarne gillar detta.
  9. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    446
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Smaken är som baken :) men jag tycker det är kul att ha lite att välja bland.
    Bra att du kom på hur man fick tillgång till dem, så att fler kan testa.
     
  10. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Har tyvärr efter allt för många tapp i marken spräckt glaset på skärmen rätt rejält. Stengolv från 2 meters höjd blev för tufft.

    Letar ersättare men det är då inte lätt att hitta något. 5x har i praktiken mindre skärm och dessutom sämre batteritid än 4x så den går bort. Även batteritiden på Xiaomi RedMi Note 3 är sämre. Tyvärr verkar just batteritiden på Honor 4x svår att överträffa. Nästan så jag funderar på att fixa en begagnad Honor 4x. Men skulle helst vilja ha alubakdel den här gången.

    Men jisses vilken bra telefon Honor 4x är. Sjukt bra pris hade den verkligen. Tveklöst bästa telefonen jag haft och då var den ändå den överlägset billigaste.
     
    Last edited: 27 apr 2016
  11. marot858

    marot858 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2015
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Håller med om att det är en helt sjukt prisvärd lur. Jag har haft min i snart ett år och är riktigt nöjd fortfarande. Internminnet är väl isf det som är lite klent. Jag får hålla igen på antalet appar. Och jag har bytt launcher för att få plats med mer ikoner. Annars har jag bara bra saker att säga om den.

    Varför har 5X "i praktiken mindre skärm"? Upplösningsmässigt är det ju snarare en betydligt större skärm. Batteritidsproblemet är jag med på iom den mer krävande skärmen, men i övrigt känns det i mina ögon som en mycket vettig uppgradering.

     
  12. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    De har tyvärr tagit bort de kapacitiva knapparna under skärmen som finns på 4x. Så på 5x ligger knapparna på skärmen istället. Vet att vissa gillar det men för mig är det en dealbreaker.

    Angående lagring på 4x så sätt SD kortet som standardminne så hamnar det mesta såsom downloads och de flesta appar på SD kortet istället. Har aldrig haft något problem med lagringsminnet pga det.

    Men ja, det är ändå i minsta laget.

    Sedan tycker jag att det är synd att mobiltillverkarna sätter in så onödigt hög skärmupplösning så att man måste sätta in gigantiska batterier för att få skaplig batteritid.

    Trodde att jag skulle få bättre battetitid om jag köpte Redni note 3 som har 4100 mah batteri mot 3000 på honor4x men batteritiden är faktiskt bättre på H 4x trots det.
     
  13. Mongroovy

    Mongroovy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2010
    Inlägg:
    541
    Mottagna gillanden:
    198
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Nu har det lagts upp en officiell marshmallow update, någon som testat? Mina föräldrar har båda 4X men är på semester så det kommer dröja innan jag kan prova själv.

    Ploki: Även om det blir off topic nu måste jag fråga: Varför är det en dealbreaker för dig angående knapparna? Har inte i stort sett alla appar möjlighet att ändå utnyttja hela skärmen när det behövs ändå? Om ramen runt telefonen kan göras mindre är det väl bara fördelar??



    Skickat från min YOGA Tablet 2-1050F via Tapatalk
     
  14. glemmy

    glemmy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Intressant med update! Avvaktar lite intryck från andra först.
    Har numera gått över till honor 7 men min syster får ta över min 4x
     
  15. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Om mobilen blivit mindre hade jag kunnat köpa det men 5x har i stort sett samma yttermått som 4x. 5,5 tum är så litet att jag inte gärna ger bort skärmyta i onödan.

    Jag har förövrigt beställt Redmi note 3 pro nu. Den har mindre yttermått än 5x och har kapacitiva knappar. Halva priset mot 5x också så det är en nobrainer. Noten får bli min nästa telefon när den kommer fram om någon månad. Tills dess fortsätter jag med min spräckta 4x. Fungerar fortfarande fin fint. Minnet på 8GB har irriterat mig någon gång dock.

    *Edit
    Såg att 5x nu kostar 2000:-. Borde vara intressant för den som inte orkar vänta.
     
    Last edited: 3 jun 2016
  16. Mongroovy

    Mongroovy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2010
    Inlägg:
    541
    Mottagna gillanden:
    198
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    La själv in marshmallow på den ena av mina föråldras telefoner härom dagen, verkar fungera bra. Tänkte jag skulle roota luren också, någon som vet hur man går tillväga då?
     
  17. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Har min Honor 4x kvar här hemma och känner på den liteibland. Den ligger nu i samma prisklass somRed Mi Note 3 pro som jag köpt och kan notera vissa skillnader

    Bättre på Honor 4x:
    - Högtalare på underkanten
    - Upplever även högtalaren som mer rejäl med bättre ljud och starkare ljud
    - Huawei UI är helt på svenska

    Bättre på Redmi Note 3 Pro:
    - Honor 4x känns väldigt budget i design medan RMN3 känns premium.
    - RMN3p känns snabbare och är snabbare.
    - RMN3p har mer lagringsminne 16/32GB istället för 8 GB.
    - RMN3p har upplysta kapacitiva knappar.
    - Kameran på rmn3p ger väldigt korrekta färger i jämförelse med 4x.
    - Batteriet är faktiskt ännu bättre på rmn3p.

    Allt som allt måste jag säga att RMN3p är en bättre telefon men om du använder skäl blir det jämnare eftersom RMN3p snygga baksida då "försvinner".
     
  18. Mongroovy

    Mongroovy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2010
    Inlägg:
    541
    Mottagna gillanden:
    198
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Köpte nya micro-sd, 16GB SanDisk Ultra Micro SDHC UHS-I / Class 10, till båda mina föräldrars Honor 4X. Verkade lira bra men så upptäckte dom båda att ungefär var 6-7 kort dom tar blir defekt. Den ena av deras lurar kör lollipop och den andra marshmallow.
    Testade att sätta in ett av korten i min LG G5 och där verkar det inte vara några problem. Någon annan som har haft problem med sina sd-kort?