Problem: Bootloop? Är telefonen körd?

Diskussion i 'One M8 (2014) - Allmänt' startad av magnum, 9 jun 2016.

  1. magnum

    magnum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Inatt vaknade jag av ett surrande då den stängde av sig eller satte på sig, den hade startat om iaf. Den låg bara på laddning och rätt som det var så var den i nåt slags Boot Mode vad jag förstått, efter att ha läst lite på Google.
    Det står ungefär ***Software Status: Official***
    ***LOCKED***
    Sen en massa data och längst ner kan jag välja (med volymknappar samt Power-knapp för att välja) melan HBOOT, RAMDUMP, REBOOT, REBOOT FASTBOOT och POWER DOWN.

    Har provat alla boot och power down men händer egentligen inget. Den startar om efter ett tag då bara och jag kommer tillbaka till samma ruta.
    HTCs support hade ingen aning. "Det är sånt som kan hända" Ja, jo, tjena. Jävligt tråkigt bara att bli av med massa viktiga bilder (tyvärr var inte alla mappar i Gallerit uppbackade via molnet) och dokument. :/ Speciellt när man inte har mixtrat med eller rootat telefonen överhuvudtaget som verkar vara en vanlig orsak för många andra när de hamnar i detta läget.

    Har provat att koppla på en USB-kabel till datorn för att se om jag kunde plocka mina bilder därifrån men den verkar inte hitta telefonen ens.

    Är det någon som kan hjälpa mig? Går det att återställa innehållet? Om inte, går det att få liv i telefonen igen?

    Mycket mycket tacksam för hjälp!!
     
  2. Droid119

    Droid119 Guest

    Har du testat att rensa cache från Recovery?
    Såhär gör du: https://www.androidpit.com/how-to-clear-the-cache-on-the-htc-one-m8
     
    magnum gillar detta.
  3. magnum

    magnum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det hade vart det optimala, men när jag trycker på Recovery händer ingenting, kommer bara till samma meny som jag skrev ovan. Inget om Wipe Cache. :(
     
  4. Droid119

    Droid119 Guest

    Kommer du åt fastboot?

    Skickat från min iPhone
     
  5. magnum

    magnum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tror det är där jag är? Var kanske fel uttryckt med bootloop...
    Postar två bilder på de två lägena telefonen hamnar i.
    Trycker jag på HBOOT kommer jag till den andra sidan med lite mer val. Trycker jag på RECOVERY startar den om och jag är tillbaka på förta. Inget WIPE CACHE nånstans.
     

    Bifogade filer:

  6. Droid119

    Droid119 Guest

    Ladda ner denna: https://ruu.lalleman.net/HTC_M8S(QL...5.00_016_F_release_450409_combined_signed.zip

    Gå till fastboot som du gjorde på bilden och följ instruktionerna. :)
     
  7. magnum

    magnum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Laddade ner och läste ReadMe-filen. Verkar som all data kommer försvinna? Tänkte först se om det fanns några lösningar utan att wipa hela telefonen, för att komma åt mina bilder åtminstone...
    Dessutom var man tvungen att ansluta telefonen till datorn med USB och problemet är att datorn vill inte hitta min telefon via USB längre, inte ens om den är i Bootloader-läget. Så vet inte om det är helt kört ändå kanske... :/
     
  8. Droid119

    Droid119 Guest

    Har du inte bilderna på ett SDkort?
    Iallafall kör du programmet så kan den möjligt hitta telefonen och fungera igen.
     
  9. magnum

    magnum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    SD-kortet har vart fullt sen länge, har fått lägga på internminnet senaste halvåret...Och hade de flesta mappar lagrade till molnet en tyvärr var en inte det som jag hade rätt mycket nya bilder i.

    Ja, hittar jag ingen utväg för att rädda bilderna kan det ju vara bra för att få telefonen att fungera igen.
     
  10. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    om du låser upp bootloadern och lägger in ett annat recovery så kan du komma åt grejerna men det raderas väl en del appar när man låser upp bootloadern?
     
  11. magnum

    magnum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Appar spelar ingen roll. Men jag fattar inte hur jag låser upp bootloadern? Jag kommer ju inte åt telefonens menyer och inte via USB på datorn heller. De guider jag läser säger att man ska sätta på USB Debugging och grejer först. Jag kan ju inte det eftersom jag inte kan använda telefonen....
     
    Last edited: 12 jun 2016
  12. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Du låser upp din bootloader här: http://www.htcdev.com/bootloader/

    Sedan är det bara att dra in ett annat recovery, twrp är väl det som gäller har jag för mig. Usb Debugging ska inte spela någon roll i nuläget.
     
  13. Droid119

    Droid119 Guest

    Även om han låser upp BL så rensas ju internminnet?
     
    jnsson gillar detta.
  14. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 837
    Mottagna gillanden:
    4 928

    MINA ENHETER

    @magnum@magnum fick du någonsin ordning på din telefon?

    En kollega till mig har råkat ut för något liknande, han hade haft strul med att telefonen hängde sig och vägrade ta emot kommandon så därför gjorde han en factory reset. Efter det så hamnade telefonen i boot loop, man kommer dock åt Recovery.
     
  15. wdac

    wdac Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ett år gammal dump, men den här tråden verkar vara lösningen för min del, har två HTC One m8 liggande då jag fått OnePlus 3T av min arbetsgivare, men den ena med singel sim boot:a upp låst läge, skit skumt den har bara legat i sin låda i ett år oanvänd. Runt april igår laddade jag den enbart. Idag "bricked" imon skall jag testa det ni skrivit i tråden :)
     

    Bifogade filer:

  16. wdac

    wdac Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    de är ju lite svårt när "Register" knappen på HTCdev siten pekar på https://www.htcdev.com/register/#
    allt som händer är att den tömmer fältet å refreshar siten, jag som inte har något HTCdev konto kan inte skapat ett idag :(