Nexus 4 suger batteri när jag inte är hemma.

Diskussion i 'Nexus 4 - Allmänt' startad av BigDick, 21 jul 2016.

  1. BigDick

    BigDick Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2016
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    4
    Skriver här då det har varit dött i Nexus 4-forumet i några månader.
    När jag är hemma så ligger telefonen på bordet samt att jag använder den i soffan, till affären och gymmet. Batteriet håller sig då oftast utan några problem från uppstigning till läggdags.
    När jag är på jobbet däremot där jag springer runt mycket ligger telefon i fickan och åker fram under lunchen. Idag tog jag ur laddaren vid 6 och nu vid 11 har jag 22 % batteri kvar. Videostream hade dock legat i bakgrunden och dragit 14 % följt av operativsystemet Android på typ 4 %.
    Nu är det första gången en app legat i bakgrunden och dragit batteri men när jag jobbar brukar batteriet inte hålla sig speciellt mycket längre, möjligtvis att jag har 10 % mer batteri kvar..
    Har gjort fabriksåterställning provat en annan rom med full whipe så det inte fanns något kvar på telefonen men ändå så suger batteritiden under jobb.
    Någon som vet vad det kan bero på? Kollar jag i batteriet i inställningarna är det inget som dragit speciellt mycket batteri förutom idag då Videostream låg i bakgrunden av någon anledning.. Kan det vara någon sensor som drar extra mycket när jag rör mig? Har inte heller märkt någon större skillnad hemma om jag kör med wifi eller mobildata men när jag är ute i jobbet så kanske den letar master eller nåt mer (oteknisk)?

    Kan även tillägga att Jodel kan krascha min telefon när jag använder appen och när då telefonen startar om så kan den gå från 30 % batteri till 1 % för att sedan dö så man måste ladda den. Hände dock en gång att den inte gick att sätta på igen som vanligt men efter att jag satte i laddaren så hade jag direkt 20 % batteri kvar..
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Hm låter nästan som om ditt batteri är boven i dramat. Om du har root skulle jag prova lägga in greenify och aktivera aggressive doze i root mode bland inställningarna.

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.oasisfeng.greenify

    Just för att få aktiva processer att sova när du inte använder telefonen. Börja där och se om det blir någon skillnad.

    Samtidigt skulle kanske ett byte av kernel hjälpa dig, minns själv att jag fick bättre batteritid med Hells-Core och MAKO hotplug som släcker två av kärnorna och startar dessa endast om det skulle behövas (vid spel t.ex.)
    Passar även på att flytta din tråd till rätt forumdel [emoji6]
     
  3. BigDick

    BigDick Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2016
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    4
    Drog in den när jag bytte rom.
     
  4. BigDick

    BigDick Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2016
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    4
    Tack! Får komma tillbaka och kolla om 4 månader om någon skrivit i tråden...
     
  5. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Är ju tyvärr lite så med äldre modeller. Har själv kvar min n4 som jag plockar fram ibland. Har just nu senaste weeklien från Dirty Unicorns och är överraskad att den känns "med" fortfarande.


    Men du har inte funderat på att byta batteriet i telefonen?
     
    Last edited: 21 jul 2016
  6. BigDick

    BigDick Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2016
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    4
    Löste problemet själv då jag inte fick så mycket svar här. Väldigt enkel att lösa, gick och köpte en ny Nexus 6p från Siba för 3700 kr. Hoppas det inte var ett överpris bara, kändes dock som ett bra pris. Hoppas bara att det inte var dumt att inte vänta på nya Nexus 6 då den kommer med SD820, 810 blir rätt varm vid längre surfsessioner.
    Dock ska du ha många tack för hjälpen! Hoppas solen lyser lika mycket hos dig som här! :)
     
    chraist gillar detta.
  7. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Lysande lösning! :)
     
  8. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Låter som en mycket bra lösning det där [emoji1]