Tips: kameran z3 compact

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - Allmänt' startad av drzap, 24 jul 2016.

  1. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    jag har haft en z3c från releasedagen och aldrig varit speciellt nöjd med kameran i denna. dock har ju en del tester sagt att kameran inte varit så bra så jag har accepterat kvaliteten.
    för ett tag sen började jag upptäcka att bilderna blev rödare på mitten av bilden, ungefär som om det låg nåt på linsen. noggrann tvätt av linsen hjälpte inte. många bilder blev också "disiga", ett fenomen som funnits från början.

    rödsticket irriterade mig mer och mer, så mycket att jag planerade att köpa en ny mobil trots att jag i övrigt är nöjd med mobilen. som sista grej innan nyköp tänkte jag att jag provar att byta kameraglas och då sony ville ha 910kr för exprimentet bestämde jag mig för att beställa ett billigt piratbakstycke för en hundring och byta själv.

    döm om min förvåning när efter bytet av bakstycke så är kameran bättre än den någonsin varit! skarpa bilder. inget dis i någon bild och inget rödstick. kameran ger bättre bilder även i låg belysning inomhus, känns som den gått från f2 till f1.8 eller nåt.
    det verkar vara någon beläggning/antireflexbehandling på orginalglaset som gjort bilder disiga och till slut blivit utslitet nog för att orsaka rödsticket.

    nu är garantin borta på min telefon och den är inte vattentät (kollade inte innan bytet) men jag är supernöjd med telefon och kamera! skulle den varit så här från början hade den varit överlägset bäst i test vid release.

    mitt tips är alltså att byta bakstycke med kameraglas om ni är missnöjda med kameran, vi vet ju att sony kan göra bra kameramoduler.

    ps, jag vet inte om detta gäller även andra modeller men skulle kunna tänka mig att det är samma för dem. ds
     
    MatsGF, gravensteiner och setras gillar detta.
  2. gravensteiner

    gravensteiner Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Intressant, precis som du har jag hela tiden tyckt att kameran varit lite av en besvikelse, inte förstått hur den kunnat få relativt bra omdömen i tester. Nu har min Z3C legat på hyllan sedan före sommaren efter att jag råkade kliva på den men jag har just kommit mig för att beställa skärm och bakstycke, hoppas på en förbättring. Dock har jag helt andra referenser för mobilkameror nu efter ett par månader med Nexus 6P, och den sega avtryckarresponsen lär ju glasbytet inte råda bot på. :)
     
  3. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Upplevt att de flesta av mina Sony ( Ericsson) haft en antydan till dis/mjölkighet. Sen har optiken ( yttre glaset) blivit repat och flammigt ganska snabbt. På min nya z3c sätter jag nu en bit tejp på plastskalet bak. Funkar bra då jag inte använder kameran så ofta. Vad tycker ni om kvalitén på denna? Skall jämföra med dotterns iPhone 7 vid tillfälle ( använder mobil. Inte säkert den bifogade bilden kom med. Kompletterar senare isf)
     

    Bifogade filer: