Vilka Kinabutiker kan jag lita på vid import? + Övriga frågor och svar

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av indika, 18 jul 2015.

  1. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Har haft mycket att göra med eBay och PayPal och fick även en varning av dem att jag öppnat för många claim och fått min första varning. Drog iväg ett mail till deras support och frågade varför jag fått varningen och fick svar att om man öppnar en dispyt INNAN man kontaktat säljaren gör att det leder till varning efter för många claim. Det PayPal vill är att man måste först kontakta säljaren innan man öppnar en claim och kommer man inte överens med säljaren så ska man som sista utväg öppna en claim. Har börjat så istället nu och 90% av fallen så löser säljaren problemet ganska smidigt utan problem för precis som du så vill inte säljaren ha för många öppnade claim emot sig vilket leder till att deras butik stängs ner. Ser jag att säljaren försöker slingra sig undan så hotar jag direkt med att jag kommer öppna en claim emot dem och då brukar dem ge sig.

    Såhär svarade dem mig:

    Hi,


    Thank you for contacting eBay Customer Service. I understand that you are concerned about the message you received. It is our duty that our members get the best service here in eBay because you are one of the reasons why eBay is such a huge success. That being said, we want the best for your business here in eBay.


    I carefully checked your account and I found out that you opened a lot of request in eBay Resolution Center without contacting the seller first. As per policy, filing a request will give the seller a last chance to make things right and provide an acceptable reason and resolution. Sometimes a simple conversation is the best way to work things out with the seller. Thus, contacting a seller first is the best practice before opening an item not received case.


    This is the reason why you received a message since the system detected the account has a pattern of excessive returns and Item Not Received claims which has resulted in a 1st Warning, if the pattern continues it could results in 2nd warning or account suspension. Your account has filed excessive number of claims for Items not received (INR) when compared to average buyer on eBay. This may include not waiting long enough to file, file claims for items with no tracking, not contacting seller before opening the case.


    I fully understand that it is not your fault that the goods didn’t arrive on time or didn’t arrive at all at the same time it is best to contact the seller first and communicate about the status of the purchased item. You don’t have to worry, it is only a warning. In the future, the best option you can do first is to contact us and let us know about the item you haven’t received so that we can assist you further. Please take note that this warning will be recorded to your account, at the same time, make sure that if you haven't received the item, contact the seller first or contact us to assist you.


    I am confident that I was able to give you helpful information about the message you received. I’m happy I was able to assist you with your concern. Thank you for choosing eBay. We really value you as one of our members, so we appreciate that you took the time to contact us and we see to it that you get the best possible assistance.


    Have a great day in Sweden!


    Sincerely,


    Ian A.

    eBay Customer Service
     
    SHM gillar detta.
  2. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Jag har alltid varit rädd att säljaren inte ska svara och att buyer protection ska löpa ut. Hur löser du det?

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
     
  3. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    60 dagar från order datum har du på dig att öppna en claim, vet att det är svårt att hålla koll för man glömer lätt och då hinner tiden gå ut. Min lösning är att jag lägger in en notis i kalendern i min mobil med en påminnelse några dagar innan det löper ut för att påminna mig själv att öppna en claim. Kan säga med erfarenhet att 99% svarar på mail när man kontaktar dem för även det registreras hos eBay att säljaren inte svarar på mail när man kontaktat dem via eBay vilket kan leda till att dem stängs av.
     
  4. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Magnus Betnér twittrar om Banggood:
    [​IMG]

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
     
    jnsson gillar detta.
  5. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    indika gillar detta.
  6. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    http://www.geekbuying.com/
    Köpte Redmi Note 3 Pro från dem.
    Inga problem, svarade relativt snabbt på frågor via mail och leveransen var som beräknad ungefär 4 dagar efter att den släpptes. Detta var en månad sedan.

    Har beställt flera småsaker från dem och de kommer nästan alltid inom 5-8 dagar.
     
    indika gillar detta.
  7. Blackburn

    Blackburn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2014
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus One

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus One
    Någon som har erfarenhet av Gizchina?
     
  8. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Har gjort 2 köp från deras shop. Senaste var nån vecka sen (Elephone P9000) och inga konstigheter nån av gångerna.
     
    Ms Sally gillar detta.
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Geekbuying är min nya favoritbutik. Har beställt där flera gånger nyligen och allt har fungerat utmärkt. Senast tog det endast 10 dagar från beställning till att jag hade telefonen i min hand (med gratisfrakt).
     
    Droid82, bernard och Ms Sally gillar detta.
  10. joker1976

    joker1976 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2012
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    152
    Telefon:
    Xioami Redmi 4x Global

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xioami Redmi 4x Global
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 5S
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Vernee Thor
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Asus/Google Nexus 7 2013
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Chuwi Hi8
    ROM:
    Stock
    Mina två cent:
    Dealextreme/DX : jag har handlat ganska mycket därifrån men gör det inte längre.
    + Levererar alltid det jag beställt.
    - Otroligt långsam orderhandläggning ibland.
    - Skickar ofta med oregistrerad post om man beställer för under 15 dollar

    Aliexpress: Min favoritbutik just nu. Som ni vet är Aliexpress en tjänst likt Ebay/Tradera som för samman köpare och säljare. Varför det så klart både finns bra och dåliga säljare på siten.

    + Alla ordrar har en deadline, Om säljaren inte skickat varan inom X antal arbetsdagar så får du garanterat pengarna tillbaka automatiskt.
    + Många säljare har flera olika shipping-alternativ. Både bra och billiga, och ibland både och.
    + System för att lösa dispyter mellan säljare och köpare.
    + Escrow Säljaren får inte pengarna förrän du som köpare angett att varan anlänt.

    - Svårt att söka eftersom samma vara kan säljas av hundratals olika säljare.
    - man får OFTAST den vara man beställt, men inte alltid tyvärr. En gång beställde jag en pikétröja i bomull av god kvalitet. Det kom en pikétröja i polyester.

    Gearbest: Undvik, undvik, undvik!
    Jag beställde en Chuwi Hi8 som listades som "in stock", pengarna drogs från kortet.
    ..inget hände.. det stod att varan skulle skickas inom 10 arbetsdagar, när den tiden gått öppnar jag ärende och frågar när min platta ska skickas, de varar undvikande och ber mig vänta. Den listas fortfarande som "in stock". Upprepas några gånger. Jag ser att kundtjänsten hela tiden raderar ärendehistoriken. Så att jag inte ska kunna peka på tidigare ärenden. Inser att man måste ta screenshots. Efter en månad så öppnar jag slutligen ett ärende där jag kräver pengarna tillbaka eftersom de inte levererar. De uppger då att min order redan blivit cancellerrad pga produkten inte finns i lager och aattt jag ska få pengarna tillbaka. Inga pengar kommer. Efter några dagar frågar jag igen om pengarna. De säger då att det beror på min bank att pengarna inte kommer. Jag kollar med banken, de bara garvar. Det är inga problem att returnera pengarna.

    Till slut 45 dagar efter att pengarna drogs, så får jag tillbaka pengarna. Summa summarum, jag lånade ut pengar utan ränta och gjorde en liten valutaförlust till ingen nytta. Men den behandling som kundtjänsten gav mig får mig att aldrig mer vilja handla där.

    + bra priser på produkter som är "i lager"
    + man kan få pengarna tillbaka när de inte skickar en vara om man är väldigt påstridig.

    - produkter som är i lager finns inte alls i lager
    - ärendehanteringssystem där inlägg försvinner godtyckligt.
    - långsam och upplevt oärlig kundtjänst

    Ahh, en sak till med Gearbest: De har ett program för att ge rabatter och store credit till personer som skriver positiva saker om dem på olika forum. Kul för dem som gör det, men tyvärr gör det att jag aldrig litar på en positiv recension eller uppmaning att köpa därifrån längre.
     
    indika, Herrputte, flipp och 3 andra gillar detta.
  11. Droid82

    Droid82 Guest

    Har du någon koll på hur de hanterar garantiärenden?
     
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ingen aning tyvärr. Kanske någon annan som skickat tillbaka grejer dit. Jag brukar undvika att köpa dyra kinalurar (över 2000 kr) av rädsla för garantikrångel.
     
    Ms Sally och Droid82 gillar detta.
  13. Droid82

    Droid82 Guest

    Okej, tack för svaret. :)
     
    Ms Sally gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har handlat en hel del från Geekbuying senaste tiden utan problem annat än att leveranserna i regel dröjt 2 dagar innan de skickats iväg. Har dock inte haft något supportärende ännu.

    Brukar använda TNT express som leveranssätt och de skickar alltid faktura på momsen efteråt.
     
    indika gillar detta.
  15. Drenken

    Drenken Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Funderar på att lägga en beställning från Banggood, aldrig beställt från Kina förr. Tänkte höra vad ni har för erfarenheter med tullen när ni beställt?

    Innan man slutför ordern så kan man klicka i en ruta "Drop shipping order" och då plockar det bort Banggoods loggor från paketet. Vad är syftet med detta? Är det så att paketet har större chans att slinka igenom tullen och slippa svensk moms?

    Vad ska man förvänta sig och har man förpliktelser att rapportera köp till tullverket?
     
  16. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Syftet med drop shipping är om du vill sälja varan vidare till någon direkt till personens adress istället för att paketet ska landa hos dig först. Att de tar bort loggorna är för att din kund inte ska veta vart ditt paket kommer ifrån, annars kan kunden gå in och beställa själv från Banggood.

    Se bara till att välja en långsam fraktmetod så lär du inte ha problem med tullen. Väljer man EMS, DHL, UPS eller liknande så är chansen mycket större att man åker på tullavgifter o moms.
     
    Ms Sally, indika och Drenken gillar detta.
  17. Drenken

    Drenken Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Stort tack för dina erfarenheter. Jag lägger en beställning i morgon förmodligen på en Xaiomi Mi5 och berättar sen hur det gick med allt.
     
    Ms Sally och indika gillar detta.
  18. tontmobil

    tontmobil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    1 600
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Ailexpress eller ebay(USA) eller någon annan.

    Tänker köpa en mobil (xiaomi redmi 3s) första gången utomlands, så jag undrar vilken hemsida är bäst och vilken fraktsätt man ska ta för slippa risk för tull.

    Vet att ebay har olika användare som säljer saker, men användaren som jag titta på, har 9000+ omdöme och medelbetyg över 4,5.
     
  19. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Med långsam frakt slipper man tull. Jag har endast "åkt dit" när jag har kört på snabb frakt med EMS eller DHL.
     
  20. Drenken

    Drenken Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hmm nu hade priserna uppdaterats och den tidigare rabatten Mi5 på Banggod är betydligt sämre. Förändras priserna ofta på hemsidan om man ska ha is i magen och avvakta?