HTC 10 eller Huawei P9?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Jill, 3 jul 2016.

  1. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Det är bara visa upp telefonen. Så ska det ju inte vara. Stå på dig bara och kräv pengarna tbaks.
     
  2. Jill

    Jill Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2016
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    8
  3. Jill

    Jill Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2016
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    8
    Om man säger så här: det ser värre ut än på bilden. Glaset skär av i skärmen och tex. facebook blir avhugget längs sidorna, samma sak med kameran och bilder, vissa webbsidor osv.
    Ska absolut gå tillbaka idag, men är lite nojjig att de ska neka eftersom jag inte har originalkartongen...
     
  4. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    ja det såg ju rätt djävligt ut. det första skyddet jag hade till min htc 10 såg också ut ungefär så, men det jag har nu ser ut enligt bilden, och bättre tror jag tyvärr inte det går att få det - men då ryms åtminstone hela bildytan med nöd och näppe inom skyddet

    [​IMG]
     
  5. Jill

    Jill Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2016
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    8
    Update!

    Gick tillbaka till Elgiganten och visade telefonen. Killen bakom disken tyckte absolut att det inte såg bra ut, och att jag fick göra ett återköp. Dock trodde han att eftersom skärmen är lite rundad (eller nått) så är det troligt att alla skydd blir på det här viset. Suck.

    Gick vidare till Kjell och tittade på ett helt annat märke, Ksix. Vi kollade deras skydd till P9 och det satt bättre än Panzer, men fortfarande inte bra. För säkerhets skull kollade vi även med P9 Lite. För stort. Till slut tog han fram ett universalskydd, som faktiskt passade helt okej. Det går längs med kanterna precis som det ska, enda grejen är att det ser ut som det är en "luftbubbla-kant" längs med långsidorna, men det beror på att skärmen är böjd och är inget att göra åt.

    Finns kanske något skydd där ute på nätet som sitter bättre, men i nuläget är jag jättenöjd!

    Är också mycket nöjd med telefonen än så länge, kan återkomma med en recension om folk är intresserade :-)
     
    bernard gillar detta.
  6. Jill

    Jill Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2016
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    8
    Fortfarande väldigt nöjd! Jag saknar min HTC lite i själva design och gränssnitt, och vissa detaljer i funktion. Men det är väldigt kul med en helt ny telefon och det är många gånger jag skrattar lite och "wow, kan man göra så!" när jag hittar nya funktioner. Batteritiden tycker jag verkar helt okej än så länge, kameran har jag inte hunnit testa så mycket men jag gillar att det finns många redigeringsalternativ och det känns lätt att redigera bilden direkt, det upplevde jag inte i min förra HTC.

    Något jag inte gillar är tangentbordet, har testat både Huawei och Google, men nu har jag gett upp sökandet och försöker lära mig Googles tangentbord. Jag gillar att telefonen har fingertrycksavläsare, det känns mycket lättare än ett grafiskt lösenord/kod, och jag känner mig trygg i att det bara är jag som kommer in i telefonen. På min gamla hade jag inget lösen alls. Skärmen är bra, klara färger, men ljusstyrkan justerar sig lite på egen hand ibland. Jag tycker ikonerna påminner lite mer om iPhone än Android, vilket jag inte gillar - saknar återigen HTC's Sense-design.

    På det hela taget är jag sjukt nöjd, det är några småsaker som jag inte hunnit lära mig/vant mig vid, men om jag tänker på prisskillnaden gentemot HTC 10 så är det en otrolig telefon och jag är väldigt glad att jag valde denna.

    Fick med en Urbanears Powerbank, dock bara på 2000 mAh, men det är ju alltid något. Dock har den gammalt micro-usb-uttag, och inte det nya usb-c som jag har på telefonen. Det går såklart att ladda genom min kabel, men hade varit trevligt att slippa det och bara kunna använda den lilla kabeln som följer med. Någon som vet om det finns att köpa sådana där superkorta kablar, med vanligt usb och usb-c?
     
  7. Jill

    Jill Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2016
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    8
    Gaaah, lyckades tappa telefonen i toaletten! Hur kan det ens hända... typiskt mig. Funderar på vad jag ska göra nu. Den låg i vattnet (som tur var nyspolat) i kanske två sekunder innan jag fick upp den. Skakade på den och torkade den, stängde därefter av den men hade inte tålamod riktigt så jag satte på den efter en timme. Märker ingenting av det. Är det värt att våga chansa på att den är ok?
     
  8. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Lägg den i en påse eller skål med ris över natten åtminstone. Bäst att vara på den säkra sidan.
     
  9. Jill

    Jill Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2016
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    8
    Har läst att det där är en myt... :P
    Det hände för ungefär 8 timmar sen och allting fungerar som det ska, även laddning. Men kan det uppstå problem längre fram, eller borde jag ha sett det nu isåfall?
     
  10. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Det är ingen myt. Riset suger upp fukten. :)

    Batteriet kan eventuellt svälla upp inom kort, eller om något vatten lyckats tränga sig in i telefonen så kan det orsaka en kortslutning.

    Men det kan också vara lugnt med telefonen som den är. :)
     
  11. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    det kan helt klart hända - jag har tappat fyra telefoner i toaletten och en i en kaffemugg... men till slut lärde jag mig :P.

    alla telefonerna fick någon form av bestående men även om några av dem fortfarande fungerade efteråt, men detta var några år sen och du kan ha turen att din p9 tål lite mer. den är visserligen inte angiven som splash proof i specifikationerna som p8 var, men många telefoner nuförtiden är ändå tillverkade i ett sådant utförande men att de inte gjort sig omaket att certifiera dem. vi får hoppas på att det är så och att det räcker, men kör ristricket för säkerhets skull :). hoppas den klarar sig!
     
  12. Jill

    Jill Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2016
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    8
    På vilket sätt har dina telefoner fått bestående men?
    Angående ris så kan ju riskornen leta sig in i hörlursutgången och laddningsutgången, hur bra är det? Visst får man väl ut dem sen men undrar bara...
     
  13. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    jag fick förkortad batteritid, problem med samtalsljud, allmänna små konstigheter som inte funnits där förut. som jag sa var det några år sen, så jag minns inte i detalj