Vägrad garanti vid root

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av Alphaminor, 2 jul 2016.

  1. Alphaminor

    Alphaminor Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    7
    Hej! Har sökt igenom forumet och vet att det finns en del liknande trådar som denna, men jag måste ändå be om specifika råd i mitt fall.

    Bakgrund: Har en knappt 3 månader gammal S7 köpt hos Telia, som tyvärr åkte i backen så baksidan gick sönder. Trist, men jag hade ju Telias gratis försäkring (i 3 mån) så jag utnyttjade den och de lagade luren. Tydligen jättejobb för allt var i princip bytt inkl moderkort osv. När den kom åter så märkte jag två konstigheter, dels att usb-kontakten var lite glapp vid koppling till dator men ej för laddning, samt att förmågan att använda pulsmätaren var borta. Inga stora problem, så jag avvaktade.

    Någon vecka sedan tappade jag den i vatten när jag var ute och badade med barnen. Bara snabbt under ytan och tillbaka. Direkt efter detta så började touchskärmen bete sig märklig, hoppade fram och tillbaka och var närmast obrukbar. Sedan slutade mikrofonen att fungera, och sedan såg jag orsaken: vattendroppar innanför linsen på frontkameran!

    Nu till aktuellt problem: jag lämnade förstås in den igen som garantiärende, eftersom den ska vara vattentät. Säljaren i butiken såg själv vattendropparna i frontkameran och påpekade detta. Inga konstigheter tänkte jag, går självklart på garanti. Verkstadens svar var sedan: rootad telefon, ingen garanti gäller. Mina val var skrota telefonen, åter utan åtgärd, eller byta moderkort för 4500 kr!!!

    Jag hävdar att det inte på något sätt kan hävdas att detta orsakats av eventuell root, det är ju ett solklart hårdvarufel? Antingen från tillverkningen eller från tidigare reparation. Jag har argumenterat med verkstaden kring detta, men de vidhåller. Hur går man vidare? ARN? Domstol?

    Tacksam för råd och tips.
     
  2. Blashkyrk

    Blashkyrk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S22+
    Du får skilja på garanti och reklamation.
    Den första är ju nåt frivilligt som tillverkaren kan erbjuda men den samma har all möjlighet att inskränka den med allsköns konstigheter. Konsumentköplagen kan dom däremot inte inskränka utan den förblir orörd. I det här fallet skulle jag välja att använda Konsumenttjänstlagen, vilket är samma sak men för tjänster. Du har ju indirekt betalat för en försäkring hos Telia som du nyttjat. Telia (eller deras försäkringsbolags reparatör) har ju uppenbarligen misslyckats med sin reparation. Tjänsten (reparationen) är ju i grunden förfelad då telefonen inte uppfyller de funktioner den hade som ny. Alltså hade jag valt att reklamera Telias reparation. Det finns inget undantag i Konsumenttjänstlagen för rooting eller liknande utan man tittar enbart på om du fått den tjänst du betalat för.
    Har du nån konsumentrådgivare på orten så skulle jag tala med dessa för mer information. De är i regel inte tekniskt bevandrade men dom kan ändå hjälpa dig. Att driva ett ärende hos ARN är ganska smidigt idag och görs via nätet. Det är kostnadsfritt och går "relativt" snabbt. Har gjort det mot ComHem och det gav resultat.
    Att driva ett civilmål i domstol avråder jag ifrån då du alltid kommer förlora eftersom du inte har samma ekonomi som Telias försäkringsbolag har (money talks...). Tror mig, been there done that, och det var mot en betydligt mindre firma än Telia. Det kommer på sin höjd sluta med en förlikning som har kostat dig bra mycket mer än telefonen.

    ...så steg ett är väl att samla så mycket bevis för att den är felaktigt lagad och kontakta Telia och reklamera reparationen. Försök att få killen i butiken att styrka din åsikt om att den är felaktigt reparerad.
     
    Frisell, bernard och elastico gillar detta.
  3. Droid119

    Droid119 Guest

    En telefon blir inte rootad för några vattendroppar.
    Om en samsung enhet är/har varit rootad så har knox-countern i downloadmode trippats dvs, när Knox är triggat så visar den 0x1 om knox däremot inte blivit triggat så visar den 0x0.

    Kontakta telia samt och betala för att den ska åter komma till dig och kolla knox. Visar den 0x0 så skulle jag definitivt kontakta Samsung direkt eller reklamera telefonen.
     
  4. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    @Alphaminor@Alphaminor min första fråga är om du rootat telefonen? I det fall du rootat telefonen så är det helt rätt av Samsung att neka garanti. Står klart och tydligt i deras garanti villkor att rootning förverkar garantin. Räknas som att du använt produkten felaktigt och i strid mot Samsungs instruktioner.
    Om du inte rootat telefonen så har du vid förra reparationen fått ett rootat mb monterat, då skall du klaga på den reparationen hos den firman och få dem att göra om reparationen.
     
  5. fruktsallad

    fruktsallad Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2011
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Helt rätt? Tycker du själv det låter rimligt att en mjukvaruförändring får telefonen att släppa in vatten?

    En tillverkare kan inte helt frånsäga sig garantivillkor med en enkel klausul. Sånt här är reglerat både på Sverige- och EU-nivå.

    Läs här, och kolla tex länken på fsfe.org.

    http://m.sweclockers.com/forum/trad/1358748-ang-root-samsung-garanti-m-m

    Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
     
    jnsson gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  7. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Samsung ifrånsäger sig inte hela garantin i detta fall. Bara garantin på den del som kan ha blivit skadad av rootning. Samsung kan inte garantera att mb inte förutom vattenskada även är bränt pga överklockning. Samma sak gäller för alla varor och garantier. En cpu I en dator med uppenbara överklockning skador går ej på garanti. Om du använt din telefon som hammare går skadorna ej på garanti. Om du använt en produkt på ett uppenbart felaktigt sätt så går det ej på garanti.
    Jag tror du förväxlar garanti med reklamationsrätt. Garanti är frivillig och tillverkare kan inskränka denna efter eget godfinnande, reklamationsrätt är annat och är reglerat i lag. Vad fsfe hänvisar till är det vi i Sverige kallar reklamationsrätt. Se även andra inlägget i denna tråd.
     
    e7andy gillar detta.
  8. Blashkyrk

    Blashkyrk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S22+
    Som jag skrev i inlägg #2 i tråden. Skit i garantin och reklamera istället. Då har du hela konsumentköplagen i ryggen. Den bryr sig inte om friskrivningar i garantin. Det är ju uppenbart för alla och envar att oavsett rootning eller eventuell överklockning så skall inte telefonen läcka in vatten. Man har ju med all önskvärd tydlighet fullständigt misslyckats med reparationen och därmed skall den reklameras och därefter åtgärdas utan kostnad för dig. Ta tag i reklamationen på en gång. Ju snabbare ju bättre för dig. Är du osäker prata med din lokala konsumentrådgivare på orten. Dom är ibland förvånansvärt hårda i nyporna, men som sagt, förvänta dig ingen teknisk spetskompetens.
     
    fruktsallad gillar detta.
  9. Alphaminor

    Alphaminor Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    7
    Hej igen alla, och tack för alla bra svar! Som parentes anser jag att det i detta fall är oviktigt om jag rootat eller ej, KNOX kan ju dessutom triggas av annat än ren root. Låt oss för saken säga att jag HAR rootat, betyder det att en tillverkare inte har ansvar för att deras produkter inte uppfyller produktbeskrivningen (vattentäthet)? Det anser inte jag... Jag har försökt argumentera mig till ett resultat med verkstaden under flera veckor nu, dock är det ju egentligen inte Telia jag har som motpart då, och det är ju Telia som jag ingått köpeavtal med. Men tillslut så har jag tagit tillbaka telefonen utan åtgärd (344 kr) för att kunna reklamera den i butik och att dokumentera dess skador inför eventuell tvist i ARN. Verkstadens sista kommentar var:

    "Telia kommer inte få betalt av producenten eftersom det anses, så som jag tidigare skrev, inte falla under deras garanti och således inte kan reklameras. Jag vill även påpeka att ARN inte är ett tvingande organ, endast ett "fingervisningsorgan". Låt oss för sakens skull säga att du hade garantifel långt innan du rootade telefonen som sedan kvarstår när du väl rootat den så har du själv upphävt din garanti mot tillverkaren och dom garanterar inte längre att din produkt fungerar som den så bör. Jag förstår att du hänvisar till konsumentköplagen när du syftar till de sexmånaderna som vi ska bevisa annat, och det är de vi gör när vi hänvisar till att du rootat enheten. Det står i andra stycket; "Företaget är inte ansvarig för fel som du har orsakat, till exempel om du inte har följt skötselanvisningar eller om du har vanvårdat varan." Jag är hemskt ledsen att jag inte kan hjälpa dig i detta, men jag kan inte godkänna denna typen av goodwill ärenden. Vad du kan göra är att du går till Telia, för fram allt till dom och ser om du kan få goodwill av dom. Alternativt kan telia ta på sig kostnaden eller så kan dom säkert lösa dig på ett annat sätt som ni kommer överens om. Men jag vill vara tydlig med att vi, och Samsung, har följt konsumentköplagen. Samsungs garantivilkor inkräktar således inte på svensk lagstiftning utan fungerar endast som ett tillägg."
     
    Last edited: 15 jul 2016
  10. Droid75

    Droid75 Guest

    Enligt Europeisk lag får man inte bli nekad garantiärenden för att man modifierat mjukvaran.
     
  11. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Det där behöver nog en referens, åtminstone om man skall hävda det i argumentation med verkstad/säljare.
     
  12. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
  13. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    det som hänvisas till här är det som i sverige kallas reklamationsrätt! inte tillverkarens garanti. i det engelska språket används uttrycket statutory warrany för det vi kallar reklamationsrätt och voluntary warranty för det som vi kallar garanti. reklamationsrätten i detta fallet måste hävdas mot telia/första firman som kanske gjort ett dåligt jobb. det är en klar reklamation av första reparationen. garantin (voluntary warranty) är i detta fallet satt ur spel av 2 saker.
    1. enheten är rootad/knox triggad. om detta är trådskaparen själv som orsakat eller om trådskaparen fått ett begagnat tidigare knoxtriggat moderkort vid första reparationen vet vi ej. jag tror dock att hen fått begagnat mb.
    2. telias första försäkringsreparation kan ej ha skett hos samsungs egna verkstad, då skulle det funnits notiser om denna reparation hos verkstaden och saken hade kommit i ett annat läge. om samsungs egna verkstad gjort reparationen är det mindre troligt att mb skulle vara defekt som hens mb uppenbarligen var.

    Om trådskaparen däremot direkt gått tillbaka till telia efter första reparationen och hävdat att hen inte fått en godkänd reparation så skulle hen troligtvis inte suttit i denna sits. själv skulle jag aldrig accepterat en "reparerad" mobil med glapp i usbuttaget. man kan fråga sig hur hen tänkte när hen accepterade två nya och allvarliga fel på en reparerad produkt. en reparerad produkt skall naturligtvis ej uppvisa nya fel direkt vid leverans

    om det är någon som fortfarande inte förstår, tänk då så här.
    du säljer en bil till någon
    denne någon krockar med bilen ev. efter att ha trimmat bilen
    denne någon låter kompisen fusklaga bilen ev. med trimmade delar
    när bilen går sönder igen så kräver denne någon att du skall reparera bilen utan kostnad.
    detta trots att bilen gått sönder igen pga kompisens fusklagning.
    då kommer den stora frågan, skulle du betala reparationen?
    samma gäller faktiskt här. den som bör fixa problemet är kompisen!
    i mobilens fall är det den första "försäkringsfirman" som bör ta på sig reparationen.
     
    Last edited: 27 jul 2016
  14. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Nja, riktigt så enkelt är det inte. Den första är någons tolkning/beskrivning av ett EU-direktiv utan vidare referenser (förutom direktivet). Jag tycker det är en bra beskrivning iofs.
    I Sverige gäller svensk lag och det andra där ("EU-lag") är saker som vi lovat att införa i svensk lag. Det verkar som det blev https://lagen.nu/1990:932 av det som iofs stämmer bra. Men om man tittar där så gäller reklamationsrätten inte för t.ex. "onormalt brukande" så om tillverkaren hävdar att rootande är onormalt vad finns för motargument?

    I sak håller jag med om att det borde vara tillåtet att roota men vilka argument har man när man står där i butiken i ett reklamations/garantiärende? En slumpvis beskrivning på nätet av lagen tror jag tyvärr väger lätt men ett domslut eller rekommendation från ARN/konsumentverk eller liknande kan fungera.
     
  15. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Tyvärr är väl detta en viktig del av det hela. Uppenbarligen gjorde första verkstan en dåligt jobb och det skulle genast ha reklamerats så att problemen i alla fall blev dokumenterade. Ser man genast dessa problem borde ju första tanken vara "vad f-n, vad mer har de gjort fel på?"
    Lätt att vara efterklok, och det känns som jag strör salt i såren, men hade första reparationen reklamerats omedelbart hade nog inte root eller inte varit ett problem. Det är i vilket fall reparationen som ska reklameras. Man har nog svårt att hävda ursprungsfel gentemot Samsung när någon (verkstad 1) varit inne och mekat i luren.
    Håller tummarna för goodwill från Telia!
     
  16. Alphaminor

    Alphaminor Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    7
    Hej. Har nu tillslut fått tillbaka telefonen från Telia, då jag valde "retur utan åtgärd". Försöker fundera på hur jag ska gå vidare. Den första reparationen gjordes av en auktoriserad verkstad (via Telia eftersom det var deras försäkring som täckte skadan) och de beskrivna "felen" var mycket mycket diskreta och inte en självklar sak att klaga på. I efterhand kanske jag borde ha gjort det direkt, vem vet. Men faktum kvarstår:

    1. Jag har en rootad telefon (gjort av mig säger vi).
    2. Den är 4 månader gammal.
    3. Den är inte vattentät, dvs ett fel från tillverkningen (eller tidigare reparation).

    Telefonen är ju inom 6-månadersgränsen där det är motpartens sak vid reklamation att BEVISA att skadan är orsakad av kunden. Då är frågan, kan verkligen Telia hävda att root orsakar en otät telefon? Jag fattar inte hur det skulle kunna vara rimlig? Det kan ju hävdas att root = onormalt brukande, men kan det hindra mig att få en ny lur när den släpper in vatten???

    Telia (min motpart vid reklamation) hävdar att om jag reklamerar så åker den tillbaka till samma verkstad och inget nytt händer. Vad fan ska jag göra? "Tappa bort" den och ta det på försäkringen? ;)

    Tack för alla svar!
     
  17. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Har du letat efter konsumentrådgivare?
     
  18. Alphaminor

    Alphaminor Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    7
    Har pratat med dem, och de säger att det är typ utan tvekan en reklamation. Ffa trycker de på att tillverkaren/motparten ska kunna BEVISA att det är kunden som orsakat ett fel om det är inom 6 månader.
     
  19. Cobraz

    Cobraz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    988
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Någon uppdatering i ärendet?
     
  20. Alphaminor

    Alphaminor Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    7
    Efter att telefonen kom hem från verkstaden så har den fungerat ganska väl. Fukten innanför höljet verkade ha försvunnit och touchen var nästan normal i sin funktion (lite svårt med swipes ibland bara). Eftersom jag VET att det inte är jag som orsakat något fel så har jag nu "testat" vattentätheten hemma i 10 cm djupt vatten, och filmat hela processen. Lät den ligga i 5 min, och efter 3 min började skärmen blinka och bete sig konstigt. Touchen slutade fungera helt efter 5 min. Efter 10 min "på land" efter mitt experiment så dog telefonen helt. Nu startar den inte alls (var 70% batteri innan). Jag ska göra ett reklamationsförsök till, nästa steg är ARN. Känner att jag har bra på fötterna nu inför ev tvist.
     
    bernard, Atilla, ThunderBear och 2 andra gillar detta.