Om ni skulle köpa en ny telefon imorgon...

Diskussion i 'Allmänt' startad av djjokke, 27 jun 2016.

  1. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Problemet med Kirin är att Huawei är "hemlighetsfulla" med att dokumentera den vilket skapar en nackdel jämfört med Qualcomm. Liknande problem finns med MediaTek och Samsungs Exynos.

    Rent tekniskt är Kirin helt OK och gör stora framsteg hela tiden. Det är inget fel på CPU-serien som sådan (prestanda och strömförbrukning) men den bristande dokumentationen gör att man är helt i händerna på Huawei ifråga om mjukvara.

    D.v.s köper man en Hisilicon Kirin-enhet har man i praktiken också låst sig till Emotion UI och uppdateringar levererade av Huawei. Den dagen dessa inte släpps sitter man tämligen fast, till skillnad från en Qualcomm-enhet där dokumentationen är god och uppdateringar fortsätter att komma eftersom man inte endast kan använda tillverkarens mjukvara.

    Jämför man Huaweis track record med uppdateringar är det inte på en sådan nivå att det känns bra att skaffa en Kirin-enhet jämfört med en Nexus, åtminstone inte sålänge tillverkaren håller hårt i dokumentationen. Jag har mina tvivel när det gäller Huaweis förmåga att uppdatera P9 till Android "O" (Nougat lär de släppa, dock kan man fråga sig om det kommer till sådana enheter som P8 och MediaPad M2/X2).

    Blir Kirin däremot lika dokumenterad som Snapdragon och Huawei även arbetar på ett utvecklarprogram för att t.ex erbjuda CM till sina enheter ändras detta dock.

    Benchmarks skulle jag förövrigt inte avfärda rakt av. Det beror på vad som mäts. Om en GPU klarar att leverera 35 FPS i spel och en annan presterar 50 FPS under motsvarande förhållanden säger det en hel del om prestandan. "Flyt" säger inte speciellt mycket om förmågan att köra krävande applikationer eller spel heller.

    Huawei P9 är en utmärkt enhet på många punkter - däremot gör dagens situation kring Kirin-dokumentationen att jag tagit en Nexus 6P istället då det helt enkelt inte lockar att köra EMUI som enda alternativ.
     
    Spaderess gillar detta.
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Huawei var en av dom första med Marshmallow och dom kommer också bli ett av dom första med nougat dom har redan gå ut med det. Huawei betydligt bättre än tillverkare som tex Samsung vad det gäller uppdateringar.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    För vilken telefonmodell var Huawei bland de första med att uppdatera från Android 5.1 till Android 6.0?

    S7/S7 Edge får rätt snabbt säkerhetspatcharna & ligger redan på juli. Min P9 var rätt länge fast med mars säkerhetspatch, fick juni nyligen iom B166. Tror även S6 kör juni eller juli i alla fall?

    Huawei har för all del blivit bättre, men de är fortfarande inte bland de bästa.
     
    Last edited: 19 jul 2016
    iterva och Ara gillar detta.
  4. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK


    Det stämmer med mina erfarenheter och jag hade inte skaffat mig en Kirin-enhet tills det sker en öppning som gör att AOSP och CM kan köras på ett bra sätt. Hittills har jag faktiskt inte stött på en smartphone där jag betraktat standardmjukvaran som så "fulländad" att jag skulle vilja avsäga mig möjligheten till tredjepartsutveckling.

    Edit: En Kirin 95X-baserad Huawei med Cyanogen OS och CyanogenMod-stöd via ett "Huawei Open Devices Program" skulle jag absolut inte ha något emot att köpa. Likaså om de gjorde något liknande med AOSP (istället för CM).

    Samma skäl håller mig borta från Exynos och MediaTek till förmån för Qualcomm men jag har inget emot chipen som sådana utan det är den bristande dokumentationen som stoppar.

    I valet mellan en Huawei med Kirin och en med Snapdragon blir det enkelt ända tills det sker ändringar som sagt var. Jag litar helt enkelt inte på att de kommer att uppdatera en enhet i två år med två nya Androidversioner och säkerhetspatchar, vilket däremot är tämligen säkert med en Snapdragonenhet i en form eller annan.
     
  5. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    I förrgår så köpte jag en telefon imorgon så det blev en Sony Xperia XA Ultra igår.
     
  6. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag ska köpa en ny iPhone om ca 2 månader. Man kan tro att jag ska köpa iPhone 7 men det blir troligen iPhone SE. Inväntar dock iPhone 7 för jag vill se hur den blir samtidigt som priserna sjunker på de andra. Jag vill ha iPhone SE pga. storleken.

    Om jag var tvungen att välja Android skulle jag nog välja Nexus men om jag hade gott om pengar och vågade chansa, så utan tvekan Samsung Galaxy S7 Active. Älskar konceptet. Tyvärr säljs den som någon nämnde tidigare i tråden inte i Europa. Tror bara den säljs låst till Sprint.
     
  7. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Av det som finns ute idag och enkelt går att köpa i Sverige så hade det nog blivit en Galaxy S7 (inte edge)

    Höll faktiskt på att köpa en förra veckan men valde istället en S6:a, fanns inga saker som motiverade det höga prisskillnaden. Fick den för 3990:- på kampanj.
    Planerar bara att ha denna fram tills nya Nexus/Pixel eller vad det nu blir från Google i höst.
     
  8. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    hehe ok. Jag ska också inskaffa mig en nu vid lön! senast jag hade opo var när 1an kom , så ska bli gött att återvända!
     
    Ara gillar detta.
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Mate s och Mate 8 båda släpptes med Marshmallow
     
  10. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Men det är ju inte det samma som uppgradering.
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, Mate S var de tidiga med. De var däremot inte tidiga med att uppdatera lurar på Lollipop till Marshmallow, och de verkar som sagt också släpa efter med säkerhetsuppdateringarna lite.

    Du har dock helt rätt i att de definitivt blivit långt bättre än tidigare, och är nog bland de bästa bland kineserna.
     
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Alla vill inte roota sina telefoner, att roota sina telefoner är en säkerhetsrisk då man man kan ge alla appar admin behörighet... däremot kan jag tyckta att så som det är idag är också patetiskt, dvs att man inte kan ta bort de appar eller mappar man vill osv, det känns lite som ett fängelse, men precis som med windows så rekommenderar man heller inte att man kör ett admin konto pga av att virus osv för admin rättigheter.

    Jag hoppas i framtiden att vi slipper roota för att få admin rättigheter, vore bra om man kunnde göra det med någon form av personlig kod eller kanske fingeravtrycket varje gång man ska göra något som kräver admin behörighet, lite så som det är i windows vissa program ibland frågar efter admin lösenord.

    Men jag vet iallafall att Kernel sources är släppta för kirin vet inte om det räcker för att göra CM
    Läste denna tråden då jag har mate 7 finns säkert fler trådar om det i nyare telefoner så som mate 8 osv

    http://forum.xda-developers.com/mate-7/help/build-cm13-mate7-t3345349
     
    Last edited: 19 jul 2016
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja men de har på senare tid gjort mjukvaran mer enhetlig så att dom uppdaterar ett stort antal telefoner samtidigt vilket är en bra strategi, hur som helst man har sett ett ökat fokus på att få till uppdateringar, då dom insett att det är viktigt för folk. Jag tror dom jobbar på att få mjukvaran ännu mera enhetlig på alla telefoner så det blir lättare att prota till alla telefoner. Det är det enda vettiga,dom flesta företag har inte resurser att släppa nya uppdateringar till varje enskild telefon, speciellt om dom har många modeller men har man samma mjukvara på alla precis som apple har så blir det så mkt lättare, det är det enda smarta att göra och blir mkt mindre extra jobb. Att göra specifik mjukvara för varje modell är igentligen idiotiskt.

    Hur som helst i och med Nougat tar google sikte på att minka fragmenterings problemet för android, det ska bli lättare att att uppdatera nougat till nyare versioner. Får hoppas detta har tydlig effekt.
    Uppdateringar är vad håller mobila enheter levande så det är viktigt att det kommer nya regelbundet.

    Just med Marshmallow är det väldigt bråttom med då den lider av minnesläckor precis som 5.1 gjorde, vad jag har hört bör 6.1 släppas snart (juni var sista jag hörde men är juli nu)
     
    bernard gillar detta.
  14. Pappaharding

    Pappaharding Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Hejsan, jag sitter just nu och velar fram och tillbaka vilken telefon jag ska välja. Har i dagsläget en Samsung Galaxy S5. Väljer mellan en Nexus 6p, Samsung s7 (ej edge) och Iphone 6s. Det som talar för nexusen är storleken men är även det som talar emot. Har haft en gammal Samsung note och jag kunde ibland tycka den var något osmidig. Framåtriktade högtalare är något som jag längtat efter. Kan inte förstå varför inte fler mobiltillverkare har det. Priset är även det väldigt tilltalande. Det S7an har som tilltalar mig är väl kanske storleken, något mer användarvänlig med en hand. Jeans är något som jag i stort sett har på mig varje dag, förutom på sommaren. Och jeans modellerna är ju nuförtiden ganska slimmade. Därför talar just storleken för s7an och emot 6p. S7 har väl efter vad jag sett på YouTube fått bättre resultat i olika jämförelser. Men så har jag ju haft Samsung de senaste telefonerna jag haft, så jag är sugen på något nytt. Iphone 6s har jag läst i tråden att många rekommenderar. Men de ska väl snart släppa en ny modell. Men deras priser är ju hisnande om man vill ha lite lagringsutrymme. Oj känns som ett ganska flummigt inlägg det här men efter att jag sett sjukt många youtubeklipp så har jag inte blivit ett dugg mer säker på vad jag vill ha. Jag arbetar på en ren och fin arbetsplats, där förekommer ju en del vatten och så, men s5an är den första telefon som jag ägt som varit vattentåligt. Den har aldrig efter mina två år med den fått en dropp på sig. På mitt arbete sitter jag ofta i ett kontrollrum. På fritiden så motionerar jag en del och på övrig tid så är mest TVn upptagen utav ungar som spelar TV spel. Så man kan rätt ofta hitta mig liggandes i sängen kollandes på internet, YouTube eller varför inte streama en Tv-serie. Vilken telefon hade ni valt om ni varit i mina kläder?
     
  15. hjorten66

    hjorten66 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2012
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    22
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6p
    Köpte en Nexus 6p för snart 2 veckor sen,skulle jag köpa en ny mobil så hade jag köpt en till 6p. Har ägt massa mobiler i toppskiktet och kan lätt säga att Nexusen är den i särklass bästa jag ägt.
     
  16. Pappaharding

    Pappaharding Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Du tycker inte den är för stor i ett par hyfsat tajta byxor? Nåja, som sagt priset talar ju minst sagt för nexusen. Skulle man bli mindre nöjd över tid, brukar ha mina telefoner i två år, så får man väl sälja den och byta till något annat!
     
  17. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Och Huawei har uppdaterat P9 till N. Snabba ryck !! Bra!
     
  18. Callet09

    Callet09 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2016
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Motorola Moto Z

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Motorola Moto Z
    ROM:
    Android 7.0
    Info:
    Nova Launcher Prime 4.3.1
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3
    Telefon 3:
    Samsung S3 Mini
    Platta:
    iPad Air WiFi/4G
    ASUS Zenfon 3, Huawei Mate8, OnePlus4 (om den fanns) :cool: ASUS lär väl aldrig dyka upp i Sverige annars verkar den okej. Huawei verkar bra och med större skärm sen så önsketänker jag att det dyker upp en OnePlus 4. Med lite större skärm och bra prestanda. :cool::cool:
     
  19. hjorten66

    hjorten66 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2012
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    22
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6p
    Har den oftast i innerfickan. Är inte så ofta jag har tajta byxor,eller så har jag byxor med benfickor. Priset är kanon om man nu nöjer sig med 32gb? Själv slog jag till på 128gb. Bättre för mycket än förlitet. (mitt motto) :-)
     
  20. Pappaharding

    Pappaharding Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag dunkade te på en 32 GB. Har sällan så många appar installerade på enheterna jag haft. Och bilder med mera för jag med jämna mellanrum över till en dator!