Köpråd, mobil upp till 3500 kr

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av cogo, 24 jul 2016.

  1. cogo

    cogo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2014
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Hej hej.

    Kommer inom ett par månader att byta ut min Z1 compact. Har tittat på Honor 7, P8, P9 lite, oneplus x samt oneplus 2 samt 3. Har lite beslutsångest bara. Vill ha bra batteritid samt bättre kamera än z1:an i autoläge. Sedan det så att jag har alltid min mobil i mina jeans, i framfickan, vilket innebär att denna telefon kommer att förses med ett tunt skal av något slag. Kanske ett flipfodral, tips på detta?

    Vill att ni kommer med idéer till mig för att hjälpa mig i valet att hitta en juste mobil med läckert skyddsfodral till.

    Mvh Magnus
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Tror att honor samt op3 är bland de bättre alternativen för 3500:-

    Eventuellt även nexus 6p men pga storleken kanske nexus 5x kan vara mer intressant?
     
  3. cogo

    cogo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2014
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Tack för svar. Hur stor skillnad är det på Huawei telefonerna som jag har som exempel? Hur står sig oneplus x mot dessa? Vad är nackdelar med ond plus x?
     
  4. Droid119

    Droid119 Guest

    Nackdelen med OPX är skulle väl vara att den inte har fingeravtrycksläsare vilket Honor 7 har samt mindre batterikapacitet. Samt Amoledskärm vilket är rätt kast utomhus i solljus.

    Fördelen är väl att OnePlus kör en rätt vanillaversion utav Android medans Huawei kör med sitt mer eller mindre iOS liknande EmotionUI.
     
    chraist gillar detta.
  5. cogo

    cogo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2014
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Tack för svar. Är ju så svårt detta med att välja. Vet ju inte om 5,5 tum är för stort för att kunna förvara den i fickan.
     
  6. Frisell

    Frisell Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    596
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

  7. Droid119

    Droid119 Guest

    Nexus 5x kanske är ett alternativ?
     
  8. cogo

    cogo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2014
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Är nexus 5x ett alternativ? Fått lite sågning i recensioner om batteri samt kamera tycker jag. Vet inte heller om jag gillar plasten på baksidan. Repas väl lätt?
     
  9. cogo

    cogo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2014
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Läste just nyss mobil.se och deras recension av nexus 5x, inga lovord där inte. Men läser man sedan M3:s recension av telefonen så verkar de tycka mycket bättre om den, speciellt kameran. Hur upplever ni kameran? Vidare undrar jag, använder ni alltid skärmskydd på telefonerna? Har själv dålig erfaraenuav dessa då de oftast åker av telefonen när an drar den upp och ner i fickan.
     
  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Kameran i 5X är riktigt bra och är samma som sitter i den dyrare 6P. Du hittar ingen bättre kamera i en mobil för samma pris.
     
    220volt och jnsson gillar detta.
  11. Droid119

    Droid119 Guest

    Alla telefoner sågas i någon form. Ingen telefon är direkt perfekt. Som @dannejanne@dannejanne skrev så har både 5x och 6P samma kamera.
    Plast liksom aluminium repas och det är fullt normalt.
    Nu vet jag inte hur 5X slås i batteritid men å andra sidan kör den vanilla android och skeppas inte med bloat. Skulle tippa på att den inte har så usel batteritid, men det beror på användningen. Min 6P klarar i princip 5OT utan problem samt 2/3dagar vid normal användning.
    @220volt@220volt har haft en del 5X:or han kanske kan dela med sig utav sin erfarenhet utav 5X:s batteritid. :)
     
  12. cogo

    cogo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2014
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Ska läsa lite mer om denna då. Blev lite sugen faktiskt. Hur är det med skärmskydd till denna mobil, behövs det? Eller är skärmen tålig mot repor? Finns det annars något tunnt och snyggt fodral eller liknande för att skydda mobilen extra?

    Magnus
     
  13. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Jag rekommenderar skärmskydd varje dag i veckan. Annars så kommer det repor som ett brev på posten, bara en tidsfråga.
     
  14. cogo

    cogo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2014
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Har inte haft skärmskydd på min z1 compakt under två års tid då det bara har lossnat i hörnen när telefonen åkt upp och ner i fickan. Tycker att jag klarat mig bra ändå. Är skärmskydden bättre nu än för två år sedan och vilket ska man ha? De jag hade förut gjorde skärmen så sträv.
     
  15. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Köper du en med bra kvalite så har den samma flyt/känsla som skärmen.
    Har du bestämt dig för en Nexus 5X? Jag hade personligen köpt en OnePlus3. En riktigt fin telefon för 3700 kr. Batteritiden är inte imponerande på 5X.
     
  16. cogo

    cogo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2014
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Har inte bestämt något ännu, men blev lite sugen på nexus 5x när jag blev tipsad om den. Hur är kameran i en oneplus 3 då? Jämförbar med nexus 5x? Bättre?
     
  17. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Nexus 5x är en riktig bra telefon med bra ljusstark skärm med väldigt korrekt färgåtergivning, kameran är i toppklass och väldigt enkel att få bra bilder med. Bra flyt i UI och appar.

    Batteriet i 5X är helt okej och jag fick i snitt ut allt mellan 3 till 4 timmar SoT men alla använder ju sin telefon annorlunda.

    Minus när det gäller Nexus 5X är vibratorn som låter lite väl högt samt att power och volymknapparna kan på vissa ex vara lite svampiga. Men det är en billig telefon och någonstans måste det sparas in.
     
  18. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    OP3 har en bra kamera men har inte jämfört den med 5X så kan inte ärligt säga vad som skiljer mellan dessa. Har bara haft 5X en snabbis och jag var inte imponerad av den. Tyckte batteritiden var klen.
    Vibratorn är ett stort minus på 5X. OP3 har en riktigt bra batteritid och ett grymt snabbt gränssnitt. Bra byggd och andas kvalite. Den tar dubbla sim-kort är ett annat plus, iaf för vissa. 64GB i lagringsminne jämfört med 5X's 32GB som max.
    Det som är minus just nu är, OP3 har problem med notiser och doze. Telefonen släpper inte fram alla notiser efter ca 10 minuters vila när den legat orörd. Men antar att det jobbas på....
     
  19. cogo

    cogo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2014
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Okej, hur står sig den eller nexus 5x mot en Huawei P8? Det som jobbigt med oneplus 3 är att man inte kan klämma och känna på den telefonen. Vill känna litd hur storleken känns i handen

    Magnus
     
  20. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Huawei P8 kan jag inte svara för. Har inte haft den.
    5X har jag som sagt haft väldigt snabbt. Men OP3 håller sig riktigt bra mot 5X. Men 5X är en riktigt bra telefon också så du lär inte bli missnöjd med den heller.
    Nackdelen med OP3 är ju att du inte kan känna den och man måste beställa den men dom lämnar 15 dagars öppet köp om du inte skulle vara nöjd. Jag skulle dock rekommendera köpa den begagnad här på Swedroid och skulle du inte vara nöjd så är den grymt lättsåld här.
    Kolla på www.androidenheter.se för storleksjämförelse.
     
    indika gillar detta.